zondag 9 december 2012

Een trend?

De laatste tijd lijkt het alsof ik er meer en meer over lees. Kabelbreuk bij fietscomputers. Verschillende bronnen vermelden verschillende breuken. Bij mij was de kabel precies boven de mof op de opnemer afgebroken. Een rare plek? Geen idee, maar de foto spreekt voor zich. Gelukkig heb ik twee tellers in mijn Quest. Links de standaard Cat-Eye, rechts een Polar CS400 hartslagmeter. Deze is draadloos en doet het dan ook altijd, behalve wanneer de batterijen op zijn.

Omdat de Cat-Eye niet meer werkte had ik 'm helemaal verwijderd, hetgeen door Marcel Beekmans al eerder op Facebook opgevallen was. Omdat ik donderdag voor ik naar werk ging nog even de linker veerpoot wilde controleren wegens vermeend piepen en kraken, greep ik de gelegenheid aan om de opnemer van de veerpoot te verwijderen. Dat gaf mij de mogelijkheid om binnen in huis in rust en warmte te kijken of het probleem op te lossen was. 

Na het verwijderen van de opnemer uit de behuizing heb ik de standaard draad losgesoldeerd en er een iets dikkere aan gesoldeerd. Een paar nette krimpkousjes er overheen om ervoor te zorgen dat alles netjes afgewerkt is. De dikkere draad is hopelijk ook een stuk steviger en stugger waardoor doorslijten of breken minder snel zal voorkomen. Als ik 'm eerdaags monteer zal ik ook een paar tie-wraps om de veerpoot en de kabel maken zodat de kabel wat minder schuurt. Een extra stukje kabel bovenin de nok van de wielkast moet ervoor zorgen dat' ie niet breekt tijdens rare veerbewegingen. Of het echt noodzakelijk is weer ik niet maar het geeft mij een goed gevoel. De tijd zal het leren. Mocht de kabel namelijk nog een keer breken dan monteer ik geen fietscomputer meer met kabel maar een draadloos model. Scheelt een hoop gehannes met (de-)monteren van de veerpoot, rechts heeft de Polar CS400 al bewezen dat draadloos een hoop werk uit handen neemt.

De montage in de Quest zal zoals gezegd ergens in de loop van de komende week plaatsvinden. Echter, het bracket van deze teller is iets afwijkend van het origineel welke door Velomobiel.nl gebruikt wordt. Daarom zal ik deze op een andere wijze moeten monteren. Het clipje welke op het dashboard geschroefd zit maakt plaats voor een stukje 3M Dual-Lock "klittenband" en de achterzijde van de computerhouder maak ik vlak. Het resultaat is misschien wel weer een keer te zien hier op mijn weblog.

Tot later!

5 opmerkingen:

  1. Hoe lang gaat de batterij van een draadloze sensor mee? En hoe pekelbestendig is zo'n draadloze sensor? En ook niet onbelangrijk: hoeveel problemen heb je met bijvoorbeeld de elektronica van verkeerslichten, spoorwegovergangen etc.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de Polar heb ik nog geen enkel probleem gehad. Sterker nog, de nauwkeurigheid van de Polar lijkt hoger dan die van de Cat-Eye. Deze laatste wil weleens overslaan, en vaker afwijkende waarden weergeven op mijn (altijd dezelfde) woon-werkroute. De Polar presteert daarin beter, geeft vaker (bijna) dezelfde afstanden aan en slaat nauwelijks over.
      Volgens de site van Polar zou de fietscomputer, de hartslagband, de snelheidsopnemer en de cadansopnemer het ruim een jaar moeten uithouden bij 1 uur gebruik per dag. Maar alles bij elkaar genomen ga ik daar ruimschoot overheen. Ik kom op bijna 2 jaar voordat ik de batterij moet vervangen, en dat is een klusje van niets.

      Verwijderen
  2. Zo, dat geeft de burger moed.

    Misschien dat ik daar dan ook maar eens naar ga kijken een volgende keer want ik blijf bezig met sensorsnoertjes die stuk voor stuk kapot gaan (meestal bij de isolatie maar dat is direct voldoende zodra er gestrooid gaat worden)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ben ik ervan overtuigd dat de werking van het draadloze systeem valt of staat met de kwaliteit ervan. De Polar CS400 was (toentertijd) een prijzig apparaat, maar wel helemaal compleet. Wellicht dat een goedkoper systeem (instapsysteem) minder goed functioneert. Gebruikerservaringen moeten daar een antwoord op kunnen geven. Succes, en hopelijk veel geregistreerde fietskilometers!

      Verwijderen
  3. ik 2 keer een kabel breuk gehad in het verleden, en beide keren met sneeuw...

    BeantwoordenVerwijderen