vrijdag 14 december 2012

UPDATE: 2.400 lumen extra

Verlichting brengt nogal wat teweeg bij collega-velonauten. Altijd positief natuurlijk, ik zie het als meedenken, opbouwende kritiek, maar zeker niet als gezeur of terechtwijzing. In het vorige artikel schreef ik over de T6 Assault Crown van DealExtreme, een kick-ass lamp waarvan er sinds kort twee op mijn Quest gemonteerd zijn. En dat er een hoop licht uitkomt moge duidelijk zijn. De reflector is echter zo ontworpen dat het licht "immer gerade aus" naar voren knalt. Geen netjes naar beneden gerichte bundel welke alleen de straat verlicht. Tegenliggers worden daardoor flink verblind hetgeen mij ongezouten en volkomen terechte kritiek opleverde. In het kader van "Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet" ben ik aan de slag gegaan voor een oplossing.

De grootste verblinding van tegenliggers wordt veroorzaakt door het bovenste deel van de reflector. Door de lens af te plakken tot net iets over de helft van de lens ontstaat er minder strooilicht naar boven. Het licht dat nu nog door het heldere deel van de lens komt komt hopelijk daar terecht waar ik het wil hebben namelijk: op de weg. Eerste tests op een donkere muur tonen aan dat het strooilicht boven het middelpunt van de lichtvlek aanzienlijk minder is. Of dit op grotere afstand nog steeds zo is zal de nacht duidelijk moeten maken.

Deze armaturen kunnen uit elkaar geschroefd worden. De zilveren ring kan verwijderd worden waardoor de lens vrijkomt. Deze heb ik eerst met een laag zwart tape donker gemaakt. Daar overheen heb ik een stuk zilver reflecterend Avery folie geplakt, hetzelfde folie dat velomobiel.nl gebruikt voor de reflecterende striping op hun velomobielen. Het is niet alleen esthetisch, maar ook veilig, als ik de lampen niet aan heb reflecteren ze wel. De tijd zal het leren! 



5 opmerkingen:

  1. Ik heb om precies die reden mijn magicshine 808 weer van mijn mango geschroefd. téveel licht dat alle kanten op vliegt en zelfs met de bundel compleet naar beneden gericht wilde je er niet van voren in kijken want het was alsnog verblindend. Wel handig als groot licht op onverlichte stukken maar absoluut ongeschikt in de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mark,

    Dat is waarschijnlijk het grootste verschil tussen jouw en mijn route. Ik rij veel buiten de bebouwde kom. Op een rit van 60 kilometer rij ik grofweg 40 kilometer buiten de bebouwde kom. Maar nogmaals, de tijd zal het leren, eerst maar eens een praktijktest.

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat je dat netjes en handig hebt gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. probeer eens de binnenkant van het glas af te plakken met een goudkleurige reflecterende tape had dat probleem met mijn mj ook ( heb die nu gemonteerd met een projector lens )
    dat iets warme licht geeft een beter zicht imo en je recupereerd een beetje extra licht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die projectorlens klinkt er interessant. Wat gebeurd er met het lichtbeeld? Onstaat er minder strooilicht rondom de "middenstip"?

      Verwijderen