vrijdag 4 januari 2013

Conversie 26" naar 28"

Ik schreef er al eens eerder over op Googlegroups; het 26" achterwiel met 60mm. brede Schwalbe Super Moto vervangen voor een 28" achterwiel met 23mm. smalle Schwalbe Ultremo ZX. Op Googlegroups werd al gediscusieerd over de zin en onzin van deze conversie. Dat laatste weerhoudt mij er echter niet van om toch een poging te wagen.

Het 26" achterwiel met 60mm. brede Schwalbe Super Moto heeft een omtrek van 2160mm. De Quest staat met deze band iets hoger boven het wegdek dan wanneer er een smallere, minder hoge band gemonteerd is. Als er op de standaard VM.nl velg een smalle 26" raceband gemonteerd word komt de Quest een stuk dichter bij het asfalt te liggen. Vooral bij verkeersdrempels zou dit merkbaar kunnen zijn. Een 28" wiel met een 23, 25 of 28mm. raceband haalt (bijna) dezelfde omtrek en zal derhalve even hoog staan als de configuratie waar ik nu mee rij. Het comfort zal door de mindere bandhoogte wel wat teruglopen maar met het goed onderhouden van de veerpoot moet het comfort enigszins te handhaven zijn.

De door mij gekozen velg is een Gipiemme Pista A40. Specifiek een pista velg in verband met het ontbreken van een remvlak (is puur estetisch). Verder heb ik ook specifiek voor een hoge velg gekozen zodat het goed mogelijk blijft om wieldoekjes te blijven gebruiken. Verder biedt een hoge velg (hopelijk) meer stijfheid. Op de afbeelding zie je het verschil tussen beide velgen, in dit geval wordt de Gipiemme Pista velgeleken met de standaard 26" velg van VM.nl.

Voor nu blijft het even hierbij. Een nieuwe naaf en alle andere toebehoren volgen snel zodat ik een wiel kan bouwen. Zodra er ontwikkelingen zijn horen (lezen) jullie het hier!


12 opmerkingen:

  1. En wat drijft je ertoe om deze conversie te doen plaatsvinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals Quezzzt al schrijft: Voorbereiden voor CV2013. En als de praktische inzetbaarheid ook positief is blijf ik misschien tijdens warmere perioden wel rijden met het 28" achterwiel.

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
  2. Mogelijk voorbereidingen aan dezelfde CV waar jij ook aan mee wilt doen Mark ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit word een interessant project om mee te volgen!
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke reactie Adri! Blijf hier terugkomen, als er iets te melden is hoor je het hier!

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Hallo Robert-Jan,

      Volgens mij gaat dat wel lukken met deze velg op de weg, het is een alu-velg zowiezo minder kwetsbaar dan carbon velgen. Ik heb zeer goede ervaringen met andere italiaanse wielen, nl Fulcrum. De Fulcrum Racing 1 wielen in m'n vorige racer zijn er in gezet bij aankoop, hebben nooit service gehad en waren nog even recht en strak na 5,5 jaar als toen ze nieuw waren. Ook liepen ze nog even licht als toen ze nieuw waren.En die wielen hebben echt af en toe enorme dreunen te verwerken gehad, zo best zijn de wegen hier echt niet! Willem zijn opmerking over spaken solderen kun je zeker meenemen, dat is een gekende methode om wielen sterker te maken. Voor de zekerheid zul je wel de 36 gaats velg gebruiken, als het mogelijk is zou ik een zo breed mogelijke band om leggen, voor comfort en minder rolweerstand.
      Ik volg in spanning mee!
      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Mooie test-case, baanwielen zijn stijf, na het rijgen, aanspannen en inrijden soldeerde ik de kruisingen van de spaken met koperdraad en tin aan elkaar om ze nog stijver te maken, vooral bij stayer wielen is dit prettig omdat er met de hoge snelheden grote krachten in de bochten op de velgen drukken en hangen.
    Wat ik mij afvraag, zou een baanvelg tegen de klappen op de weg van bijv. klinkerwegen of losse stoeptegels en asfalt randen in het fietspad? Ik sta er wel eens versteld van hoe sterk de wielen in onze Velomobielen zijn, dat kan ik niet met de race fiets ongestraft uithalen.
    De ATB. wel maar race?
    Veel succes ermee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem,

      Of deze (baan)velg bestand is tegen de klappen op de weg? Geen idee! Gipiemme geeft deze velg een 3 op een schaal van 1 tot 5 als het gaat om inzetbaarheid op de weg. Daar wij Velomobielrijders met vering rijden denk ik dat de klappen daardoor goed opgevangen worden. Mooie testresultaten heb ik niet, de duurzaamheid en praktische inzetbaarheid zal in de toekomst moeten blijken.
      Zelf denk ik dat deze Gipiemmevelg sterker is dan de standaard door VM.nl gemonteerde 26" velg. Maar nogmaals, mooie wetenschappelijk onderbouwde testresultaten heb ik niet. Wat ik wel heb is een positief onderbuikgevoel.

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
  5. leuk project, ben benieuwd naar je ervaringen. Door het Cygnus project en nog wat andere ligfietsprojecten kom ik niet meer aan de Quest toe. Ik was dit in het verleden wel van plan, maar het is er nooit van gekomen, dus ik volg je ontwikkelingen met veel intresse.

    groeten,
    Jan van Steeg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,

      Bedankt voor je reactie. Was jij zelf ook van plan om een overstap te maken naar 28"? Blijf inderdaad van tijd tot tijd terugkomen hier om te zien hoe het project vordert!

      Met sportieve groet, Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Ik was het wel van plan, maar door alle andere ontwikkelingen waar ik op dit moment mee bezig ben kom ik niet meer aan de Quest toe. Misschien dat ik het ooit wel weer een keer ga oppakken, want ik geloof dat er nog wel wat te winnen is aan mijn fiets ondanks alle aanpassingen die ik al gedaan had. OP dit moment is de Quest voor mij meer een geweldig apparaat om mezelf in te verplaatsen en om mijn trainingskilometers te maken. Snelle banden/wielkappen en koepeltje ben ik helemaal vanaf gestapt.

      Verwijderen