dinsdag 26 februari 2013

28" Quest: de eerste kilometers

Sinds 17 februari is het 26" achterwiel met 55mm. Schwalbe Big Apple vervangen door het nieuwe 28" achterwiel met 28mm. Schwalbe Durano. De reden waarvoor ik voor deze conversie heb gekozen hebben jullie kunnen lezen in de eerdere blogberichten, en in de reacties op vragen die hierop kwamen. Geen van de kritische vragen of vraagtekens bij de haalbaarheid hebben mij ooit weerhouden om de conversie niet door te zetten. Mijn gevoel zij dat ik dit (voor mijzelf) moest doorzetten.

Inmiddels zijn er ruim 360 kilometers onder het 28" achterwiel voorbij geschoten, tijd voor een (tussentijdse) evaluatie. Een evaluatie met pluspunten, maar zeer zeker ook met minpunten. Iedereen met een beetje verstand van zaken zal realiseren dat het volume in een 28-622 band vele malen minder is dan in een 55-559 band. En daar merk ik ook gelijk het eerste grote verschil. Het veergedrag aan de achterzijde van de Quest is totaal veranderd. De achterveer wordt nu veel meer aangesproken omdat de Schwalbe Durano nagenoeg geen dempende werking heeft (op 8 bar). En op dat moment ben ik de achtervering meer gaan waarderen! Nog steeds is de achterkant van de Quest niet keihard, wel harder maar niet zo hard dat de klappen rechtsstreeks aan de Quest worden doorgegeven. De (standaard) achterveer moet voelbaar harder werken. Echter wanneer er sprake is van een constante trilling zoals op klinkers of een houten brugdek, dan is de standaard achterveer niet meer opgewassen tegen het constante aanbod van weg te werken oneffenheden. De achterkant gaat dribbelen en heeft soms de neiging om een sprongetje opzij te maken als er van aandrijfkrachten of een verandering van richting sprake is. Hoogstwaarschijnlijk is dit probleem verholpen na montage van een van de inmiddels gelauwerde achterdempers van Velomobielonderdelen.nl. 

Een ander merkbaar verschil van de nieuwe configuratie ten opzichte van de brede slof die eerst in het achterste van de Quest stak is de bochtstabiliteit. Nu ben ik redelijk gezegend met heel veel rechte wegen tussen Leiden en Utrecht, toch moet er van tijd tot tijd een bocht genomen worden. Die bochten moeten nu met wat meer controle genomen worden. Bochten op lage snelheid lijken niet anders te gaan dan met de dikke 26" slof. Langere doordraaiers die doorgaans vol gas genomen konden worden moeten nu rustiger ingezet worden. Eenmaal in de bocht (als de centrifugaalkracht constant is omdat de snelheid niet veranderd) kan voorzichtig de snelheid opgevoerd worden om de grens op te zoeken van wat de band en de Quest aankan. Recente tests van Wim Schermer hebben uitgewezen dat smallere (race)banden minder zijdelingse krachten kunnen verdragen alvorens deze uit het spoor "getrokken" worden. Dit alles is natuurlijk te voelen doordat de kont van de Quest eerder gaat kantelen, niet letterlijk natuurlijk, maar zo voelt het wel. De Quest voelt zogezegd lichter in de kont. Een deel van dit gevoel zit waarschijnlijk ook tussen de oren, er moet natuurlijk vertrouwen gekweekt worden in de nieuwe set-up. 

Op basis van het lichtere gewicht kan ik melden dat er een duidelijk verschil te voelen is bij het op gang brengen van de Quest. De huidige gewichtsbesparing in het wiel is momenteel ongeveer 25%. Er hoeft dus 25% minder gewicht in rotatie gebracht te worden. Uitgedrukt in procenten op het gewicht van de totale fiets is het natuurlijk peanuts. Qua snelheid heb ik er nog geen gevoel bij. Ik heb ongeveer 4 weken aan fietsconditie moeten inboeten door slecht weer, materiaalpech en tijdsgebrek. Daardoor kan ik nog maar moeilijk een vergelijking maken wat het scheelt in snelheid. En daarbij rij ik voor nog steeds met Marathon Plus banden die een zekere vertragende factor zijn. Voor een echte goede vergelijking moeten die voorbanden natuurlijk ook vervangen worden voor snellere maar vooral smallere banden. En laat dat nu net het volgend project zijn ;-) Binnenkort hoop ik een start te kunnen maken met het spaken van 2 451-voorwielen met hoge velgen. Daarop zullen dan ook 28mm. Schwalbe Durano's gemonteerd worden. Pas dan kan het grote vergelijken tussen breed en comfortabel enerzijds, en smal en spartaans anderzijds beginnen!


28" Quest, a set on Flickr.

9 opmerkingen:

  1. Hi Robert-Jan,
    Zal ik je een Risse demper sturen om te proberen? Dat kost in elk geval niks en zal je 28" project zeer ten goede komen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je zult moeten kiezen welke configuratie je waar gebruikt.

    Knalharde smalle banden en een groot licht wiel zullen zeker sneller zijn op een mooi circuit. Die races zijn er en je zult daar zeker profiteren van de dingen die jij beproeft tov de oude situatie met de brede banden.

    Maar woon-werk op openbare fietspaden en wegen, of races op de openbare weg ( Het LEL fietspad is stukken erg slecht ) heb je juist voordeel van banden met veel lucht.

    Veel trillen en rammelen ( van vooral het aangedreven wiel ) neemt aandrijf energie weg. Het is maar de vraag in hoeverre de Risse schokdemper daar genoeg aan kan veranderen, omdat de band tot wel 70 % van de totale vering kan uitmaken.

    Als je eens goed foto's bekijkt van races waaraan vm.nl meedoet zie je dat het voor hen ook een denksport is. Zij kiezen daadwerkelijk wielen/banden/wieldoeken voor elke situatie apart. Op de 3 uurs met steeds een linkerbocht zag je ze zelfs Daytona-achtig met een lage linkerband/wiel en een hoge rechterband/wiel rijden....

    Als je het ervoor over hebt wielen en banden te verwisselen naar wat de specifieke situatie dicteert, kun je daarmee zeker snelheid winnen.

    Ik ga nog steeds voor de wielkappen. Afhankelijk van model daarmee samenhangende efficientie ook niet in iedere situatie bruikbaar.







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meerdere wegen leiden naar Rome Quezzzt, de vraag is alleen welke de snelste route oplevert! ;-)
      Overigens heel veel sterkte met het herstel, je hebt een goed excuus mochten de prestaties van dit jaar achterblijven. Aan het materiaal zal het niet liggen!

      Verwijderen
  3. Ik ben ook erg benieuwd hoe de stabiliteit in de bochten voelt. Met een beetje geluk kan ik het 28 inch wiel er de komende week inhangen. Mijn keus qua velg is gevallen op de Mavic cxp 33. Deze velg is wat minder hoog als die jij hebt gebruikt en is iets lichter in gewicht.
    Quest 194 is al voorzien van een Risse demper dus we gaan het gewoon proberen.

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En Dirk? Al nieuws van het 28" front?
      De Mavic CXP33 is ook in mijn gedachte opgekomen maar ik vreesde toch voor de stijfheid van de velg. Liever iets meer hufterproof. Ander argument is dat de 26" wieldoekjes beter aansluiten op een 40mm velg dan bij een 30mm velg. Ik ben benieuwd!

      Verwijderen
    2. Komende woensdag haal ik het wiel op dus donderdag monteren (als ik uitgeklust ben in de kinderkamer...) Dat van de wieldoekjes had ik al wel voorzien. Dat worden dan denk ik custom wieldoekjes?

      Zodra ik nieuws heb meld ik me!

      Verwijderen
    3. Nieuws:

      De 2e 28 inch quest is ook een feit. Een paar foto's geschoten met de mobiel: https://plus.google.com/photos/100289898455210820823/albums/5852896691820900129

      De Durano Plus is een 25-622 (de 28 hadden ze niet meer liggen). En ik had me dus geestelijk voorbereid op weinig comfort en meer gerammel. Maar wat schetst mijn verbazing. Het fietst echt veel comfortabeler (en stiller) als de 26 inch Durano die ik de afgelopen 2 weken gemonteerd had! Heb in Kampen bewust een klinker route gepakt, en het dribbelen is ook niet beroerder als met de 26 inch variant. Misschien doet de Risse nog beter zijn werk nu?

      Het was de eerste keer trouwens dat ik mijn eigen wiel heb gedemonteerd. Viel ook best mee. Zal de boel wel wat extra controleren de komende tijd. Zoveel vertrouwen heb ik nou ook wel weer in mijn eigen werk :). Heb er nu nog geen 40 km opzitten, dus eerst maar eens lekker kilometers gaan maken nu om te kijken of het echt bevalt en 28 inch wieldoekjes fixen natuurlijk.

      Groet,

      Dirk

      Verwijderen
  4. Ik was er al bang voor dat het achterwiel zou gaan dribbelen. Maar laat je vooral niet weerhouden verder te experimenteren. De Rissedemper moet je echt gaan gebruiken nu anders gaat het een keer verkeerd aflopen. Ja echt. Dat meen ik.
    Je begeeft je nu heel vaak in het gebied waar de Risse voor ontworpen is. De fijne trillingen verwerken.
    Je zal nog het een en ander moeten uitproberen voor de de optimale afstelling.
    Echt hoor, neem het aanbod van Wim aan. Je kan ze altijd nog terugsturen.
    Als dat plooitje weer gevlakt is ben ik benieuwd hoe je fiets dan stuurt. Wellicht staat de weg dan open naar nog snellere banden?

    Dat licht aanvoelen achter zit ook deels tussen de oren. Dat had ik ook met de 35 mm Durano's achter. Ik had ze zelfs even op 10 bar. Daar ga je aan wennen bij goed wegdek. Maar ohje als de klinkers in zicht komen.......doe dan maar veiligheidsgordels om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bezorgdheid! Gelukkig kan ik de meters klinkerweg tussen Leiden en Utrecht op een paar handen tellen. Maar ik ben het met je eens, het is en blijft een onwenselijke situatie dat dribbelen. Ik ga maar eens overleggen met Wim ;-)

      10 bar is echt KEIhard! Ik heb het idee/gevoel dat de 8bar in de 28mm Durano nog een klein beetje comfort geeft. De tijd zal het leren hoe het met de duurzaamheid van deze configuratie zit. Komende week weer goed weer en hogere temperaturen. Eens voelen/horen/zien/meten hoe het achterwiel zich houdt!

      Verwijderen