zondag 17 februari 2013

28" Quest is een feit

Vanmiddag laat ben ik begonnen met het plaatsen van het 28" achterwiel in Quest 284. Voorafgaand daaraan heb ik de laatste hand gelegd aan het op orde brengen van de spaakspanning van dit nieuwe achterwiel. De hoogteslag die nog aanwezig was is eruit, de zijdelingse slag is er ook bijna helemaal uit (hooguit 1 mm verschil tussen uiterst links en uiterst rechts) en de spaakspanning is voor elke spaak nagenoeg gelijk.

Met het verwijderen van het 26" achterwiel uit de wielkast van de Quest kon ik gelijk de wielkast schoonvegen en vluchtig inspecteren. Het uitvegen van de wielkast leverde een bevredigend resultaat op, de inspectie gaf geen bijzonderheden. Of het moet zijn dat de wielkast een keer opnieuw gekit moet worden. Omdat het voor dat laatste nu echt te koud is stel ik dat klusje uit tot een warmere dag.

Het verwijderen van het 26" achterwiel gaf gelijk de gelegenheid om deze eindelijk eens goed te.vergelijken met het nieuwe 28" achterwiel. Beide geleund tegen het schuurtje geeft duidelijk te zien dat de hoogte (en dus de omtrek) nauwelijks verschilt. Wel is duidelijk te zien dat bij het 26" achterwiel de verhouding "velghoogte:bandhoogte" ongeveer 1:2 is. Voor het 28" achterwiel geldt echter het omgekeerde, hier is de verhouding 2:1. De achterveer van de Quest zal dit verschil duidelijk gaan merken!

Dan een foto van het loopvlak, of beter gezegd; de breedte van de wielen. Op de foto is duidelijk te zien dat de Schwalbe Big Apple met 55mm twee keer zo breed is als de 28mm Schwalbe Durano. Over het loopvlak kan ik kort zijn: vergeleken bij de Durano lijkt de Big Apple wel een tractorband. Het is duidelijk waarom de wielkast zo vol zat met zand en andere troep. Dit laatste zal wel uitblijven met de 28mm bijna profielloze Durano.

De montage van het achterwiel is natuurlijk "piece of cake". Mijn oog viel nog wel op een volledig gerafelde derrailleurkabel; deze had ik nog op voorraad liggen en kon dus eenvoudig vervangen worden. Daarna was het tijd om de Quest op haar pootje te zetten en klaar te maken voor een klein proefritje. De achterkant voelde merkbaar lichter aan als gevolg van de combinatie: lichter achterwiel/schoongeveegde wielkast. De eerste meters in de 28" Quest voelde merkbaar lichter aan. Het accelereren gaat beduidend lichter en het rijden op meer snelheid lijkt voor alsnog minder moeite te kosten. Helaas was het inmiddels ook al donker geworden en was het dus niet meer mogelijk om een fatsoenlijk plaatje te schieten van het achterwiel op zijn nieuwe werkplek. Volgende keer beter. Morgen weer eens met de Quest naar Utrecht, mijn bevindingen lezen jullie uiteraard hier weer!

13 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd naar de volgende blog berichten. Afgelopen zaterdag heb ik ook een achternaaf opgehaald in Dronten. Wellicht dat we over een paar weken eens ervaringen kunnen uitwisselen :)

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dirk,

      Ik heb afgelopen vrijdag jouw Q "open en bloot" op de operatietafel zien staan. De top hing aan één haakje aan de wand. Volgens Theo geen probleem, "want zo'n top weegt maar 3,5km."

      Het was toch wel jouw Q? Of zijn er meer groene Questen met van die blauw/witte strepen?

      Wim.

      www.roeifietsen.blogspot.nl

      Verwijderen
    2. Ook een achternaaf opgehaald? Ga je ook een 28" conversie uitvoeren?

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
    3. Hallo Wim,

      Was inderdaad mijn quest! Nu voorzien van 10 speed sram, wat een genot is dat. En de elektronica wat aangepakt (supernova e3, knipperlichtbediening op stuur en weg met de spanninga).

      @ Robert-Jan,

      Ik ben toch ook een beetje een smalle banden man en wil daarom het 28 inch wiel eens gaan proberen. Jaarrond fiets ik met durano's voor en met de wedstrijden de ultremo's al eens geprobeerd.

      Groet,

      Dirk

      Verwijderen
  2. Ziet er mooi uit.

    Is het gewicht het enige voordeel of spelen er ook nog andere factoren een rol.

    Mij is namelijk ooit verteld (door Derk Thijs) dat een grotere velg nou eenmaal lichter loopt.

    Dat is één van redenen dat zijn Roeifietsen worden uitgerust met een 451-voorwiel.
    De andere (in de ogen van Derk) misschien nog wel belangrijker reden is, dat de Roets met een 451-wiel er gewoon simpelweg veel mooier uitziet dan met een 406-wiel.

    Dat kan ik wel beamen :)

    Wanneer zien we jouw Q met 451 voorwielen? Zie je bij de Q natuurlijk niet echt veel van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wim,

    Gewicht is een mooi bijkomend voordeel maar niet de eerste insteek. Immers, met mijn gewicht kan ik beter eerst zelf eens serieus afvallen, dat is een stuk goedkoper ;-) In de racefietswereld geldt grofweg dat elke kilo winst (dus lichter) ongeveer 1.000 EURO kost. Nu reed ik vroeger op een mooie Batavus van 9 kilo, en inderdaad, 1 kilo lichter = 1.000 EURO lichter... :-$

    Een kleine correctie in jouw schrijven, grotere velgen lopen niet per definitie lichter, het zijn grotere WIELEN die lichter rollen. In mijn situatie veranderd er que rolomtrek nagenoeg niets, daar zal dus ook geen winst in zitten. De winst zal 'm zitten in de smallere band en de hogere druk die ervoor zorgt dat de rolweerstand afneemt.
    Dat er qua rolomtrek niets veranderd is nu juist de bedoeling. Een smalle raceband steken op een Quest kan bij een 26" achterwiel ook maar daardoor zal de Quest een stuk dichter bij het wegdek komen. Met Neerlandsch snelheidsremmende maatregelen geen prettig gevoel. Ook is het lastig om in 26" fatsoenlijke racebanden te vinden. De conversie naar 28" heeft dus tot voordeel dat de rijhoogte van de Quest onveranderd blijft en dat de keuze aan buitenbanden groter is als bij 26".

    Met 451-wielen heb ik geen ervaring. Maar dat ze passen in een Quest heb ik al wel vernomen. In 451 zijn Ultremo's (23mm) en Durano's (28mm) verkrijgbaar. M5 levert mooie aluminium velgen in 451 met een aeroprofiel, net als mijn nieuwe achterwiel. Eerdaags dus eens een retourtje Middelburg (240 km) plannen, opsturen kunnen ze altijd nog. Tot die tijd " blijft het behelpen" ;-)

    Sportieve groet,

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Robert-Jan,
    Ik hoop niet dat het een teleurstelling wordt. Smalle banden die hard opgepompt worden lopen niet automatisch lichter. Zo rij ik bijv. op 50 mm brede sloffen voor. Die lopen maar liefst 50% lichter dan de .... Durano's. Deze brede testbanden lopen precies even licht als de lichtst lopende half zo brede Ultremo ZX.
    Een band als de Michelin radiaal is 43 mm breed, weegt 450 gram en loopt .... 3x lichter dan de Durano.
    En wil je de Quest achter hoger zetten, draai je gewoon de draad in de Risse demper uit.
    Groeten,
    Wim

    PS. Het zou wel mooi zijn als je me nu voorbij gaat rijden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop natuurlijk ook niet dat het een teleurstelling wordt Wim. Waar jij heel veel verbeteringen met theorie kunt onderbouwen, doe ik dat met onderbuikgevoel (ondersteund met een hoop theorie). En met mijn wielrenverleden "hunker" ik toch naar smalle bandjes. En dat terwijl de ooit door jouw geïntroduceerde F-lites echt waarzinnig lekker licht rijden.
      De Durano's kies ik voor het woon-werkverkeer terwijl voor wedstrijden de door jouw ook zo succesvol geteste Ultremo's gestoken zullen worden.

      En pver voorbijrijden gesproken, laat ik eerst maar eens voor zien te blijven, shit wat was het frustrerend om jou en Cees op Texel steeds dichterbij te zien komen en uiteindelijk niet meer kunnen aanhaken. Edoch, ruim 51 kilometer per uur gemiddeld ZONDER racekap, dat beloofd nog wat ;-)

      Bedankt voor je leuke reactie Wim, sportieve groet!

      Verwijderen
  5. De sportieve Duitse velomobielrijders zweren bij Ultremo's op de voorwielen en dat ze dat achterop niet hebben zal alleen zijn omdat ze jouw conversie naar 28 inch nog niet hebben geprobeerd.

    Ik verwacht dat ook de luchtweerstand wel wat zal doen met de veel minder brede banden, racefietsers rijden niet voor niets op zulke smalle bandjes. Ze zitten wel voor 3/5 in de stroomlijn maar dus voor 2/5 niet...

    Ik denk dat je ook een vertekend beeld hebt van wat een racekap met snelheid kan doen als je rijdt zoals jij dat doet : diep zittend met kale schedel en schuimkap. De schuimkap sluit het gat in de stroomlijn af en is aerodynamisch extreem efficient. Je hebt een kleiner frontaal oppervlak dan met racekap en vult de hoofdspoiler de wervelingen. Waarom je met een windschermpje plus schuimkap rijdt snap ik niet, dat doet de stroomlijn van de schuimkap teniet.

    Waarom rijden velen dan toch met een racekap ? Ik vermoed dat voor veel rijders de schuimkap een te hoge luchtvochtigheid in de velomobiel geeft zodat je niet meer efficient jezelf kan koelen door transpiratie, al helemaal als je de voetengaten ook nog dicht maakt. Bij een racekap heb je een betere ventilatie dan met de schuimkap. Omdat je mogelijk in prestatie wordt afgeremd door slechte koeling met de schuimkap kun je met racekap waarschijnlijk langer meer vermogen afgeven.

    Denk maar aan Daniel....die loopt altijd op zijn korte broekje na naakt bij de startlijn.





    BeantwoordenVerwijderen
  6. Robert-Jan, volgens mij kwamen wij elkaar vanmorgen tegen bij de Prins Clausbrug over het AR Kanaal. Ik dacht in eerste instantie dat het een scooter was die mij tegemoet kwam met al dat licht. Toen ik in mijn spiegel keek zag ik het vetrouwede rode led lampje en de vorm van een Quest.

    Groet,

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Rob, dat was ik. Ik had inderdaad al het vermoeden dat jij het niet doorhad. Verblind door 2.000 lumen LED-verlichting waarvoor mijn oprechte verontschuldigingen ;-)
      Nu dus eindelijk na 2 jaar "ontmoeten" we. Nu weet je waar je de volgende keer naar moet uitkijken...

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
  7. Hello,

    I´ve exchanged the 26 to 28 wheel, too. similar experience: the back wheel tents to hop on very uneven roads. I may change the original demper to a Risse demper soon.

    The reason to go for 28 wheel in my case was the availability of racing tyres in 28 but not in 26. Meanwhile the situation changed: there is a Schwalbe Ultremo in 26 available too. Bad luck. I will ride with 28 in the back.

    Best, Christian

    PS see http://www.liegeradforum.de/forum/album.php?albumid=448

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Christian,

      Looks like I'm not the only one changing 26" to 28" ;-) In dutch we say: "Goed voorbeeld doet goed volgen", meaning something like: "a good example to follow" (translated literaly). You have choosen for a very lightweight construction, almost 300 grams lighter than mine! I hope you are are just as happy as I am with the new set-up.
      Talking about the damper, changing to Risse looks like a very good idea, I'm going tot contact Wim for a Risse-damper as well!

      Best regards, Robert-Jan

      Verwijderen