dinsdag 12 februari 2013

28" Quest nadert voltooiing

Zoals al eerder geschreven ben ik "druk doende" om van mijn 26" Quest een 28" Quest te maken. Echt enorm wereldschokkend is het niet omdat de bandomtrek van mijn oude 26" Schwalbe Big Apple 55-559 en de bandomtrek van de nieuwe 28" Schwalbe Durano 28-622 nagenoeg gelijk zijn. Wat wel een wereld van verschil is is het gewicht van deze set-up. In de oude situatie weegt mijn 26" wiel met een Schwalbe Super Moto 1916 gram terwijl de nieuwe situatie 28" met de Schwalbe Durano slechts 1512 gram in de weegschaal legt. Laatstgenoemde set-up kan zelfs nog bijna 400 gram lichter indien een andere velg en een andere band ingezet wordt. Ik denk echter dat een wat zwaardere combinatie de duurzaamheid ten goede komt.
Nu rest nog slechts het monteren van het wiel maar daar wacht ik nog heel even mee tot het moment dat het weer iets zekerder is. Met de huidige temperaturen rond het vriespunt en incidentele gladheid rij ik liever nog even "breed".
Tot later!

11 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. De spijker op de kop Wim ;-)
      Dit is inderdaad het volgende project, niet doorvertellen hé!

      Verwijderen
    2. Dan ben je niet de eerste. Martijn (roeifietser) heeft ook met 2x 451 voorwielen onder zijn Quest rondgereden.

      Verwijderen
  2. Hoi Robert-Jan,

    Het ziet er alvast mooi strak uit dat wiel! Zal zeker goed gaan komen straks!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er geweldig uit, en wat een gewichtsbesparing. Is de naaf dezelfde als in de standaard 26 inch configuratie?

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De naaf is inderdaad gewoon de standaard naar van VM.nl. Weegt slechts 72 gram! En zoals ik al schreef, er valt nog veel meer gewicht te besparen. Denk aan een DT Swiss RR415 i.c.m. een Schwalbe Ultremo ZLX en DT-Swiss Revolution spaken met aluminium nippels. Deze combinatie levert nog een extra gewichtsbesparing op van ruim 500 gram.
      Echter, ik denk dat een wiel van minder dan 1000 gram niet de stevigheid heeft die je in een Quest verlangt. Zeker als je je fiets dagelijks voor veel kilometers gebruikt is een veilige marge geen overbodige luxe. Maar een hardcore wedstrijdwiel... hmmmm, begint toch te kriebelen!

      Verwijderen
    2. Qua gewicht valt er inderdaad nog veel te halen, in m'n racer rijdt ik met Fulcrum Racing Zero's die wegen 1480 gram, dwz per set van 2 wielen, voor + achter. Die zijn heel sterk, of dat voldoende is voor Quest gebruik weet ik niet.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Als je dit combineer met een lage racekap, ben je op Texel helemaal niet meer in te halen (zeker door mij niet :) Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die racekap zit er (nog) even niet in Cees. Maar ik werk nog wel wat aan mijn benen, die moeten per slot van rekening het werk doen :-)
      Groetjes Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Robert-Jan,
      Voorstel tot valsspel. Je leent er een van velomobielonderdelen.nl.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
  5. Ziet er goed uit en wat een gewichtbesparing!

    BeantwoordenVerwijderen