woensdag 20 maart 2013

Q284 > 30.000 km


Na bijna twee weken niet gefietst te hebben kon ik gisteren weer genieten van mijn eigen Quest. De schaafschade die ontstond in mei vorig jaar is nu hersteld door mijn collega en sponsor Marien van CYWOL.COM. De polijstschijf heeft na het verwijderen van de bestickering de krassen grotendeels weggewerkt en de beletteraar heeft er weer nieuwe stickers op geplakt. Het liefst had ik mijn Quest vorige week al opgehaald maar logistiek was dat niet te doen vanwege een lang weekend weg en vroege diensten.

Wat opvalt na een aantal dagen niet gefietst te hebben (en dus goed uitgeruste benen hebben) is dat de Quest zo licht en gemakkelijk accelereert. Binnen een paar omwentelingen stond er al 44 km/uur op de teller, heerlijk! Het lichte achterwiel en het ontbreken van Schwalbe Marathon's zal daar deels mee te maken hebben. In een kleine 20 minuten reed ik van Montfoort waar mijn Quest stond, naar Nieuwegein voor een late plandienst. Ik werk niet zo vaak in Nieuwegein maar mij was wel opgevallen dat er aan de gevel van het pand een bordje prijkt met de tekst: "Verboden tweewielers te plaatsen". Daar moest ik natuurlijk even misbruik van maken, dus parkeerde ik mijn Quest pontificaal onder het bordje, gna gna gna.

Om 22:15 zat mijn dienst erop en kon ik weer naar huis fietsen. Ik was een klein beetje bezorgd over de hoeveelheid prik die er nog in de batterijen van de verlichting zat. Ik was de laders vergeten mee te nemen naar werk en de batterijen waren in de afgelopen 12 dagen wel gebruikt maar niet meer opgeladen. Ik besloot daarom om met de "stadsverlichting" van de Quest, en met alleen de linker lamp in de dimstand te rijden. Zodoende hield ik 1 batterij achter de hand voor het geval er toch te weinig prik meer in de andere zou zitten. Gelukkig bleek achteraf dat het allemaal niet zo'n vaart liep, met voldoende verlichting kwam ik thuis aan. 

Helaas moest ik op de Galgweg nog wel even de Quest verlaten voor een lekke achterband. Bij het afrijden van het bruggetje over de Oostvaart (daar waar Spookverlaat overgaat in de Galgweg, luguber...) voelde ik de achterkant dweilen terwijl ik net met 40+ km/uur een bocht in wilde duiken. Gelukkig kon ik tijdig corrigeren en veilig stoppen. Spookverlaat en de Galgweg staan bij mij wel net stip op nummer 1 voor wat betreft lekke banden, blijkbaar wordt er door alle landbouwverkeer erg veel rommel meegenomen op de weg na het verlaten van het land. Ook daar schreef ik al eens eerder over en daar kreeg ik terechte kritiek op van BrandweerQuest. Die jongens op die grote landbouwmachines zijn natuurlijk bezig met "ons" eten. Edoch, zij zijn nog steeds verantwoordelijk voor het schoon achterlaten van de rijbaan. Ik zal er moeten leren leven dat de Galgweg en Spookverlaat een verhoogd risico op lekke banden met zich meebrengen. Mijn woon-werk route ga ik er echter niet voor veranderen.

Bij het vervangen van de band stopte er twee keer een auto om te vragen of alles in orde was en of ik hulp nodig had. Beide automobilisten waren eerst met 80 km/uur over de kruisende weg gepasseerd, verder omgekeerd en vervolgens teruggereden. Een fijne, warme gedachte dat Barmhartige Samaritanen nog bestaan. Ik heb beide vriendelijk bedankt voor hun bezorgdheid en aangegeven dat ik een lekke band heb/had en dat alles dik in orde was. Na 10 minuutjes kon ik weer verder om de resterende 13 kilometer naar huis af te leggen. Thuis aangekomen bleek dat ik ook nog eens de 30.000 kilometer gepasseerd was. Iets dat ik bij aanvang van de rit wel gerealiseerd had, maar onderweg niet meer aan gedacht had. Met nog ruim 9 maanden te gaan dit jaar lijkt het mij een mooie doel om 2013 met minimaal 40.000 kilometer op de teller het jaar af te sluiten. Mag geen probleem zijn met een wekelijks forensenkilometrage van 360 km.

Update 28" achterwiel!

Het 28" achterwiel heeft inmiddels aardig wat kilometers mogen rollen. Schreef ik in eerste instantie dat het bochtengedrag echt anders was in vergelijking met de   b  r  e  d  e   Schwalbe Big Apple, inmiddels durf ik ook met de 28 mm. smalle Durano vlot door de bochten te gaan. Ik durf niet te zeggen of het net zo hard is als met de brede slof maar het vertrouwen in de smalle band groeit met de rit. Helaas is er ondanks het zorgvuldige spaken toch een kleine zijdelingse slag ontstaan dus eerdaags gaat het wiel weer even in de richtbok voor een kleine aanpassing.

9 opmerkingen:

  1. Ik snap denk ik wel wat je van plan bent, Ultremo ZX komen ook in 28 inch ;-))

    Maar behalve het weggedrag, zijn er geen verschillen in gemiddelde snelheid ? Niet een keer geprobeerd een maximale sprint te trekken met heel andere resulaten ??

    Sorry, ik ben zo nieuwsgierig. Tenzij wielen maken/plaatsen een hobby voor je is moet je al die moeite toch om een reden hebben gedaan ? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterker nog, die 23mm Ultremo ZX ligt al in de kast te wachten ;-))

      Een aantal artikelen geleden heb ik uitgelegd dat ik toch een voorliefde heb voor smalle racebanden. Smalle racebanden op een 26" wiel zorgen ervoor dat de achterzijde van de Quest drastisch omlaag komt met alle mogelijk schade aan de onderzijde tot gevolg. Bij het verlengen van de veer/demper heb ik geen goed gevoel, dus die oplossing kwam te vervallen.
      Of de 28" smalle racebanden echt voordeel opleveren?? Mijn gevoel zegt van wel maar ik wacht de uitslag van Lelystad en Texel even af alvorens ik daar echt een uitspraak over durf te doen ;-))

      Het spaken van wielen is wel een dankbaar werkje als blijkt dat het een strak sturen en accelererend wiel oplevert. En nee, het is geen hobby van mij. En baat het niet, dan schaad het ook niet, toch??

      Verwijderen
    2. Nee maar op langere termijn heb ik een plan wedstrijdwielen ( anders dan dagelijkse wielen voor openbare weg met 90 mm trommels ) te gaan voeren met 70 mm trommels, SFK2 lagertjes en dunne hogedruk bandjes zoals Ultremo's.

      De aanschaf en wielen wisselen voor elke wedstrijd heb ik er wel voor over als dat SIGNIFICANT verschilt van de brede lichte ballonbanden die ik nu heb, waarschijnlijk geassisteert door wielstroomlijnkappen die deze 'brommerbanden' zoals jij ze noemt wel echt nodig hebben.

      Nu bestaan de verschillen alleen op Wim zijn pendeltest uitslagen lijst. Ik zie dat er in praktijk onder een velomobiel hele andere dingen gebreuren dan je zou verwachten op basis van Wim's cijfers dus hoor ik graag de ervaringen van iemand die zulke wielen daadwerkelijk gebruikt !

      Verwijderen
    3. Uiteraard bedoel ik veel smallere (wedstrijd)velgen....

      Verwijderen
    4. Ik weet niet of Texel of tijdritrijden het beste jachtgebied is voor de 28 inch wielen. Ik denk dat de acceleratie toename er het beste uitkomt op een binnenbaan. (er staan er nog zat op de kalender deze winter) Een bochten circuit als Trias in Den Haag (meestal de eerst van het buitenseizoen) is ook erg geschikt.

      Misschien kom je eens in de buurt van http://www.nedereindseberg.nl/ ? Klimmen en bochten tegelijk. Een echte velomobielkiller, maar zo fijn rijden als je daar in je ritme komt. Zonder kap meehangen in de vele bochten met 1 handje aan de kuiprand geklemd. Twee supersnelle ligfiets jongens (ex-recordhouders) komen daar vandaan. Ik had daar mijn 3x26 inch Quest op 35 mm spijkerharde (8 bar) Kojakbandjes staan rondom. Ben zowat 100 dood gegaan daar, maar wat geweldig is als je met 65 km/u over de streep langs het publiek gaat telkens, om weer aan die klim te beginnen......zucht!

      Verwijderen
  2. 30.000 tjonge jonge. Zelf ben ik gisteren door de 7000 gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon blijven trappen Wilco, dan kom jij ook deze kilometerstand tegen. Voor een Quest of Strada is dat echter nog maagdelijk ;-))

      Verwijderen
  3. De Quest 470 nadert ook de grens van 30,000km, vandaag de 28,000 gepasseerd. Het zou moeten lukken voor eind april.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar jouw Quest is wel heeeeel wat jonger Rob! ;-))

      Verwijderen