vrijdag 12 april 2013

F-lite wordt F-light

Ze zeggen wel eens: "Goed voorbeeld doet goed volgen". Kwam Wim S. enkele jaren geleden met lovende recensies van de Go-cycle (voorloper van de F-lite), tegenwoordig rijden "hele volksstammen" met deze band. Denk aan racekappen, staartstukken, wielstroomlijnen, lexan, stormstrips... Allemaal gekopieërd op basis van "Goed voorbeeld doet goed volgen".

Nu kwam ik recentelijk een aantal afbeeldingen van meubels op basis van oude fietsonderdelen tegen en ik dacht: Ik heb nog een doos vol fietsonderdelen liggen! En omdat ik wat inspiratie en vrije tijd had besloot ik ook eens iets te proberen.
Op basis van een 70mm. Sturmey Archer naaf, een smalle 20" velg, spaken uit een 26" wiel en een redelijk versleten F-lite maakte ik deze lamp. De spaken uit het 26" wiel maken het mogelijk om een mooie "lampenkap" te maken. De F-lite op 5 bar en een stevig velglint zorgen ervoor dat de spaken netjes naar buiten worden gedrukt. Zonder de band op spanning valt de lampenkap hopeloos uit elkaar. Kost even wat moeite maar het resultaat mag er zijn. Voor een beetje sportieve look heb ik gekozen voor een rood (strijkijzer-)snoer. De lamp is een Ikea spaarlamp die ik ook nog had liggen.

Al met al ben ik er best tevreden over en de lamp heeft een plekje gekregen in de woonkamer. Nu maar hopen dat ik geen lekke band krijg ;-)

Wie volgt???

14 opmerkingen:

  1. Ik vind hem echt heel erg geslaagd.

    Maar zou ik trachten dat in huis op te hangen vlieg ik met die lampenkap om mijn hoofd gewikkeld het huis uit en mag ik slapen in de schuur....daar waar fietsonderdelen behoren...


    BeantwoordenVerwijderen
  2. en hij blijft altijd mooi op spanning (220V)
    (en bij ons in huis geldt trouwens hetzelfde qua fietsonderdelen, die horen in de schuur thuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind hem helemaal fantastisch, bij mij mag ie zo hangen !!
    is ie al te koop ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als oudste zoon en techneut van voormalig directeur van Raak licht heb ik er wel iets mee.........mijn meisje raakt alleen al in de stress van be-wired 4X6 mm2 speakerkabel in de kamer laat staan een kapotgereden fietswiel als lamp (ik heb te veel race wielen aan flenters gereden denk ik) maar ziet er goed uit hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geinig. Alleen steeds moeilijker zo om binnenshuis 'de knop even om te zetten' maw aan iets anders nog te denken dan aan fietsen (:

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo blijf je in de juiste sfeer. Mooi gevonden !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Direct in produktie nemen die lamp. Gaat lopen als een trein, zeker in A'dam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaf ding, goed gevonden, maar niks voor binnenshuis vrees ik, ook mijn meisje vind dat fietsen e.d. in de schuur thuishoren......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De lamp zoals ik. Geweldig idee! Met vriendelijke groet, Robert

    BeantwoordenVerwijderen