maandag 29 april 2013

Ligfietser onder vuur op Strava ;-)

Het was wachten op de eerste reactie op ligfietsers die KOM's rijden met Strava. Zo gebeurde dat dus ook bij mij. Ik reed een KOM aan snot en binnen een paar dagen had ik een opmerking van de inmiddels naar de tweede positie verplaatste wielrenner. Het record stond voor wielrennersbegrippen al erg scherp met een gemiddelde van 41,3 km/uur. Ik deed er 6 km/uur bij en zette het record op 47,3 km/uur, een record dat waarschijnlijk alleen nog door een andere velonaut scherper gezet kan worden. Of ik de daarop volgende opmerking van de voormalig recordhouder met een knipoog moet lezen weet ik niet, op mijn reactie heb ik nog geen tegenreactie gehad. Wat dan wel weer leuk is, is dat hij mij zelfs heeft zien rijden vanuit zijn huis en dat hij zich afvraagt of hij niet ook een velomobiel moet aanschaffen! In dat opzicht is een door een velomobiel gereden KOM een prima reclame voor velomobielen ;-)



Hopelijk zullen "we" (velomobilisten) niet teveel commentaar krijgen van "hen" (de bukkers).

9 opmerkingen:

  1. Leuk Robert Jan , en een hele nette reaktie .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. misschien een idee dat Ymte een KOM-premie gaat invoeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit was nog een sportief haantje en eentje die velomobielen interessant vind..

    Wie Ligfiets& gelezen heeft weet dat er veel onsportieve haantjes zijn die velomobielen haten. Die verbieden op open fiets wedstrijden omdat ze het niet kunnen hebben dat wielrenners niet als 1e finishen.

    Er is ook wat voor te zeggen, want een wielrenner die maar een aantal km/u langzamer rijd dan een snelle velomobielrijder en later binnenkomt levert heel wat meer vermogen en is de grotere atleet die dan toch zijn 'zege' wordt ontnomen wat nooit leuk is. Omdat ze weten dat velomobielen 'vals spelen' met stroomlijn en dat ze van een 'mindere' atleet verliezen is de haat nog groter.

    Nu staat er nergens in Strava dat je het niet mag gebruiken met velomobielen, maar reacties zul je krijgen als je iemand op de 2e plaats zet die trots was op zijn 1e plaats. En die zullen zeker niet altijd sportief zijn....

    Als Strava erop in speelt zouden ze aparte klasse's kunnen maken voor typen fietsen. Dat hadden ze op die open fiets wedstrijden ook moeten doen, met andere startijden. Ik las dat 1 evenement dat ook deed, velomobielen gewoon eerst wegsturen ( maar wel dan wel weer eerloos laten aankomen, helaas ) Gelukkig hebben we onze eigen wedstrijden.....waarom moet je ook met wielrenners racen ?

    Software is makkelijk te veranderen. Vraag is of ze dat ook doen of willen ( een velomobiel gaat nu eenmaal sneller of dat segment ) natuurlijk.





    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen,

    Als Stradarijder en racefietser kan ik van 2 kanten kijken, en het is gewoon appels met peren vergelijken. Aparte klassen zou inderdaad de beste oplossing zijn. Ook ik voel dat ik veel meer vermogen moet leveren met de racefiets om de gemiddelden van de Strada te benaderen, dus beide fietsen zijn totaal niet te vergelijken.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, nu wordt het echt 'leuk' ;-)
    Grappig die eerste vraag van hem: 'Telt dat wel?'
    Hoezo telt dat wel? Wie bepaalt dan wat er wel/niet telt. Als ik met mijn stadsfiets dit stukje fiets ga ik toch ook niet roepen tegen een wielrenner dat het niet telt omdat hij een veel snellere en lichtere fiets heeft? Is toch ook niet eerlijk? Moeten we dan straks voor Strava per fiets een eigen categorie aanmaken? Velomobiel; open ligger; racefiets; MTB; (stads)fiets etc?
    KOM nou toch (leuke Strava-woordspeling trouwens ;-)
    De wielrenner die 'zeurt' en het 'niet eerlijk vindt' dat een Velomobiel 'zijn' record heeft afgepakt is in mijn ogen een slechte verliezer. Als hij nog steeds op nummer twee staat weet hij toch dat hij van de overige wielrenners de beste is? En daar gaat het toch om? En of hij zijn eigen tijd heeft verbeterd?
    De argumenten om voor 'gewone' tochten en wedstrijden Velomobielen uit te sluiten vanwege te gevaarlijk, te groot snelheidsverschil, te onzichtbaar gaan helaas (en voor de VM'er gelukkig) in de virtuele wereld niet op.
    (worden er straks ook geen Kenianen meer toegelaten tot marathons omdat die ook altijd winnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zocht op google en vond een discussie over "Strava velomobile ethics" dus het is geen vraag of, maar waneer je in conflict komt met het 'stelen' van KOM's ;-)))

      Mijn mening is gelijk aan die van Marcus, maar ik weet dat grote groepen klagers veel invloed kunnen hebben, of ze nu gelijk hebben of niet. Als een groot aantal betalende wielrennende leden zijn abonnement op Strava opzegt moet je eens kijken hoe snel velomobielen in de ban worden gedaan.

      Misschien heeft men zelfs al gepoogd velomobielen te ontmoedigen Strava te gebruiken, sinds opvallende zaken als een fietsgewicht van max 25 kg in de app versie verschenen zijn. Daar is nog wel omheen te werken, weeg je zelf gewoon wat meer maar wie weet wat ze doen als dat met opzet was en 'zachte ontmoediging' niet genoeg helpt ?

      Virtuele 'OP' ( overpowered ) dingen worden nu eenmaal generft na klachten van whiners ;-))







      Verwijderen
    2. Voor diegenen die dit argeloos lezen en denken wat is KOM nu weer ?? ( zoals ik, terwijl ik Strava al een jaar gebruik en dergelijke bekertjes wel gekregen had )

      KOM = King of the Mountain

      Een fantasie titel om het ego te strelen, en waarschijnlijk indirect je te verleiden te gaan betalen voor Strava om meer functionaliteit te krijgen ;-))

      Verwijderen
    3. en dan te bedenken KOM in Nederland - ha,ha welke mountain ook alweer?

      Verwijderen
  6. Zie ook feature request https://strava.zendesk.com/requests/90165

    BeantwoordenVerwijderen