woensdag 24 april 2013

Ook aan de Strava...

In navolging van enkele (of vele...) ben ik ook maar eens gaan tracken met Strava. In eerste instantie was ik bang dat het een grote belasting voor de accu van mijn telefoon zou zijn, maar achteraf bleek deze angst ongegrond. Slecht 25% van de totale capaciteit heeft Strava gebruikt tijdens mijn rit van huis naar werk. De rit zelf verliep zoals gewoonlijk rustig. Vanwege het vroege uur (04:20 vertrokken uit Leiden, 06:30 beginnen in Uitrecht) kon ik fijn gebruik maken van de hoofdrijbanen. Vanaf de Breestraat in Leiden tot de Oostkanaalweg in Alphen aan den Rijn heb ik geen fietspad onder de wielen gehad. Helaas werd ik in Hazerswoude Rijndijk even opgehouden door een ambulance die voor mij reed, ik had daar ter plaatse beter op het fietspad kunnen rijden ;-)

De rest van de route was eigenlijk weer vanzelfsprekend. Ik weet niet hoevaak ik deze route al heb gereden maar ik werk nu 28 maanden in Utrecht en ik rij gemiddeld 7 keer per maand per Quest naar werk. Dat zou dus 200 keer zijn ongeveer. Ik blijf het een verbazend ontspannen route vinden, enkel Bogegraven vind ik een crime. De mooiste stukjes bevinden zich in Harmelen en tussen Alphen een den Rijn en Zoeterwoude. Helaas ligt hier dan weer niet het mooiste asfalt, dat ligt tussen Bodegraven en Woerden (8 kilometer voorrangsweg met glad asfalt.)

Aangekomen in Utrecht bleek ik weer heerlijk vlot gereden te hebben, ik kwam ruim 35 minuten voor aanvang van mijn dienst aan. Er was dus genoeg tijd om even uit te dampen, op te frissen en een bak koffie en een bak yoghurt in te schenken alvorens de bussen weer te woord te gaan staan. Strava feliciteerde mij met het behalen van twee eerste plekken, twee tweede plekken en een vijfde plek. Eens zien of daar nog wat verbetering in te behalen is. Er is echter wel een verschil in wat Strava vindt dat ik aan energie verbruikt heb, en wat mijn Polar CS400 vindt dat ik verbruikt heb. Strava zegt 1630 kJ, Polar zegt 1486 kcal. Het vreemde is echter dat 1486 kcal gelijk staat aan 6221 kJ. De vraag is dus: wie moet ik nu geloven???






8 opmerkingen:

  1. ik was ook verbaast hoe veel accu deze app duur op eet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Strava is leuk om je eigen prestaties te vergelijken met eerdere eigen prestaties. En die vermeldingen met fantasie titel zijn ook grappig.

    Wat ik het leukst vond, de vermogensberekening is onbetrouwbaar. Soms komen er voor een Quest heel geloofwaardige cijfers uit ( die voor een racefietser te laag zouden zijn voor de snelheid dus misschien houdt het programma stiekum toch rekening met type fiets, al zegt men dat ze werken met maar 1 gemiddeld luchtweerstandscoefficent ) en soms ook niet.

    Als het aan Strava ligt, lach ik om de tour de France toprijders met piekvermogens tot 1600 watt ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en in aanloop naar Koningsdag toch wel mooi twee KOM-kroontjes gescoord :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Marcus, het hele koningshuis kan mij gestolen worden. Geef ze een Steek en laat ze Alaaf roepen, lijkt mij een stuk gezelliger! ;-)

      Verwijderen
    2. ben je trouwens al lid geworden van de Velomobielgroep Nederland op Strava?

      Verwijderen
    3. Velomobielgroep. Goeie tip.
      Het energieverbruik is de Hartslagmeter nog steeds het betrouwbaarste. Als deze correct is ingesteld dan. Deze houdt meer rekening met je conditie. Echter de efficiëntie van de Quest vindt je er evengoed niet in terug.
      Je kan een hardslagmeter op Strava aansluiten kennelijk, hoe dat moet heb ik me niet in verdiept.

      De vermogensberekening vind ik nog heel acceptabel. Het geeft een aardige indicatie. Mits alles vlak is. In heuvelig gebied overdrijft Strava schromelijk.
      Het blijft een berekening die je kunt aanscherpen door leeftijd, eigen gewicht en fiets gewicht (max 25 kg!) in te vullen. Zonder (dure) meting krijg je toch een idee wat je aan vermogen levert. Heel knap gedaan. Of zou het toch gemiddelde een gok zijn? Het lijkt me dat je met gemeten snelheid en acceleratie en bovenstaande gegevens een heel eind kunt komen.

      Ben ook zeer te spreken over de aangegeven hoogtes. Ik ben die nauwkeurigheid nog niet eerder tegengekomen bij Apps.

      Ook ik eb me al laten verleiden door het competitie element in Strava. Zowel tegen jezelf als anderen. Maar die funktie kun je uitschakelen dacht ik.
      Net zo dat ik Strava niet dagelijks gebruik. Wat wel zou kunnen. Je kan meerdere voertuigen invoeren en bijhouden.
      Ik ben niet zo'n cijfercruncher. Dus zal Strava gebruiken om interessante ritten van andere te volgen. En mijn eigen ritten als ik em niet vergeet aan te zetten.
      Jammer dat je betaald Primiumlid moet worden om de routes te kunnen download als GPX files.

      Dat kink of the mountain kroontje heeft 3 punten. Dus 2x een V van Velomobiel....;-)

      Verwijderen
    4. Volgens mij voldoet elke ANT+ (staat achterop) hartslagmeter met de Strava app

      Verwijderen
  4. De acceleratievermogens pieken zouden bij ons zelfs hoger moeten zijn, als de max invoer 25 kg is....mijn Quest weegt bedrijfsklaar toch tussen 36 en 38 kg.

    Het vermogen afgebeeld bij continue snelheid moet worden gehalveerd heb ik wel door. Met Kreuzotter krijg je in ieder geval de helft lagere vermogens voor een Quest voor een continue snelheid.

    Maar of de data nu in de buurt komt van echte waarden of niet, het is prima geschikt om je eigen ritten te vergelijken of die van andere velomobielrijders die immers met dezelfde formule worden berekend.

    BeantwoordenVerwijderen