zaterdag 4 mei 2013

Een onverwachte wending

Postte ik gisterochtend nog op Facebook dat het een mooie dag was om was aan het onderhoud aan de Quest te verrichten, zo sta ik anderhalf uur later zonder voorwielen. Whatskeburt?

De laatste rit van Utrecht naar Leiden was een hachelijke onderneming. Tijdens een flinke remactie voor een plotseling remmende auto voelde ik mijn buitenremkabels letterlijk knakken. Het remvermogen werd gereduceerd tot ongeveer 30%. Zelfs het bijstellen met de schroefjes bij de remhevels mocht niet meer baten. De resterende 40 kilometer naar huis heb ik voorzichtiger gereden dan ooit tevoren. Dat ik mijn remkabels moest vervangen omdat de buitenkabels doorgesleten waren, dat wist ik al, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht. Blijkbaar was die ene remactie de druppel die de emmer deed overlopen. Nu kon ik er echt niet meer onderuit, er moest hoognodig onderhoud uitgevoerd worden.

Een nieuw setje kabels had ik al klaarliggen, het ontbrak mij alleen aan zin en tijd om eraan te beginnen. Ook voor de "pling-plong" bel moest ik nog een nieuw trekkoord versieren en de linker wielkuip moest onderaan opnieuw vastgelijmd worden. Allemaal klusjes die al een tijdje op zich lagen te wachten maar nu eindelijk onder de warme lentezon achterin de tuin uitgevoerd konden worden. Het ontbreekt mij aan fatsoenlijke overdekte en verwarmde klusruimte. Daardoor blijft het in de winter vaak behelpen met noodreparaties die afdoende zijn voor een poosje. Nu werktte echter alles mee. 

De schragen stonden klaar op het vlonderterras en de Quest heb ik er met hulp van mijn vrouw op gezet. Voor lange mensen als ik is er niets lekkerder dat gewoon staand te kunnen werken aan de binnenkant van de Quest. Veerpoten losmaken, remkabels doorknippen, kabels doorvoeren, allemaal lekker staand zonder last te krijgen van mijn rug. Daarna de rechter veerpoot aan de onderzijde losgemaakt en de oude remkabel uit de Quest getrokken (handig als ze bovenaan al losgeknipt zijn). De veerpoot en het wiel lieten zich vervolgens makkelijk verwijderen. Het wiel heb ik losgemaakt van de veerpoot om zodoende de trommel en de ankerplaat goed schoon te maken. Tot zover nog geen vuiltje aan de lucht. Alle onderdelen hebben een flinke schrob- en schuurbeurt gehad en toen begon de ellende. Mijn zeem bleef hangen aan de velg. Bij een spaaknippel voelde het plotseling wel heel erg ruw aan. Nadere inspectie leerde dat het om een langzaam uitscheurend spaakgat te gaan. En niet een maar meerdere... Allemaal spaakgaten van de binnenste spaken. Ik heb toen gelijk de andere velg bekeken en die bleek een heel ander maar niet minder verontrustend euvel te vertonen. Over 80% van het buitenkant van de velg was een scheur te zien. Alleen ter hoogte van het ventiel en de lasnaad was de zijkant van de velg nog intact.



Deze wielset heb ik pas 10 maanden onder mijn Quest. Dat de velgen er zo aan toe zijn kan het gevolg zijn van pekel (in het geval van de uitscheurende spaakgaten) of door een te hoge bandendruk (in het geval van de grote scheur in de buitenkant van de velg). Nu maakte ik in de winter regelmatig mijn wielen schoon en reed ik met maximaal 5 bar in de banden (bij de Schwalbe Marathon Plus). Hoe het dan toch zover heeft kunnen komen zou kunnen liggen aan mijn gewicht maar het rare is dat de ene velg een totaal andere schade vertoont als de andere. Ymte gaf aan dat deze velgen wellicht te licht zijn voor mij. Hij maakt nu voor mij een nieuwe set voorwielen met sterkere (en waarschijnlijk zwaardere) velgen. 

Jammergenoeg kan ik nu dus een paar dagen niet fietsen. Dit weekend heb ik nachtdiensten en er is niet s zo lekker als 's-ochtends vroeg naar huis te fietsen en weer een beetje wakker te worden. Nu zal ik de komende vier nachtdiensten gebruik moeten maken van de scooter. Ook best lekker maar fietsen is toch echt lekkerder. Hopelijk zijn de nieuwe wielen er voor donderdag, dan heb ik weer late dienst in Nieuwegein. Het zou lekker zijn om die weer met de Quest te kunnen bereizen! Foto's van de nieuwe velgen volgens zodra deze binnen zijn.


13 opmerkingen:

  1. Lekkere schade, daar ben je mooi klaar mee. Gelukkig op tijd ontdekt, voor hetzelfde geld was het spul onderweg uitelkaar geklapt, in een snelle bocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ... en snel zijn sommige bochten. Bijvoorbeeld komende vanuit de Meern richting het Amsterdam Rijnkanaal bij Nedal... 40+ is goed mogelijk maar bij een exploderende band mag ik hopen dat de vangrail laag genoeg is anders wordt het zwemmen...

      Verwijderen
  2. Even benieuwd, geen geluiden gehoord bij bochten op wat hogere snelheid? Ik laat ze eind mei maar eens nakijken hoewel ik zelf nog niets heb kunnen constateren. Lijkt wel of dit vanaf de spaken gebeurd terwijl de spanning daarvan mij goed lijkt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij sommige bochten hoorde ik weleens wat "geknoep" van de spaken, een teken dat er weer eens wat aan onderhoud gedaan moest worden. Heel de winter op Schwalbe Marathon Plussen geen geluidje gehoord maar bij de overstap naar F-lite's was er ineens geluid. Gelukkig heb ik het op tijd ontdekt.

      Verwijderen
  3. Mazzel gehad Robert Jan.
    Heb je wel weer mooie nieuwe wielen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, deze velgen waren pas 10 maanden oud. Als ik het goed begrepen heb heeft Ymte nog een paar sterktere velgen welke hij gaat gebruiken. Ik ben benieuwd!

      Verwijderen
  4. Hoi RJ, ziet er niet zo goed uit. Het is denk ik toch wel belangrijk mom de oorzaak te achterhalen. Er kunnen ongelukken mee gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Wilco, ik ben blij dat ik het op tijd ontdekt heb en dat VM.nl er soepel mee omgaat!

      Verwijderen
  5. niet vergeten Strava uit te zetten op de scooter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1 uur 8 minuten op 59 kilometer, dan gelooft echt niemand. ;-)

      Verwijderen
    2. Vrij gebruikelijke snelheden voor de quest hoor, in een wedstrijd dan...

      Verwijderen
  6. Ook anti-reclame kan nuttig wezen. Dat zijn namelijk weer die Jagwire-kabels waar het bij gebeurt.
    Alleen door een rubberen slang leggen kan dit soort gevaarlijke doorslijten misschien voorkomen (?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kabels zijn soms lastig bij de bewegende veerpoten weg te houden, ik denk dat de oplossing meer in de route dan in de ommanteling gezocht moet worden.

      Verwijderen