donderdag 9 mei 2013

Hemelse rit

Hemelvaartdag, een dag waarop de meeste van ons vrij zijn. Genieten van het mooie weer, wandelen door het bos (of de meubelboulevard), of gewoon een dagje niets doen. Echter niet voor mij. Voor mij staat er een late dienst als planner op het programma. En omdat mijn Quest weer (bijna) helemaal in topconditie verkeert beloofd het een mooi ritje te worden. Hoogtepunt van de rit was toch wel de "wedstrijd" met een vijftal motorrijders. Tussen Bodegraven en Woerden geldt een maximum snelheid van 60 kilometer per uur, ik reed (voor de verandering) op het fietspad rond de 50 kilometer per uur. De eerste motorrijder hield bij het passeren een beetje in om te zien wat hij nu eigenlijk passeerde. Dat is natuurlijk koren op mijn molen en het gas ging erop. Ook bij de motorrijders ging het gas er voorzichtig op en samen kropen we naar de 55, 56, 57 kilometer per uur. Even moest ik inhouden omdat er  een flauwe bocht in het fietspad zit maar daarna besloot ik een "alles-of-niets" te spelen. Dus schakelde ik door van 52-15 naar 52-13 en gaf vol gas. Over het fietspad racete ik de motorrijders voorbij (goed getimed, er stond een snelheidscamera) en uiteindelijk kwam ik er achteraf achter dat mijn maximum snelheid 64,8 kilometer per uur bedroeg ;-) Daarna heb ik de motorrijders moeten laten lopen vanwege een heleboel melkzuur...


Onderweg in Woerden moest ik nog even stoppen voor een paar amazones te paard. Ze waren er overduidelijk blij mee en gingen in rustige draf voorbij. Wel kreeg ik twee argwanende blikken van de paarden maar na een vriendelijk "geklak" met mijn mond liepen de rustig (gerustgesteld) door. En eindelijk, eindelijk had ik de tegenwoordigheid van geest om een foto te schieten van de situatie.


Weer een stuk verder, in De Meern zag ik allemaal hardlopers aan de overkant van het water. Blijkbaar een hardloopwedstrijd. Het staartje van de hardloopwedstrijd kon ik nog net op de gevoelige plaat vastleggen.


Vanavond om 23:30 zit mijn dienst er weer op en vang ik de laatste 60 kilometer van de dag aan. De koplampen heb ik beide weer voorzien van booskijkers om het strooilicht naar boven iets af te bakenen. Hopelijk hebben de automobilisten er ook weer wat baat bij ;-)


2 opmerkingen:

  1. 65 km/u in 52/13 ?? Wat voor een tpm trap je dan wel niet ?? Net zoiets als dat keihin-trainingsschool youtube filmpje lol !!

    Oh ja je hebt dat mega-achterwiel natuurlijk nog steeds ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op dat moment ongeveer 125 omw. per minuut. Hou ik geen uren vol maar gelukkig hoeft dat ook niet.

      65 km/uur = 65.000 m/uur = 1.083 m/min.
      Omtrek achterwiel = 2,15 m. het achterwiel draait dan ongeveer 500 keer per minuut rond. Bij een verzet van 1:4 komt dat neer op 125 omw/min.

      En ja, hoge rpm's trainen kan. jaarlijk kan je ongeveer 5 rpm's erbij trainen (dat je lichaam het dus langere tijd aankan). En het mooie van het draaien van hoge rpm's is dat ik er minder last van mijn knieën van krijg.

      Verwijderen