woensdag 8 mei 2013

Rondje " Stallingen"

Ik had al een tijdje het idee om een rondje te maken langs een aantal stallingen van Connexxion. Gewoon, om even te zien waar ik het over heb tijdens mijn werk als medewerker Regiecentrum Openbaar Vervoer. Vandaag had ik een dag vrij en gisteren kreeg ik mijn wielen van VM.nl binnen. Alle reden dus om vandaag van de gelegenheid gebruik te maken en te genieten van het mooie weer. De gisteren gemonteerde wielen voelen strak aan en de remmen geven genoeg vertrouwen om zonder gereedschap op stap te gaan. Later zou blijken dat dit een goede beslissing was want de wielen gaven geen krimp en de remmen konden aan het stuur gefinetuned worden. Overigens. de velgen die VM.nl nu gebruikt heeft zijn dezelfde velgen die al 14.000 onder de Duo-Quest dienst doen. Het zijn Rigida Big Bull velgen, wegen bijna 500 gram per stuk en het zijn gebuste velgen. De busjes zorgen ervoor dat de trekkracht van de spaken beter verdeeld worden over het spaakgat. Het velgbed is 26 mm. breed en is daarmee 1 mm breder dan de brede velgen die standaard door VM.nl worden gebruikt. Nu mijn Quest met twee nieuwe voorwielen bijna 400 gram zwaarder is geworden wordt het tijd om de wielkasten maar weer eens te legen. Zodoende compenseer ik weer wat voor het toegenomen gewicht van de wielen ;-)

Alvorens ik kan vertrekken moet ik nog even wachten op de ophaaldienst van het Bromfietscentrum. Toen mijn Quest "voorwielloos" stond besloot onze scooter ook de brui eraan te geven. De scooter werd om elf uur opgehaald, rond kwart over elf laat ik mij in de Quest glijden en zet koers richting bloembollenvelden Noordwijk(erhout). Op de eerste velden zijn de bloemen al ontdaan van de kleurige blaadjes. Een paar honderd meter verderop zijn nog wel wat bloemen in al hun kleurenpracht te zien. De route volgt eigenlijk parallel aan de N206 richting Haarlem, de eerste plaats van bestemming. Door Noordwijkerhout is de route aan de oostkant van de N206 iets gewijzigd als gevolg van een nieuwbouwwijk. Gelukkig laat de weg zich raden en komt het allemaal vanzelf weer goed. Na Noordwijkerhout zet ik koers richting De Zilk. In de Zilk ligt nog een mooi bloemenmozaik ter ere van de troonswisseling van 30 april jl. maar ik ben niet zo'n plaatjesschieter. Het moeten stoppen, uitstappen, foto maken, instappen en weer op gang komen is niet mijn ding, ik hou meer van doorrijden. Door De Zilk volg ik de route van lijn 90, mijn favoriete buslijn welke ik vroeger reed toen ik nog buschauffeur was.

Na De Zilk volgt Vogelenzang, een dorp waarbij op de doorgaande weg flinke drempels liggen waarvoor je echt even in de remmen moet. Vlak voor de bebouwde kom twijfel ik nog even of ik de weg langs het kanaal neem of door "het bos". Ik kies voor de laatste. Ik volg hierbij niet het fietspad maar gewoon de hoofdrijbaan. Ter plaatse geldt 50 km/uur en ik kruis met 46 km/uur richting Heemstede. Toch gaat het de automobilisten achter mij blijkbaar niet snel genoeg. De eerste rijdt vrij kort achterop maar haalt wel keurig ruim in. De tweede vind het nodig om vol gas en krap in te halen en daarbij ook nog heftig te claxonneren. Blijkbaar heeft niet iedereen een lidmaatschap van de ANWB ;-)

Door Heemstede volg ik nog steeds de route van lijn 90 richting Haarlem NS. Ook langs de Haarlemmertrekvaart is er een ongeduldige, eencellige motorrijder die met open uitlaat en vol gas vlaklangs uitaccelereert. Soms zou ik weleens willen wisselen met dit soort lui en dan ervaring uit te wisselen. Eens zien of ze het dan nog kunnen waarderen... Ik passeer de oude stalling van de NZH aan de Haarlemmertrekvaart waar nu het NZH Museum gevestigd is. Ook de moeite waard om eens te bezoeken met de kids (note to myself). Hierna ga ik rechtsaf richting de Wagenweg, Tempelierstraat en de Raak, allemaal lokaties waar ik voorheen nog met de bus reed. Nu glij ik er soepel langs in de Quest, op weg naar de eerste stalling: Haarlem. Deze ligt in de Waarderpolder, een industriegebied langs de spoorlijn Amsterdam-Haarlem. Als ik zeg: Ikea, dan weten de meeste misschien wel welke ik bedoel. Het leuke van het bezoeken van een stalling is dat ik eindelijk eens gezichten bij de stemmen krijg. Niet dat het er nu zwart ziet van de chauffeurs of van het kantoorpersoneel maar toch heb ik een paar handjes kunnen schudden. Na een paar korte babbeltjes en nog een paar tips van een van de mensen ter plaatse wil ik weer verder gaan. Net op dat moment komt er nog een "gouwe ouwe" binnenrollen. De 1000, een Leyland Verheul uit de tijd dat de mannen en de sturen nog van staal waren. De tijd waarin chauffeurs moesten gaan staan om het stuur te draaien en de bus de bocht om te dwingen. Omdat ik toch nog buiten de Quest sta is het een mooi moment om daar een plaatje van te schieten. Daarna vertrek ik voor de volgende stalling: Schiphol.

De route volgt een deel langs de oude Schipholweg, althans, dat ben ik van plan. Ik kom aan de verkeerde kant van het kanaal terecht. althans, dat dacht ik. Ik kom uit in Vijfhuizen en hou Hoofddorp/Schiphol aan terwijl ik voor het doorrijden beter Zwanenburg had kunnen aanhouden. Dat laatste was een stuk sneller geweest, dat is namelijk onderdeel van het rondje Ringvaart. Helaas was ik door het vele draaien en keren mijn oriëntatie volledig kwijt en moest ik het doen met de ANWB bewegwijzering. Deze stuurde mij door Hoofddorp en vervolgens via de Hoofdweg (Route lijn 145) richting Badhoevedorp. Joepie, doordat ik deze lijn "ken" weet ik nu de snelste weg naar de stalling Schiphol. Deze is dan ook snel gevonden. Op de stalling even een kort babbeltje gemaakt met de chef werkplaats omdat we die frequent aan de lijn hebben. Toch plezierig om even een plaatje te hebben bij de stem. Verder nog even handen geschud met een oud collega die nu weer full-time op de stalling Schiphol werkt. Daarna weer snel in de Quest gekropen voor de derde en laatste tussenstop van het rondje "Stallingen": Uithoorn.

Met de route naar Uithoorn kruis ik het pad van de drie Almeerse musketiers Theo, Erwin en Jurren. Van de drie Strada-piloten is geen spoor te bekennen, volgens mij werken ze alledrie achter de douane, een plek waar je zonder Schipholpas niet mag komen. Wellicht heeft een van de drie mij nog zien oversteken bij de brug naar het Amsterdamse Bos. Ik hou het Amsterdamse Bos links en rij richting de Legmeerdijk welke mij in een rechtte lijn naar Aalsmeer zal brengen.Bij de Bloemenveiling Aalsmeer sla ik eenmalig linksaf en kom dan zonder problemen in Uithoorn aan. De stalling Uithoorn kan niet gemist worden. De bussen zijn goed zichtbaar vanaf de N201 en de stalling is dan ook snel gevonden. Ook hier maak ik weer even een babbeltje met deze en gene. Maar zoals altijd, bussen moeten rijden en niet stilstaan, en er moet gewerkt worden. Het bezoekje aan Uithoorn is dan ook van korte duur, mede omdat ik weer op tijd thuis moet zijn om de kinderen te halen.


Vanaf Uithoorn voert de route via de Vuurlinie (zeer slecht wegdek, regelmatig schuin rijden) via Kudelstaart (wilde even een plaspauze inlassen bij mijn schoonmoeder maar ze was niet thuis) en Bilderdam. Na Bilderdam toch maar even gestopt om te wildplassen en een banaan naar binnen te werken. De schaapjes in de wei hadden hun winterjas nog aan maar leken daar niet onder te lijden. Binnenkort zullen ze wel onder handen genomen worden om vervolgens weer gekortwiekt de wei in gestuurd te worden. Aan de overkant van het water lag een woonboot, erg scheef. Nog niet echt goed uitgebalanceerd. Vermoedelijk was deze boot niet bewoond maar was deze net afgebouwd. Hoogstwaarschijnlijk is dat ook de reden dat er nog geen ballast in de bak ligt, volgens mij wordt dat meestal pas gedaan nadat de boot bewoond is. Dit in verband met de plaatsing van meubels welke door hun plaatsing van invloed zijn op het zwaartepunt van de boot.

Via Leimuiden voert de route verder richting Nieuwe Wetering en Rijpwwetering, Oud Ade, en Leiderdorp. Dan zit de rit er weer op. 113 kilometer bij een bescheiden gemiddelde snelheid van 31,5 kilometer per uur. Niet snel, wel ontspannen. Tot ziens!

1 opmerking:

  1. Haarlemmertrekvaart is van Haarlem via Halfweg naar Amsterdam, Leidsevaart is van Leiden naar Haarlem langs de voormalige NZH-stalling.
    (Leuk artikel).

    BeantwoordenVerwijderen