zondag 23 juni 2013

Goedkoopste wielstroomlijn"kap"

Ik hou er wel van: inventieve mensen die buiten de gebaande paden durven te gaan, verder durven te denken dan dat andere mensen doen. Om sommige van die oplossingen word keihard gelachen, of afgedaan als knip- en plakwerk. Maar soms zijn er simpele oplossingen die de mensen versteld doen laten staan. Denk aan de "staartverlenging" waar sommige velonauten mee rijden, denk aan het afplakken van de koplamp(en), denk aan het verminderen van het gewicht.

In theorie gaat het allemaal om het verminderen van de rol- en luchtweerstand. Hoe beter de lucht blijft "aanliggen" hoe minder de lucht wervelt, des te minder de luchtweerstand. Momenteel zijn voetenbakjes een hot item op diverse blogs (Quezzzt, Dirk Drost, Wim Schermer) maar daarvoor waren het de wielstroomlijnkappen. Als je dan toch je Quest op haar zij hebt liggen, kijk dan eens naar het gaaaaaapende gat rond de voorwielen. Zeker weten dat de lucht daar wervelt en voor de nodige luchtweerstand zorgt! En daar is maar een oplossing voor: dichtplakken!!! Jullie mogen er keihard om lachen, dat deed ik zelf ook! Maar ik weet zeker dat hier een klein stukje weerstandsverlaging in zit. En daarom zeg ik: "Dit is DE GOEDKOOPSTE "wielstroomlijnkap" in heel de wereld!

Dit artikel is geschreven met een knipoog en een glimlach, ik stel het op prijs als jullie ook zo reageren ;-)

9 opmerkingen:

  1. Dat wordt alleen recht uitrijden met deze af-tape kunsten ;) Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook alleen voor rechtdoor op de RDW-baan Cees ;-)

      Verwijderen
  2. Ik vraag me af wat plakband kan aanrichten....een harder materiaal met zo weinig speling zou de (wangen van de) band zeker openrijten tijdens de race. Maar dik/stug plakband zou dat misschien ook kunnen, of te heet worden door wrijvingscontact. Spul zou ook kunnen loslaten en jou of anderen in het wiel/wielkast kunnen slingeren en ernstig hinderen.

    Ik wens je zeker niet toe weer langs de kant komen te staan zonder je prestatie hebt kunnen verwezenlijken.

    Ik heb eigenlijk geen idee of ik dat te negatief inschat maar ik zelf zou plakband bij een zijwaarts bewegend en draaiend wiel niet echt vertrouwen. In ieder geval toch wat meer ruimte laten voor stuurbewegingen en vrij draaien van het wiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het ruwe oppervlak van de ductape meer kwaad doet dan goed voor de stroomlijn. Of zou het 'golfbal' effect hierbij optreden?

    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het beter is dat de stroomlijn niet verstoord wordt door een gapend gat dan door ietwat ruw ducttape ;-)

      Verwijderen
  4. Robert-Jan,
    Dit gaat geheid een flinke snelheidswinst opleveren. Ik heb dit eerder met Lexan gedaan. Deze tape gaat wat fladderen en wil met vocht soms loslaten.
    Kijk voor mijn Lexan experimenten maar eens hier:
    http://wimschermer.blogspot.nl/2010/10/hoe-maak-je-een-quest-sneller.html
    Ik ga nu echt bang van je worden Robert-Jan.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er naar uit dat ik geen van mijn kappen klaar krijg voor CV2013 - uitgerekend nu moet ik erg veel en lange dagen werken - en een haastklus kan op niets anders uitlopen dan misbaksels...

    Dus ziet het er naar uit dat ik vanwege de korte termijn je voorbeeld zelfs ga volgen met eng voorbehoud :

    1 Ik gebruik een 'sandwich' met karton om flapperen te voorkomen en breng die aan voor de race zodat het niet voortijdig nat wordt. Ik zorg ervoor dat het karton niet uitsteekt aan de buitenkant ( vlakke bodem )

    2 Ik laat toch wat meer ruimte voor wieluitslag. "Alles of niets" kan resulteren in de wedstrijd niet uitrijden. En ook zonde van de F-lites, echt goedkope bandjes zijn dat niet*

    (*Zei de gek die met een donderende knal zijn band te hard opppompt waardoor paniek uitbreekt op de RDW baan en ik in de cel wordt gegooid op verdenking van terrorisme lol )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie mijn "plakcreatie" eerder als een overdreven manier om het principe duidelijk te maken. Denk maar aan studiemodellen van grote autofabrikanten, die komen ook altijd minder extreem in serieproductie op de markt. En ook ik denk aan een meer stevige manier van afdichten. Wim Schermer zijn link volgen levert mooie plaatjes op!
      En voor wat betreft jouw eerdere opmerkingen: Ik denk dat het ducttape het niet wint van de wangen van de F-lite. En Ducttape blijft in droge omstandigheden echt wel plakken, ik moest nu ook de nodige kracht zetten om het er weer af te krijgen ;-)

      Verwijderen
    2. Ducttape maakt misschien niet je banden kapot, maar lexan zeker wel...

      Maar als ik kijk hoe het weer nu is en zover de weersvoorspelling gelijk heeft zeker een week zo blijft dan is lexan weer wat slimmer dan tape/karton. Iets wat zwaar en slap word in regen en mogelijk loslaat is geen strak plan natuurlijk. Eens kijken of de bouwmarkt lexan heeft die dun genoeg is, als ik toch de ducttape ga halen.

      Maar hoe efficient en slim bedacht deze oplossing ook is, optisch vind ik het wel een plan B, lol...

      Maar tussen standaard open gaten en in kleur gespoten stroomlijnkappen die voorlopig nog niet klaar zijn is de tape (en mogelijk lexan) wel zo effectief ;-)))






      Verwijderen