zaterdag 15 juni 2013

WAKKER WORDEN !!!

Het is weer zaterdag en tijd voor een plandienst van 06:45 tot 15:00 uur in Nieuwegein. Het voordeel van werken in Nieuwegein in plaats van Utrecht waar ik normaal gesproken werk is dat er in Nieuwegein een douche op werk is. In Utrecht moet ik het doen met een keukentje dat niet meer in gebruik is (op zich ook geen straf). Om om 06:45 te kunnen beginnen in Nieuwegein  vertrek ik om 04:35 vanuit Leiden. Vanwege het vroege uur kies ik voor de route langs de Rijn richting Alphen aan den Rijn. De eerste paar kilometers voeren deels door de binnenstad van Leiden. Daar is nog aardig wat volk op de been. De Breestraat ruikt naar oud bier en shoarma afgewisseld door een vleugje braaksel. Jongelui, al dan niet onder invloed, staren mij aan alsof ze water zien branden (ze hadden het beter kunnen drinken...). Ook de politie is nieuwsgierig en keert het voertuig om even achter mij aan te rijden. Al gauw beseffen ze dat er bij mij niets te halen is en ze keren weer om. 

Vanochtend had ik weer eens zin om flink te fietsen. En met de route langs de Rijn schiet het lekker op. Rotondes kunnen tegen het verkeer in genomen worden zodat ik niet hoef af te remmen en binnen 22 minuten ben ik in Alphen aan den Rijn. Het is heerlijk om zo vroeg in de ochtend flink door te kunnen rijden richting het ochtendgloren. De lucht is mooi oranje-rood gekleurd en langzaam ontwaakt we wereld. Het is een schril contrast met een kwartier ervoor toen het nachtleven nog druk bezig was in de Leidse binnenstad. Bij station Alphen aan den Rijn staat een touringcar mensen te laden. Ook hier weer glazige blikken die mij nastaren, de mensen zijn natuurlijk in hun hoofd bezig met hun vakantie, niet met voorbijrazende bananen... Het nadeel van het rijden met "Da Hood" is dat vriendelijk zwaaien er niet meer bij is.

Na Alphen aan den Rijn keer ik weer terug langs de Rijn, ditmaal aan de noordzijde van de Rijn. Het  gas kan er weer op. Langs dit deel van de Rijn word altijd veel gevist. Ik geloof dat menig visser langs de kant tegen deze tijd zit in te dommelen want sommige vissers schrokken echt op van de voorbijstuivende Quest. In mijn spiegeltjes zag ik dat sommige van hun krukje opstonden en uit het doorgaans hoge gras kwamen om mij na te kijken. En zo langs de Rijn zitten er aardig wat vissers. Vroege vogels of wellicht nachtvissers, geen idee, maar vaak hebben ze slaperige koppies ;-)))

Iedereen heeft op zijn vaste woon-werkroute wel een punt waarop'ie kan kijken hoe hard het gaat. Zo'n punt heb ik ook. Het plaatsnaambord "Woerden" ter hoogte van tuincentrum "de Bosrand" is er een van. Als ik komende uit Leiden het bord passeer binnen het uur dan gaat het erg voortvarend! Ditmaal passeerde ik het plaatsbord "Woerden" binnen 56 minuten! Had ik blijkbaar al aardig het vuur uit mijn F-lites gereden! Omdat ik na Woerden nog een kleine 20 kilometer te rijden heb besloot ik Woerden te gebruiken voor een kort herstel want na Woerden worden het aantal bochten  weer minder en kan het gas er dus weer op. De zon is inmiddels geheel boven de horizon uit gekomen en verlicht de nieuwe dag nog steeds met een rood-oranje gloed. Met het vizier van "Da Hood" is het soms lastig om de weg goed te kunnen zien. Enerzijds doordat het vizier toch een beetje aandampt aan de binnenzijde, anderszijds door de fijne krasjes aan de buitenzijde van het vizier die onherroepelijk ontstaan bij het schoonmaken.

De laatste kilometers van deze ochtendgymnastiek gaan langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Hier kom ik vier vroege wielrenners met rugzakjes tegen, zeker onderweg voor een rondje IJsselmeer o.i.d. Aankomst stalling Nieuwegein met een voldaan gevoel. Daarbij maak ik wel gelijk de afspraak met mijzelf dat de terugweg een herstel / D1-training wordt. Maximale hartslag voor vanmiddag is dus 144 slagen per minuut. En voor de statistieken van vanochtend:



Afstand: 59,3 km
Gemiddelde / Maximale snelheid: 39,9 / 51,6 km/uur
Gemiddelde / Maximale hartslag: 150 / 170 bpm

10 opmerkingen:

  1. Hi Robert-Jan,
    Indrukwekkend! Het gaat erop lijken dat ik tijdens de wedstrijd op 29 juni door jou voorbij gereden ga worden :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja maar Wim, jij hebt een verre van optimale voorbereiding achter de rug. We moeten geen appels met peren willen vergelijken ;)

      Groeten, Robert-Jan

      Verwijderen
  2. Geen haar op mijn hoofd zou er over denken voor 04:00 op te staan om tegen 06:45 aan te vangen met werken, lol !!

    Ik werk ook wel op tijdstippen vanaf 04:00, maar dat is alleen omdat ik ontslagen wordt als ik niet kom opdagen...

    Alles voor 14:00 uur vind ik maar een verschrikkelijke tijd om te beginnen met werken...













    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zit je werk bij de remise langs het ARK, naast de brug waar de sneltram overheen gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, helemaal correct. Maar alleen als ik als planner werk. Zodra ik geen planner ben zit ik in Utrecht (langs de tippelzone ;-) )

      Verwijderen
  4. Goed bezig Robert-Jan, ik ben na het rondje IJsselmeer de snelheid ook weer aan het opvoeren. Probleem is alleen dat ik langs het kanaal over van alles en nog wat zit na te denken en dan zakt ongemerkt de snelheid. Zondagmorgen ga ik nog 1.5 uur knallen door de polder. Waar ga je in 2014 werken, want we krijgen een andere vervoerder hier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Rob,
      Ik heb nog geen idee waar ik kom te werken. Ik ben niet gebonden aan het gebied omdat de verkeersleiding het hele land bestierd. Mogelijk ga ik mee naar Qbuzz maar de kans bestaat ook dat ik gewoon bij CXX blijf, dan krijg ik hoogstwaarschijnlijk ook een andere standplaats. Ik zie het allemaal wel, het is nu nog te vroeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Tegen de tijd dat het zover is lees je het hier.
      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
  5. Top-prestatie, bijna 40 gemiddeld. Heb jij zo'n perfecte VM-route of is dat niet van deur tot deur? Kan me voorstellen dat je - voordat je Leiden uit bent - weer behoorlijk moet trappen om de langzame start in te halen.
    Ik heb ook inderdaad verschillende routepunten waaraan ik herken of het een langzame of snelle rit wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marcus,
    Mijn route is inderdaad redelijk perfect maar ook ik krijg weleens te maken met onoverzichtelijke oversteekjes, klinkers, drempels en bruggen. Desalnietemin mag ik verder niet klagen. En zo vroeg in de morgen neem ik makkelijker de hoofdrijbaan hetgeen ook flink scheelt. Morgenochtend mag ik weer in alle vroegte vertrekken dus wie weet weer een toppertje....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben maar een slak dat rond de 35 km/h forenst

    BeantwoordenVerwijderen