donderdag 6 juni 2013

Wedstrijd Peer (B) 2 juni 2013

Zondag 2 juni waren er twee wedstrijden. Een in Den Haag (ongeschikt voor velomobielen) en een in Peer (B). Deze laatste had ik op mijn agenda gezet omdat het rijden op een piste al langere tijd op mijn verlanglijstje stond (nu dus afgestreept). Tevens zou deze wedstrijd een mooi beeld kunnen geven van mijn huidige conditie. 

De voorbereiding voor deze wedstrijd was verre van ideaal. Op zaterdag deed ik nog een ouder-kindtraining mee bij de korfbalvereniging van onze kinderen. En dan gebruik je spieren die je eigenlijk nooit gebruikt en waar je naderhand "last" van hebt. Ook het voorafgaande slaapritme was redelijk verstoord. Deels door late diensten en deels door een goede film op tv ;-) Verder mocht ik op de dag zelf voorafgaand aan de wedstrijd ook nog even anderhalf uur zwemles geven (dat wil ik zelf). Van een echte ontspannen voorbereiding voor de wedstrijd was dus echt geen sprake.

'S-ochtends heb ik met hulp van mijn vrouw de Quest opgeladen op de auto. Helaas kon zij zelf niet mee vanwege verplichtingen met de kinderen. Uiteraard kregen de kids wel de keuze om mee te gaan maar het vooruitzicht van 1 uur rondjes kijken was niet aantrekkelijk genoeg. Nadat alle andere benodigdheden (racekap, kleding, drinken, eten) in de auto geladen waren wilde ik vertrekken toen... Juist, auto lekke band... Gelukkig duurt zoiets nog geen 10 minuten vooraleer het reservewiel gemonteerd was dus van een echte vertraging was weinig sprake. De reis naar België verliep zonder noemenswaardige vertraging. Met nog 50 minuten voor de start stond ik bij de wielerbaan van Peer. Ik had vrij snel een "bekende" gevonden (Peter Coppens) die mij kon helpen met het afladen van de Quest (Wim S. doet dat beter met zijn oprijgoten). Op zo'n moment is het toch wel handig om zelf iemand mee te hebben.

Op het binnenveld van de 400-meter baan waren diverse stands van ligfietsgerelateerde bedrijven opgesteld. Zo waren emvelomobiel.be, ligfiets.be, trike-shop.be, fietser.be, a-bikes.be, elektromobiel-bollen.be en natuurlijk hpv.be van de partij. Een korte wandeling langs de stands heb ik na afloop van de wedstrijd gedaan omdat ik mij toch een beetje wilde voorbereiden op de wedstrijd. Omdat het rijden op een baan voor mij de eerste keer was vroeg ik om wat tips en wijze raad aan Peter Coppens. Volgens hem is het allemaal niet zo moeilijk als de snelheid maar hoog genoeg is. Minimaal 30 kilometer per uur zou volgens mijn rivaal voldoende moeten zijn om "in de bocht" te kunnen rijden. Verder is het allemaal niet zo spectaculair als je maar probeert in een rechte lijn te blijven rijden.

Om 15:00 was de wedstrijd van de open ligfietsers afgelopen en mochten de velomobielen zich klaar gaan maken voor een paar ronden opwarmen. Een kwartier voor de wedstrijd ging ik de baan op. Eerst een bocht over de "Cote d'Azur" (de binnenste blauwe rand) om te snuffelen aan het asfalt. Daarna op het rechte eind snelheid maken en met 32 kilometer per uur de tweede bocht in. De snelheid bleek niet hoog genoeg en ik stuurde weer terug naar de Cote d'Azur. Wederom op het rechte eind nog een beetje meer snelheid ontwikkelen en met 36 kilometer per uur voor de derde keer de bocht in. Nu kon ik goed "in de bocht" blijven rijden. Waarom ik 16% meer snelheid nodig had ten opzichte van Peter Coppens om in de bocht te blijven wijt ik aan mijn hogere gewicht. Ik schat dat Peter de 70 kilo net aantikt terwijl ik de 100 kilo aantik. Die dertig kilo moet natuurlijk ook hoog gehouden worden, vandaar de hogere snelheid. 

Nog een paar rondjes lekker warmdraaien op de baan en de snelheid steeds iets verder laten oplopen tot rond de 45 kilometer per uur. Daarna rustig naar de startlijn om mijn fietskleding uit te trekken en in slechts een korte sportbroek weer onder de kap te kruipen. Naar goed voorbeeld (Harry Lieben) had ik ook een kleine plantenspuit meegenomen om van tijd tot tijd een lekkere verkoelende sproeibeurt over mijn verhitte lijf te kunnen laten neerdalen. De wedstrijd zou beginnen met een rollende start. Een ronde "inrijden" waarna bij het passeren van de eerste rijder de klok van 60 minuten naar 0 zou gaan tikken. Blijkbaar had ik het niet helemaal goed begrepen want Peter was binnen de kortst mogelijke keren uit het zicht verdwenen en bij het voor het eerst passeren van de finishstreep reed hij al 1/3 ronde voor. Ik reed weliswaar vierde op dat moment maar dat gat ging ik niet meer dichtrijden.

Binnen een ronde reed ik tweede en kon ik mijn eigen race gaan beginnen. Omdat ik nog nooit een vol uur maximaal had gereden moest ik een cadans zien te vinden waarvan ik het gevoel zou hebben dat ik het een uur kon volhouden. Vooraan reed ik uiteraard op 52, achter reed ik de 13. De hartslag steeg al gauw naar waardes rond de 175 met uitschieters naar 180. Mijn maximale hartslag ligt op 182 dus dit leek mij iets aan de hoge kant. Mijn gevoel zei dat rond de 172, 173 slagen per minuut wel een uurtje vol te houden moest zijn. De pedaalcadans lag rond de 98, in de bochten iets hoger, op het rechte eind iets minder (waarom de snelheid in de bochten hoger lag dan op het rechte eind is mij tot nu toe onbekend).


Na een minuut of 25 zag ik Peter in mijn spiegel verschijnen. Hij had dus de eerste ronde op mij gewonnen. Vanaf dat punt bleven we redelijk bij elkaar, Peter een goede 30 meter voor mij. Zo zouden we de rest van de race blijven rijden. Vanaf 35 minuten rijtijd werd er per 5 minuten afgeteld. Het leek wel een eeuwigheid te duren. Voor mijn gevoel zat de race er bijna op toen er nog ruim 20 minuten gereden moest worden. Dit was wel even een mentale tegenvaller. Ik zat er redelijk doorheen en kon op het rechte einde de snelheid nog maar net boven de 50 kilometer per uur houden. Het zicht op de blauwe Quest van Peter wist mij echter te motiveren om op gelijke afstand te blijven met hem. Tegen het einde van de race wist ik nog wel iets in te lopen maar Peter hield mij strak in de gaten in zijn spiegel en wist zijn volle ronde voorsprong te bewaren. We finishten als eerste en tweede met respectievelijk 127 rondjes en 126 rondjes. Voor Peter betekent dat dus 50,8 km/uur gemiddeld, voor mij 50,4 km/uur gemiddeld. En omdat ik zelf voor 50 km/uur gemiddeld ging was ik erg tevreden met dit resultaat. 


Binnen een kwartier werden de prijzen al uitgereikt. Derde werd Gert Loenders (aantal ronden / snelheid onbekend), tweede plaats was voor mij en de hoogste plaats "op het ereschavot" was voor Peter Coppens. Een medaille en natuurlijk de onvermijdelijke fietsbanden (beschikbaar gesteld door EMVelomobiel) maakte de topprestatie af. Iedereen babbelde nog even vriendelijk en gemoedelijk na. Er werden cakejes uitgedeeld en er was nog wat ruimte om op een demo-ligfiets (of roeifiets) te rijden. Al met al kan ik terugkijken op een goed georganiseerde en vriendschappelijke wedstrijd bij onze zuiderburen. En zonder nu natuurlijk iedereen naar Peer te sturen, het is echt een leuke wedstrijd en kan 'm iedereen aanraden! HPV.be nogmaals hartelijk dank voor de gastvrijheid en wellicht tot een volgende keer!

15 opmerkingen:

  1. Allereerst puike prestatie !

    Voor mij is dat alleen nog ambitie ;-))

    Een rollende start zal wel iets uitmaken in de gemiddelde snelheid maar waarschijnlijk maar heel weinig over een heel uur.

    Nu wel met een stroomlijnkap zie ik en dat is vast niet je 28 inch wiel met die enorme achterband hehe...danweer wel spiegels en geen wieldoekjes ? Dat staat te boek als -1 km/u bij 40 km/u he ;-)))

    Heb je gewoon je voetengaten open gelaten ? Ik denk zelf dat ik koelingsproblemen krijg als ik ze zondermeer dicht maak.






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogge Quezzzt,

      Thanks voor het compliment. Ik reed inderdaad niet met het 28" achterwiel. De juiste set-up heb ik nog niet gevonden. En ik rij inderdaad al ruim een jaar zonder wieldoekjes, noem het maar laksheid. En ten opzichte van de dagelijkse set-up mis ik op de motorkap tijdens deze race toch echt één spiegel en de twee steuntjes voor de koplampen. De voetengaten had ik inderdaad gewoon open, met mijn maat 46 is het bijna onmogelijk om met dichtgemaakt voetengaten te rijden.

      Tot 29 juni in Lelystad?

      Verwijderen
    2. Ja daar kun je van uit gaan ;-))

      Verwijderen
  2. Mooi verslag!
    Dit is nu wedstrijd rijden. Je hebt het heel goed omschreven.
    Dit is heel wat anders dan hard fietsen op de weg en een PR zetten he?
    Leuk dat je op kon trekken aan Peter. Daar zie je gelijk zijn ervaring die net dat verschil kan maken. Maar zo te horen aan je verhaal heb je een uitstekende race gereden.
    Zoiets als de blauwe fiets van Peter voor je zien op een moment dat je er doorheen zit. Het verschoven tijdbesef. Dat is nu waar het om gaat met race. Op het rand en af en toe net er over. Dat kan alleen op een circuit in een race.

    Hopelijk zien we je vaker op de competitie. Gewoon doen. Leuk om te doen. Maar zo te zien kan je goed meekomen. Size does maters. ;-)
    Kennelijk ben jij net als Ymte gewoon een grote Amerikaanse bak met veel koppel en PK's. Dat werkt in een velomobiel.
    Peter is meer een lichte opgevoerde sportwagen. Weinig cilinderinhoud, maar veel vermogen en super licht. Hij is te lang en zou eigenlijk zoals Jos in een 10 kg lichtere QXS moeten zitten. Dan is hij niet te kloppen. Maar daar zal hij niet inpassen. Misschien is een WAW toch beter voor hem. Ik weet het niet. Hij heeft de lange benen voor krachtzetten. De Quest is gebouwd voor forse motoren zoals jij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooi verslag lokt een mooie reaktie uit, bedankt Theo, mooi verwoord!
      In mijn jongere jaren deed ik triathlon dus met met inschatting over hoe een race op te bouwen zit wel goed. Echter, het "geestdodend" rondjes draaien op een baan is weer een heel andere tak van sport. En vóórdat ik triathlon deed deed ik aan wedstrijdzwemmen en was mijn specialiteit lange-afstand / Langebaanzwemmen (1500 meter tot 3000 meter).

      Wat mij opviel is dat de Questen nummer 1 en 2 werden, de WAW's reden allemaal een stuk langzamer. Of dat aan de piloot lag weet ik niet. Is een WAW in theorie sneller? Ik zou er wel eens in willen rijden maar ik vrees dat de schouderbreedte niet toereikend is. Afgelopen weekend was een uigelzen mogelijkheid want Fietser.be was ook aanwezig. Ach, volgende keer beter.

      Verwijderen
    2. WAWs zijn langzamer. Uiteindelijk bewezen door Duitse rijders die een heel lange afdaling maakten zonder meetrappen met diverse (super)velomobielen en dan ook nog diverse setups van die velomobielen. ( WAW met en zonder dakje bijv ) Ze wilden net als iedereen weten welk model de meest efficiente stroomlijn had...

      Iedereen had vergelijkbare banden ( die Duitsers zijn gek op Ultremo's ;-)) en er was alleen wat verschil in rijdersgewicht, maar niet specifiek ten nadele van de WAW.

      Zoals verwacht waren de Milan en EVO varianten het snelst langs de meetpunten. De Quest stelde als ouder ontwerp niet teleur door er nog redelijk vlak achteraan te komen. De WAW was opvallend trager.



      Verwijderen
    3. Juist, dus de volgende word een Milan ;-)))
      Vergeet ook vooral niet, het zijn de Hollandsche Turbodijen en -kuiten die op de vlakke Neerlandsche Klei voor de aandrijving zorgen. Als de aandrijving net zo efficiënt is...
      De Milan is net als de WAW ook een verschrikkelijk mooie fiets!

      Verwijderen
  3. Mooi verslag inderdaad! En een mooie prestatie ook! Je voorbereiding was inderdaad niet optimaal, dat is goed te zien aan je fiets, geen wieldoekjes, Spiegel erop, koplamp niet afgeplakt. Zat de accu er ook nog in?
    Nou ja, dat maakt de prestatie enkel groter!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Adri,

      Wieldoekjes heb ik al geruime tijd niet meer op de fiets. Deels laksheid en deels gemak voor het op slot zetten van de Quest. En die spiegel acht ik tijdens een wedstrijd ook noodzakelijk, veiligheid staat voorop, zelfs als je maar 1 keer ingehaald word. De koplamp was inderdaad niet afgeplakt maar dat was zoveel niet. Zelfs de top is niet eens afgeplakt. Maar dat levert weer wat ruimte voor verbetering in de toekomst ;-)

      Verwijderen
    2. Zolang je geleidelijk, rustig, tijdig en voorspelbaar een inhaalmanouvre begint zou dat niemand in gevaar moeten brengen.

      De veel snellere rijders zorgen echt wel dat ze niet gevaarlijk te dicht langs je scheren en in combinatie met bovenbeschrevene is het gewoon veilig ook zonder spiegels.

      Sommigen gingen op CV2012 wel langs de rand van het circuit rijden om uit de wind te blijven, zo'n grote koersverandering kan dan weer niet als je geen spiegels hebt. Ik vind dat zelfs risicovol met spiegels...

      Verwijderen
    3. Ik blijf erbij, regeren is vooruitzien. Ik ben nog wel bezig met een kleinere spiegel in de top van de racekap. Doordat mijn "Da Hood" een grotere kier heeft vanwege de smalle muts van de Quest hoop ik daar doorheen te kunnen kijken. Dan mogen de buitenspiegels tijdens wedstrijden echt vervallen.
      Op de openbare weg blijf ik echter met twee spiegels rijden. Liever een klein beetje extra weerstand dan een achterligger die mijn Queststaart eraf rijd.

      Verwijderen
  4. En nu ik nog eens kijk...wat glimt ie mooi...gewassen voor de race ? Autowas misschien zelfs ? ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet toch ook voor de sponsor goed voor de dag komen... En het levert natuurlijk wat snelheidswinst op ;-)))

      Verwijderen
  5. Mooi verhaal. Het staat ook nog op mijn verlanglijstje om nog eens een keer te gaan proberen. Voorlopig houden we het nog maar even bij de komende wedstrijd op het RDW circuit als alles meezit..... Kunnen de ultremo's er weer eens onder :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het van harte aanbevelen, het is een leuke wedstrijd en een mooie gelegenheid om op een baan te rijden. Het voordeel van deze baan is dat'ie ruimer opgezet is dan de Nederlandse binnenbanen.
      Jij hebt waarschijnlijk smalle voorvelgen? Dan kun je inderdaad met Ultremo's rijden. Ik rij met brede velgen en daar gaan geen 23 of 25 mm. Ultremo's onder. Tot die tijd rij ik tijdens ww-verkeer met Kojaks voor en de Durano 28 mm. achter.
      Ik zie je op de RDW-baan!

      Verwijderen