vrijdag 12 juli 2013

Schwalbe One

Nog geen meter heb ik gereden met de Schwalbe Ultremo ZX 23mm om mijn 28" achterwiel. Dus ik heb ook nog niet kunnen ervaren hoe licht de band zou rollen. Er wordt hoog opgegeven over deze band, Wim heeft ze getest op de pendel en ze pendelen erg laaaaaaa...aaaaaaaaaaaang. Erg gunstig dus voor wedstrijden. En nu komt Schwalbe met een nieuwe wedstrijdband, de Schwalbe One!


De Schwalbe One is dus een echte wedstrijdband, voorlopig alleen in 28" (622) in diverse breedtes, en als vouwband, tube en tubeless leverbaar. Schwalbe claimt met deze band de snelste en meest betrouwbare Schwalbe wedstrijdband ooit te hebben gemaakt. En met 205 gram is de 23mm. brede Schwalbe One slechts fractioneel zwaarder dan de nog leverbare Schwalbe Ultremo ZX in 23mm. Dit nadeel (het hogere gewicht) wordt ruimschoots gecompenseerd door de lichtere loop en de betere lekbescherming. Meer informatie over de Schwalbe One vind je hier. De band is pas komende herfst leverbaar, de officiële introductie vind plaats op Eurobike.


Foto's geplaatst met toestemming van Schwalbe.

4 opmerkingen:

  1. En nu nog een tubeless 28 inch velg voor de allerbeste resultaten ;-))

    Wel beperkt bruikbaar - alleen op mooie circuits - met een velomobiel zo'n band maar wellicht een goed alternatief voor onverkrijgbare absurd dure experimentele banden waar sommigen op rijden.

    Had je trouwens op de wedstrijdfoto's nog gezien dat Ymte deels "jouw" configuratie had : geen wiel- of voetengatstroomlijnkappen maar gaten wel deels afgetaped.

    Opvallend genoeg had hij voor ook geen wieldoekjes...









    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even geduld hebben dus.

    Vandaag voor de gein een rondje gefietst met de Ultremo ZX (in groene kleur :)) achter. Ik merk hiermee weinig verschil qua "comfort" in vergelijking met de Durano Plus (25mm, 7,5 bar) waar ik normaal mee fiets terwijl de ik de Ultremo tot bijna 10 bar had opgepompt. Lawaaierig is het natuurlijk wel. Het scheelt dat ik geen vullingen heb, kunnen ze er ook niet uit trillen.

    Snelheidsverschil durf ik niet zoveel van te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Idd. Ik denk dat tubeless de volgende verbetering gaat worden. Weer een verbetering in de marge voor wie daar belang bij heeft. Het gewicht en de interne wrijving(verliezen) gaat aanzienlijk omlaag lijkt me dan.

    Die wieldoekjes zijn absoluut niet zaligmakend.
    Feitelijk stammen ze uit de Alleweder tijd. Open wielkasten compensatie en ook wel een beetje ijdelheid. Het is mooi.
    Het functionele is zeer ter discussie. Wil je de eggbeater spaken in de luchtstroom enigsinds effectief onder controle krijgen moet er meer truken uit een kast komen als een stukje doek eenzijdig over de spaken. Dat pad hebben we inmiddels verlaten lijkt me. Voor dagelijks gebruik is het nog praktisch en kan het geen kwaad. Voor wedstrijden zijn we een station verder.

    De gesloten wielkappen zijn best wel lastig. Om maximaal effect te hebben moeten ze bijna tegen de grond komen en uiterst precies rond de banden aansluiten.
    Door de vering en het vervormen van de band in bochten geeft het risico van aanlopen. Geefje het te veel marge lever je weer in op effectiviteit. Tis ook altijd wat.....
    De tot nu toe gefabriceerde kappen zitten eigenlijk nog in de ontwikkelfase. Sommige zijn bruikbaar, andere onpraktisch, vaak is er ruimte voor verbetering maar geen tijd.....

    Op de WK in Leer was een ongeveerde ICE trike omkleed met Coroplast platen.
    Er lag geen 'fancy' idee achter. Gewoon een mooi ontwerp, maar hij ging wel bloedsnel!
    Naar mijn idee hadden ze toevallig de jackpot. De wielen waren integraal tot aan de grond ingekapseld. Geen aanhangsels e.d.
    Ook geen wielkasten. Dus evt. wervelende wind kon vrij in de cabine weg zonder weer bij de wielspleten naar buiten te willen. Nadeel: Water en zand kwam ook naar binnen. Uiteindelijk beslaat de ruit niet alleen, maar wordt volledig ondoorzichtig gespetterd.en besmeurt.....jammer.
    https://plus.google.com/photos/108586765384283095870/albums/5895736066811466737/5895736708840760066?banner=pwa&pid=5895736708840760066&oid=108586765384283095870

    of kort:
    http://bit.ly/1bdwcXV

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd wat die van mij gaan doen....

      Enerzijds gaan ze compromisloos tot bijna aan het asfalt na inveren rijdersgewicht. Veel overhellen in bochten of rijden over hobbels en kuilen kan dus niet wat het tot wedstrijdkappen maakt.

      Anderzijds maak ik ze niet zo dun als anderen dat doen. Ik wil perse de ~80 % wieluitslag houden, hoewel dat in een wedstrijd ook niet nodig is.

      Verwijderen