zondag 11 augustus 2013

Belgisch Kampioenschap deel 2 (met foto's)

Zoals eerder beloofd zou ik nog een stukje schrijven over de wedstrijd van precies een week geleden. 4 augustus werd het Belgisch Kampioenschap Velomobielen verreden op de piste van Hulshout. Omdat ik meer wedstrijdervaring wil opdoen probeer ik her en der wat wedstrijden mee te pikken. Echter, voor velomobielen zijn de wedstrijden dun bezaaid. Gelukkig hebben onze Zuiderburen een aantal mooie pistes liggen. Deze pistes hebben bijna allemaal "kombochten" waardoor de stuuruitslag minimaal is en de snelheid behouden blijft.

De baan van Hulshout lijkt een wat oudere baan dan de baan in Peer. De baan meet ongeveer 385 meter hetgeen ook iets korter is dan Peer. Het asfalt van deze baan is van mindere kwaliteit dan Peer. Dat is op sommige filmpjes uit mijn vorige post goed te zien; sommige velomobielen "dansen" een beetje over het asfalt. Vooral aan de achterzijde van de velomobielen is dat goed te zien. Ik reed deze wedstrijd met Kojak's op de voorwielen en (voor het eerst) met een 23mm. Ultremo ZX om het achterwiel. Achteraf gezien hadden F-lite's en een SuperMoto een betere keuze geweest voor het comfort en vermoedelijk ook dewegligging. Ik heb echter geen moment het gevoel gehad dat ik minder controle had over mijn Quest bij het denderen over richels, misschien was mijn snelheid niet hoog genoeg daarvoor ;-)

Omdat ik samen met mijn vrouw dat weekend in Brugge verbleef was de aanrijtijd naar Hulshout beperkt tot ruim een uur. Bij aankomst op de baan werden er al driftig rondjes gereden. Voorafgaand aan de 1-uurs race velomobielen werd een 1-uurs race gehouden voor ongestroomlijnde ligfietsen. Daaraan voorafgaand was er de mogelijkheid om vrij te rijden en om 5 snelle rondes te rijden met tijdwaarneming. In eerste instantie voelde ik daar niet zoveel voor maar uiteindelijk besloot ik toch ook een gooi te doen. Peter Coppens liet mij voor gaan omdat hij al een keer een poging had ondernomen met brede banden en het nu nog een keer met smalle banden wilde proberen. Bij het opstellen voor de startlijn werd een transponder op de fiets geplakt, nog even wachten tot de vorige deelnemer veilig van de baan was en toen was het mijn beurt. Bij het van start gaan zette ik zoveel kracht op mijn pedaal dat mijn schoen uit het pedaal schoot. Daar gingen twee kostbare seconden verloren... Vlot hersteld waarna het gas er volledig op kon. De start lag vlak voor de bocht waardoor het ietwat onwenig door de eerste kombocht ging. Gelukkig zat ik binnen een halve ronde al in de zevende versnelling achter hetgeen neerkomt op een snelheid van ongeveer 45 kilometer per uur. Nog voor de volgende bocht reed ik 53 km/uur en voor de volgende bocht zat ik op kruissnelheid 56 km/uur. Dit kon ik redelijk vasthouden tot het einde van ronde 5. Eindklassering: 4e plek met een gemiddelde snelheid van 50,06 kilometer per uur.

Daarna was het tijd voor de ongestroomlijnde liggers voor hun 1-uurs race, voor de velonauten een mooie gelegenheid om binnenin de piste lekker van de zon te genieten, wat laatste modificaties uit te voeren, te eten en even bij te praten. De zon scheen heerlijk en een heel dun verkoelend briesje waaide over de baan, het was goed uit te houden. De wedstrijd van de ongestroomlijnen verliep zoals gedacht, Stijn van de Maele, wereldkampioen kon natuurlijk niet anders dan op kop rijden. In eerste instantie werd er hard gekoerst maar al snel reed Stijn weg van de groep, achtervolgd door triathleet Pieter van Dyck die op een bukker reed. Niet lang daarna moest ook hij lossen van Stijn waarna de overwinning van Stijn hem eigenlijk niet meer ontnomen kon worden. De rest van de wedstrijd heeft hij een paar geen gefreewheeld en af en toe het "peloton" een stukje opgetrokken. Stijn had overigens een trouwe schare met aanhangers meegenomen hetgeen duidelijk te merken was bij elke passage over het rechte stuk. Veel aanmoedigingen en getoeter voor hem!

Na de 1-uurs race van de ongestroomlijnden kregen de velomobielen de kans om nog even de baan te verkennen of om de spieren even op te warmen. 5 minuten later mochten wij opstellen op de startlijn. De afspraak was dat we drie rondes zouden rijden achter Christophe Fierens. Zodra hij na drie rondes over de startstreep zou gaan mochten we allemaal los. Evengoed zat de snelheid er in de eerste drie rondes al goed in en na het voor de derde maal passeren van de startstreep ging het gas er echt op. Al gauw reed Peter Coppens weer voorop en maakte hij jacht op zijn ronde voorsprong. Ook Ettiene Stienen (van EMvelomobiel.be) reed goed hard mee net als Wim Delaet in een schitterende zwart-witte carbon Quest. Binnen een paar rondes reed ik op de vierde plek... Dacht ik dat ik een aardig stukje kon fietsen, bleken er toch nog meer goede fietsers mee te rijden. Toch was hun voorsprong op mij van korte duur want ik kon ze later weer inhalen en daarna voorblijven. Peter Coppens kwam na verloop van tijd ook voorbijzetten, maar dan met een ronde voorsprong, een ronde die hem de overwinning opleverde, hij zou zijn ronde voorsprong niet meer opgeven. Die ronde voorsprong nemen is een goede tactiek, daarna is het slechts een kwestie van aanvallen pareren en de race uitrijden. Enkele malen wist ik weer dicht in het achterwiel van Peter te kruipen maar passeren lukte niet meer. Het voluit starten en meerijden met de eerste rijder is iets wat mij toch nog niet goed lukt. Ik ben meer een diesel die even op gang moet komen, maar eenmaal op gang ben ik dan moeilijk te stoppen. Dat heb ik zelf ook zo ervaren in de paar wedstrijden die ik gereden heb.

De tijd verstreek en er werd keurig afgeteld per 5 minuten door Bram Luyckx. De wedstrijd eindigde met Peter Coppens als winnaar en zelf mocht ik de tweede plek claimen. Omdat dit het Belgisch kampioenschap was en ik buiten mededinging mee zou rijden had ik geen rekening gehouden met een plekje op het podium, toch werd ik naar voren gevraagd om op de tweede plek op het schavot plaats te nemen. Toch leuk om weer even op het podium plaats te mogen nemen en in de kijker te staan. De Teamkleding van Cywol moet nu toch maar eens snel opgezet worden aangezien ik nu al twee keer op het podium heb gestaan ;-)

Afsluitend: Wederom een heerlijke dag in België, genoten van de goede sfeer op de baan, stevig afgezien tijdens de wedstrijd maar blij met het resultaat: 2e plek, 51,6 km/uur gemiddelde snelheid, 56,9 maximum snelheid, 1 gebroken spaak in het rechter wiel (vermoedelijk door de bijna 300 bochten linksom op volle snelheid). De volgende wedstrijd waaraan ik wil deelnemen is 28 september, wederom in Peer, om 18:00 uur. Ik heb begrepen dat Dirk Drost ook gaat, zijn er nog meer deelnemers, Peer is een mooie baan, goed bereikbaar.

Afplakken van de voorste wielkasten



Tijdrit 5 rondes staande start



Christophe Fierens houdt de tijdwaarnemingsapparatuur met gevaar voor eigen leven vast

1-uurs race ligfietsen ongestroomlijnd













 


























De volledige uitslag van deze wedstrijd is HIER te vinden!
Foto's van de wedstrijd vind je HIER

11 opmerkingen:

  1. Ik ga Peer inderdaad meemaken! Enkel nog een setje Thule dakdragers bestellen en ik ben er klaar voor.

    Moet nog wel wat meer gefietst worden. De gebroken korte nachten beginnen wat op te breken hier maar dat komt ook wel weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie is degene in de blauwe Quest met de vm.nl racekap dan ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is Peter Coppens, de winnaar van de race.

      Verwijderen
  3. Hoi RJ, gefeliciteerd met je wedstrijd. Het enthousiasme springt van je verhaal af. Ook leuke foto's, gij mens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Wilco, ik heb de smaak te pakken. Ben lang uit het wedstrijdcircuit geweest maar vind het heerlijk om weer terug te zijn!

      Verwijderen
  4. Mooi verslag Robert-Jan. En weerom mooie foto's, een bedankje aan fotografe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Dirk! Tot de volgende keer in Peer (jij bent er toch ook??)
      De complimenten heb ik doorgegeven aan mijn vrouw.

      Verwijderen
  5. Robert-Jan was dit je eerste ervaring met de ZX'en tov de F-lites of had je vooraf ook al op wat vlakker asfalt gereden op die banden ?

    Ik ben erg benieuwd of jij vind dat er zowiezo snelheidsverschil merkbaar is.

    De praktijk is nogal eens afwijkend van de rolbanktest omdat daar parameters niet getest worden als wat er gebeurd als de band stoot en trilenergie moet opnemen e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het moeilijk om aan te geven wat het verschil in snelheid is. Daarvoor zou ik op dezelfde baan onder dezelfde omstandigheden moeten kunnen vergelijken, en dat kan ik niet. Wat ik wel weet (en dat schreef ik ook) is dat het comform er danig onder lijdt. Ondanks de slechtere kwaliteit van de baan in Hulshout reed ik toch sneller dan in Peer. Echter, in Peer reed ik zonder dichte wielkasten, in Hulshout weer wel.

      28 september rijd ik weer in Peer. Volgens Peter Coppens is dat een baan waar goed met smalle banden (lees: keiharde banden) gereden kan worden. Het asfalt is daar inderdaad van een betere kwaliteit. Voor die wedstrijd zal ik het 28" achterwiel weer monteren en krijgt de 23mm. Ultremo ZX het weer zwaar te verduren. De uitslag van die wedstrijd lees je tegen die tijd weer hier op mijn weblog!

      Verwijderen
  6. Mooi verslag Rober-Jan! En mooie foto's ook deze keer, het is bijna of je er bij bent op deze manier, best leuk!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment Adri! De foto's zijn door mijn vrouw gemaakt, evenals de filmpjes uit de vorige post.
      Volgend jaar ben je er toch bij op de RDW-baan? Dan kan je meegenieten en ook een beetje afzien ;-)

      Verwijderen