zaterdag 31 augustus 2013

Retourtje "De Woude", RISse(n)

De laatste dag van mijn vakantie, hoe besteed ik die nou goed? Fietsend natuurlijk! Het "nadeel" van de vakantie is dat het lastiger is om in de Quest te kruipen. Tijdens werkdagen heeft het fietsen nagenoeg geen invloed op het gezinsleven, maar tijdens de vakantie dus wel. Toch was het na goed overleg mogelijk om toch een halve dag van het gezinsleven af te snoepen zodat ik nog even de conditie op pijl kon houden. De bestemming stond ook al vast want ik had Wim al voor mijn vakantie bericht dat ik binnenkort even bij hem zou langskomen voor wat onderdeeltjes. Die dag was dus gisteren.

De route vanuit Leiden naar De Woude zou voor 2/3 deel over bekend terrein gaan. Echter, na het verlaten van de Ringvaart bij Vijfhuizen moest ik het doen op geheugen. Ik had de route langs Haarlem naar Spaarnwoude in mijn hoofd geprent en op een paar twijfelmomentjes ging dat vlekkeloos. Het veer naar de overkant van het Noordzeekanaal was snel gevonden. Het veer was net vertrokken van de overkant naar de kant van Spaarnwoude maar de overtocht naar de andere kant moest even wachten, vermoedelijk om twee grote tankers voorrang te verlenen.




Aan de overkant van het Noordzeekanaal hoefde ik uitsluitend de N246 te volgen om bij De Woude uit te komen. Op een paar punten was de heel even zoeken, het is aan de andere kant van het Noordzeekanaal voor mij geen bekend terrein. Evengoed herinnerde ik wel 95% van de wegen, ik reed ze eerder in omgekeerde richting na de Oliebollentocht 2011, samen met Reinier van Rij. Aankomst op De Woude was omstreeks 10:15. Wim hoorde mijn kliko ;-) al aankomen over de straatsteentjes voor zijn deur. De ontvangst was zeer hartelijk, precies zoals ik Wim nu wel een klein beetje ken. Onder het genot van een heerlijk bakje koffie hebben we even wat zitten bijpraten over ontwikkelingen op allerlei vlakken. Ook de zeer recente "ophef" over de door Wim gehanteerde "laboratoriumtest" van de Risse-demper bleef niet onbesproken.

Risse-perikelen
De Risse-demper zou actief moeten bijdragen aan de veiligheid van de Velomobiel. Nu is daar natuurlijk al zeer uitgebreid over gediscussieerd op de diverse weblogs, een discussie die bij mij soms de nekharen overeind liet staan. Ergens in de verte deed het mij even denken aan sommige discussies die op de ligfiets-mailinglist gevoerd wordt. Sommige discussies worden zover doorgevoerd dat er nog uitsluitend op de man gespeeld wordt. Ik zeg niet dat dat het geval is in DEZE discussie, maar het deed mij eraan denken. Ik heb mij er niet in gemengd, ik heb mij eigen gevoel bij de Risse-demper, dat is mijn waarheid en ik waardeer ieders inzicht. Gelukkig lijkt het erop dat de discussies op diverse weblogs ook zo gevoerd zijn. 

Mijn bezoek aan De Woude had dus meerdere redenen. Natuurlijk om even te kunnen bijpraten met Wim (omdat ik niet aanwezig kan zijn op Texel hetgeen wederom een mooie krachtmeting had kunnen worden). En ik wilde niet met lege handen vertrekken van De Woude, ik had een nieuw kettingwieltje nodig en ik wilde graag een paar zuignapjes om mijn Sinner racekap te kunnen vastzetten op de neus van mijn Quest. Verder had ik nog een nieuw setje F-lite's nodig, deze kon ik dus ook gelijk meenemen.  Tenslotte had ik ook mijn zinnen nog op een Risse-demper gezet. Wim heeft mij uitvoerig uitgelegd en laten zien hoe beide Risse-dempers werken en zoals Wim is bood hij aan om de Risse-demper geheel vrijblijvend te proberen. Omdat ik ook regelmatig op "het circuit" te vinden ben met de Quest raadde Wim mij aan om te kiezen voor de Risse Astro 5 vanwege de mogelijkheid om de mate van demping in te stellen. Wim bood ook aan om de Risse-demper gelijk te monteren en de daad werd gelijk bij het woord gevoegd. Zodoende kon ik om 11:30 bij Wim vertrekken voor de rit terug naar Leiden.

Eerste ervaring Risse Astro 5

Direct na het verlaten van de pont van De Woude kon langs de N246 het gas erop. Al gauw ging de naald richting 46 km/uur. Eventjes moest ik wennen aan de nieuw gemonteerd Risse-demper. Het gevoel is duidelijk anders dan de standaard VM.nl demper (veer). Onder invloed van de trapbeweging ondervond ik vaak (>40 km/uur) dat mijn Quest de neiging heeft om te kwispelen of schommelen. Deze beweging is na montage van de nieuwe Risse-demper nagenoeg verdwenen hetgeen een veel rustiger weggedrag tot gevolg heeft. Verder is heel goed te voelen wat een Risse-demper op klinkerwegen of korte oneffenheden doet. de sensatie die ik voorheen had bij zowel korte als lange verkeersdrempels had is nu volledig weg. Het gevoel is moeilijk te omschrijven maar bij het VM.nl veerelement werd de achterzijde van mijn Quest geregeld gelanceerd. Met de nieuwe Risse-demper is dat lanceren volledig verdwenen. Verder valt het veel strakker sturen op. Wim vertelde het mij al dat je met een Risse-demper minder gaat (hoeft?) te sturen en dat gevoel heb ik ook, vermoedelijk omdat het achterwiel minder dweilt. Tenslotte waren er voorheen stukken waarop ik niet durfde mee te trappen vanwege klinkers of ribbels. Nu met de nieuwe demper durf ik WEL te blijven trappen, het doorslaan van het achterwiel op korte ribbels is volledig verdwenen.

Sommige dingen zijn moeilijk te omschrijven, bijvoorbeeld geluiden. Quezzzt probeerde het ratelende geluid een te omschrijven met RR..rr..rrr..rrrr ;-) Maar hoe omschrijf je nu het geluid na montage van een Risse-demper??? Fonetisch zou het ongeveer hierop moeten lijken:
  • VM.nl-veerelement: Takk.. Takk..
  • Risse-demper: Babb.. Babb..
  • VM.nl-veerelement: Toepp.. Toepp
  • Risse-demper: Voemm.. Voemm..
Okay okay, het klinkt een beetje lachwekkend... Wat mij verder nog positief opviel omschijf ik als de "sleutelbos-test". Mijn sleutels liggen vaak in het voorste vakje van de driehoektas links naast de zitschaal. Met de oorspronkelijke veer hoorde ik mijn sleutelbos regelmatig rinkelen, met de nieuwe Risse-demper is mijn sleutelbos niet meer te horen. Hetzelfde geldt voor de losliggende fietspomp achterin mijn Quest. Ook die is bijna niet meer hoorbaar. Positief!

Is er dan niets negatiefs over de Risse-demper te schrijven?? Toch wel!! Wim had het mij al gemeld en ik kan het alleen maar beamen. Het comfort is op dit moment minder dan met de standaard VM.nl veer. Wellicht dat ik nog iets moet spelen met de luchtdruk/demperinstelling. De tijd zal het leren!

Het veer van noord naar zuid over het Noordzeekanaal redde ik precies, we kwamen beide tegelijkertijd bij de slagbomen aan. De overtocht richting zuid geschiede voorspoedig. Mijn collega's van de Fast Flying Ferry draagvleugelboot kwamen ook nog even voorlangs, op weg naar Velsen.





De rest van de rit naar Leiden verliep voorspoedig. Snelheid kroop regelmatig richting 48 km/uur, conditioneel zit het dus wel goed. Op het traject tussen NS-station Sassenheim tot het Bio-Sciencepark Leiden reed ik nog een mooie SIS. In eerste instantie reed de scooterrijder mij voorbij hetgeen ik natuurlijk niet op mij kon laten zitten. De scooter reed strak 46 km/uur en de berijder ging nog extra op zijn stuur liggen, een teken dat hij toch wel graag voorop wilde blijven rijden. In zijn spiegel kon hij zien dat ik hem ging inhalen en bij het passeren keken we elkaar aan. Ik stak mijn tong plagend uit hetgeen beantwoord werd met een brede glimlach. Uiteindelijk na veel bochten en zeker 5 kilometer later reed ik nog steeds voor hem. Zijn duim ging omhoog en de laatste drie kilometer naar huis konden in relatieve rust volbracht worden.

Resumé: missie geslaagd! Heerlijk gefietst, Wim bezocht, veiligere Quest, nieuwe onderdelen in huis, ge-SIS't. 122 km in 3u24m maakt 36,8 km/uur gemiddeld.

H.I.T. vs. S.H.I.T.


Wim Schermer schrijft over zijn nieuwe vorm van trainen, de zogenaamde High Intensity Training. Dit klinkt natuurlijk hartstikke positief! Kevin Champagne uit Canada noemt het echter S.H.I.T. oftewel Special High Intensity Training. Die afkorting suggereert heel iets anders ;-))) Keep up the good works Wim and Kevin!

10 opmerkingen:

  1. heel herkenbaar dat op de man gevoel van de Risse discussie. Ik reageer daar dan ook maar niet op en houdt het dan ook liever bij fietsen ☺.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Fietsen kost energie maar levert tegelijkertijd energie op. Het voeren van (verhitte) discussies kost alleen maar energie... mijn 10 cent...

      Sportieve groet!

      Verwijderen
  2. Hoi RJ, nou, we hebben elkaar gemist. Ik reed gisteren ook nog langs De Woude met de Strada. Ook ik had een BIS. vanaf de provinciale weg Zaandam -Alkmaar heb ik de N2w46 gereden(ongeveer 7 kilometer tot de Woude) Stond gelijk met een bromfietster voor het stoplicht, werd kort daarna door haar ingehaald, maar reed haar bij een stoplicht voorbij en bleef haar voor totdat ze vlak voor De Woude afsloeg. Zij reed ongeveer 41. Op een gegeven moment van haar weggereden met 46. Terug, over hetzelfde stuk werd ik ingehaald door een snorfiets (blauwe plaat). Daar kon ik niet bijblijven. Die reed contnu 46. Bij een stoplicht zei hij tegen mij: jij gaat hard! Mijn antwoord was: jij gaat te hard! Toen moest hij lachen, dat wist hij zelf natuurlijk ook wel.

    Jammer dat we elkaar niet gezien hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral die verbaasde blikken zijn onbetaalbaar. Met de Strada zijn dat respectabele snelheden Wilco, volgend jaar RDW-baan?
      En inderdaad, jammer dat we elkaar zijn misgelopen. Ik ben trouwens wel een andere velonaut tegengekomen, een gele Quest langs de A44 ter hoogte van Sassenheim...

      Sportieve groet!

      Verwijderen
  3. Ruim een jaar terug de overstap gemaakt naar de Risse Genesis, en geen moment spijt van gehad. Misschien had ik beter toch voor de verstelbare Astro kunnen gaan.
    Nu wat spelen met de pomp voor de juiste druk, is ook mnaar een kleine moeite, en hoe vaak doe ik dat nu. Buiten een enkele wedstrijd om heb ik de demper 1 keer bijgevuld omdat hij wat slapjes werd (of ik te zwaar)....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook even getwijfeld. Genesis...Astro... uiteindelijk was de keuze snel gemaakt op basis van het gemak van het instellen. Wedstrijdgebruik gaat zich 28 september openbaren. Je bent toch nog steeds van plan om mee te gaan naar Peer?

      Sportieve groeten!

      Verwijderen
    2. Peer, zeker weten. De Thule dakdragers zijn binnen. Ik ben dus startklaar!

      Verwijderen
  4. "Wij van wc eend bevelen gebruik van wc eend aan..."

    Als Wim nu eens ook alle (mogelijke) nadelen van gebruik van de Risse veerdemper ( of andere producten ) zelf had genoemd had niemand anders dat hoeven doen en hadden zijn haren niet overeind hoeven staan.

    Het kan lijken dat ik het op Wim voorzien heb omdat ik de nadruk heb gelegd op de mogelijke nadelen. Maar dat komt ook omdat de voordelen algemeen bekend zijn en niet er discussie staan.

    Ik hoop mensen te hebben aangemoedigd gewoon ZELF navraag te doen bij een onafhankelijke bron met verstand van velomobielen, bijvoorbeeld de bouwer van je velomobiel. Daar waar de Quest en Strada vandaan komen, is de klant koning en geeft men onafhankelijk advies over niet-standaard onderdelen.

    Wim is enerzijds een belangrijke innovator die echte verbeteringen in gang zet, maar hij heeft er soms ook een handje van dingen te verkopen waarvan de claims op zijn minst discutabel zijn. En discussie daarover moet er ook zijn, want het is de beste garantie dat er dan goede kwaliteit geleverd wordt en eventuele gebreken verholpen of verbeterd, en die producten ook echt leveren waar in de reclame ervoor gewag van wordt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zwakke punt van de huidige velomobielen is dat er minder dan 1/3 van het gewicht op het achterwiel rust. Omdat dat ook nog eens het aangedreven wiel is heeft dat als eerste de neiging om uit te breken. Daar helpt zelfs geen Risse schokdemper aan.
    Er wordt wel een beter concept ontwikkeld op dat gebied dat ook nog eens kantelt in de bochten: de Velotilt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat nadeel is voor woon-werk ritten nog wel op te vangen Mick...het heet : bagage !

      Mijn ~3 kg zware werktas ( incl 1,5 liter fles ) en nog wat werkkleding ligt allemaal achter de stoel/in de staart.

      Hoe de verdeling is als ik erin zit weet ik niet precies, maar met werktas en kleding is de staart opmerkelijk zwaarder dan de rest vam de velomobiel - hoewel het geheel leeg 38 kg weegt - als ik de velomobiel bij de staart opppak om te verplaatsen.

      Ik weet het, dat is situationeel....het mag niet betekenen dat een Quest die geen bagage draagt makkelijk mag uitbreken.

      Verwijderen