woensdag 23 oktober 2013

Rondje Amsterdam Sloten

Al tijden stond'ie op mijn verlanglijstje: het rijden op de Wielerparcours van Sloten. Nu had ik van werk een aantal dagen vrij dus besloot ik een stukje te freewheelen. Lekker niets moeten en geen vaste route in mijn hoofd, maar wel met een doel: Sloten. De route begon uiteraard thuis in Leiden en ging via Oegstgeest en Warmond naar het fietspad langs de A44. Hier reed ik noordelijk richting de Kaag, door naar de Hoofdvaart richting Nieuw Vennep. Ik had mijn camera meegenomen om de bijzondere bruggen over het kanaal langs de Hoofdweg te fotograferen maar wegwerkzaamheden verplichtte mij om een andere route te nemen. Het werd de Rijnlanderweg, een verschrikkelijke weg voor velomobielen. De tegels liggen er schots en scheef en het merendeel van de putdeksel lijken minimaal 5 cm. verzakt. Uiteindelijk kwam ik dan wel aan bij Hoofddorp bij de Geniedijk.

Geniedijk Hoofddorp

De Geniedijk bij Hoofddorp was tot 1963 een actief onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Tegenwoordig staat de Geniedijk op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Op de dijk grazen schapen en het geheel ziet er redelijk verzorgd uit. Bovenop de "Batterij aan den Sloterweg" zijn twee recreatiemogelijkheden gecreëerd. Hier kunnen wandelaars en fietsers even rustig zitten en genieten van het uitzicht en de stilte... NOT!!! De grote, hoge kantoorbebouwing schurkt tegen de oude Geniedijk aan. Als de tussenliggende sloot gehalveerd zou worden zou de gemeente Hoofddorp waarschijnlijk nog dichter tegen deze overblijfselen van de Stelling van Amsterdam aan bouwen. Grond is duur en de lokatie gewild. Hopelijk blijft de andere kant van de Geniedijk onbebouwd en geschikt voor grazend vee of landbouw. Overigens worden de twee recreatiemogelijkheden (in de vorm van een cirkelvormige bank) meer bezocht door drankorgels en graffitijeugd. Het ligt er werkelijk bezaaid met flessen Eristoff, lege verpakkingen van sigaretten, viltstiften, zakken chips en snoepwikkels. De bezoekers van deze plekken hebben duidelijk geen respect voor deze plek! De schapen lijken het overigens prima te vinden, zij komen mij even hallo zeggen en willen een aai over hun bol. Mijn CYWOL-Quest vinden ze maar matig-interessant.

Een keurig informatieplaquette met uitleg over de Stelling van Amsterdam

Schapen komen even buurten: Op de achtergrond: Schiphol

De goede kant, met uitzicht over de polder. In de verte: Nieuw-Vennep

Slechts een van de vele stapels lege drankflessen


De route ging verder door een stukje Bedrijvenpark Beukenhorst Zuid en Beukenhorst Oost, Kruisweg overgestoken (het was gewoon groen voor mij, hoefde niet te wachten!) en rechtsaf richting Schiphol. Onder de A4 door linksaf, op weg naar het inmiddels veel beschreven fietstunneltje (Beekie en Gerrit en Ed schreven er al eerder over. Dat tunneltje was vrij gemakkelijk te vinden, gewoon de bordjes Amsterdam aanhouden... tot ik op deze jongens stuitte...





Houten fietsen van Bough Bikes... Eenmalig registreren op een website, daarna het unieke nummer van de fiets en de lokatie doorgeven en je kunt drie uur lang gratis fietsen. Op het moment dat ik de fietsen stond te bewonderen en fotograferen werd er net eentje opgehaald. Wat blijkt: De fietsen worden geassembleerd bij Paswerk, een sociale werkplaats nabij Cruquius. Daar zijn per ongeluk de 28" voordragers op de 26" fietsen gezet met als gevolg een bagagedrager die schuurt tegen het balhoofd. Behalve dat dat weerstand oplevert ontstaan er ook kale plekken. En dat wil je niet bij houten fietsen die dag en nacht buiten staan! De man die de fietsen kwam ophalen is de zoon van de bedenker van de Bough Bikes. Aardige knul, heeft nog even wat verteld over de fietsen. Ondanks het leuke gesprek moest ik toch weer verder, ik had een afspraak met "Sloten".

Fietserstunnel Schiphol

Ik vond het tunneltje en zoals dat hoort maakte ook ik er een filmpje van. Marcel scheurde door de tunnel met zijn groene komkommer, ik doe het in mijn gele banaan! Ter informatie, achter de raampjes die op het filmpje rechts te zien zijn ligt een busbaan.

Eenmaal uit de fietserstunnel kijk ik naar links. Er rijdt een witte Ford. In die witte Ford zit een blonde dame, ze kijkt naar rechts. We zien elkaar... Een blik van herkenning! Een collega die ik eigenlijk alleen ken van "telefonisch contact" op werk en van Facebook... We zwaaien (voor zover dat gaat met een Sinnerkap op) en ik besluit maar even door te rijden naar "Stalling 75". Effe hallo zeggen. Het werd ook echt even alleen "Hallo" want ze moest aflossen, maar niet voordat ze een foto had gemaakt. Want hoevaak zie je nou RJ met zijn Quest rijden??? Bijna nooit dus! En passant kon ik mijn linker Kojak nog even bijpompen, die was zacht maar door Schwalbe's Doc Blue hoefde ik niet te wisselen, alleen wat wind erbij pompen.

Bron: Busje komt zo ;-)
Nou, dit was toch echt te laatste stopplek voor Sloten. Vanaf "Stalling 75" is het nog maar een klein stukje naar Wielerparcours Sloten. Een paar minuten later stond ik dan ook voor de deur. Ik werd er tegengehouden door twee bewakers. Pontificaal stonden ze voor me met opgeheven hand: "Stoppen!" luidde het bevel, en dat deed ik ook. Bleek dat de heren nog nooit zo'n fiets van dichtbij hadden gezien en dit was een uitgelezen mogelijkheid om daarvan te profiteren. Ze wilde er zelfs mee op de foto!!! Geweldig. Ik vroeg ze of de wielerbaan open was maar het antwoord was "Nee". Ze dachten dat ik het over de binnenbaan had, daar is nu de zesdaagse van Amsterdam gaande. De buitenbaan bleek wel gewoon toegankelijk en ik mocht doorrijden. Eindelijk!!!

Sloten en CycleVision

Voor de lezers die het Wielerparcours Sloten niet kennen: hier werd voorheen CycleVision gehouden. CycleVision is nu verplaats/verhuisd naar Lelystad en Wielerparcours Sloten lijkt in de vergetelheid te raken. Althans, sinds ik liggend fiets heb ik nog nimmer een wedstrijd op dit parcours voorbij zien komen. En dat is jammer want het is een schitterende baan waar zowel velomobielen als open liggers een schitterende strijd kunnen leveren. De baan is breed en lang, veel rechte stukken en mooie lange bochten, ze kunnen allemaal op 40+ km/uur genomen worden. Nu het herfst is ligt de baan vol bladeren maar toch is het er schitterend! Bruine en gele bladeren aan de bomen, afgewisseld met groen. Ik heb een filmpje van de ronde gemaakt zodat iedereen die de baan niet kent kan meegenieten. Laat de beelden voor zich spreken!



Ik ken de Wielerbaan Sloten van de weblog van Mango 098, hierin beschrijft Reinier (nu beter bekend met zijn Velomobiel Quoi) de 6-uurs race. Een mooi stuk tekst, je moet het maar eens lezen. Hopelijk pakt het wedstrijdcomité van de NVHPV deze baan weer eens op voor een wedstrijd. Een lange race zoals de 6-uurs wedstrijd zou een mooie brug zijn tussen alle 1-uurs races en bijvoorbeeld de 24-uurs race op Zandvoort of zoals die in Duitsland nog weleens georganiseerder worden. Uiteraard met alle respect voor de drie-uurs race die vaak op het programma staat bij CycleVision, voor een dergelijke race heb je toch een breder, ruimer parcours met minder bochten nodig dan Flevonice of het baantje naast de RDW-baan.

Terug naar huis, Ringvaart West

Enfin, Wielerparcours Sloten kan afgestreept worden van mijn #bucketlist. Het werd zo langzaamaan tijd om de route naar huis op te pakken. Ik koos voor een recht-toe-recht-aan benadering, het werd dus Rondje Ringvaart, tegen de klok in. Wind tegen, wind van opzij, inmiddels aangewakkerd tot een flinke kracht 5 of 6. Regelmatig plukt de wind aan mijn Quest maar ondanks dat ik inmiddels 6 kilo ben afgevallen blijf ik toch nog met alledrie de wieltjes op de vloer. Fantastisch hoe een velomobiel door de wind klieft. Fietsers, wielrenners, zelfs scooterrijders passeer ik met ogenschijnlijk het grootste gemak. 44 km/uur, wind tegen, hartslag 150, niet slechts! Ik passeer ook nog even het Stoomgemaal Cruquius en besluit er nog een paar plaatjes van te schieten. Laat de foto's voor zich spreken want de letters zijn op!



16 opmerkingen:

  1. Heel veel wedstrijden gereden daar. Net wat je schrijft een 1, 3 of 6 uurs race zouden hier heel mooi kunnen. Vorig jaar heb ik staan kijken naar de 3 uurs race in Lelystad, maar dat baantje was veel te kort en te krap. Voor mij een reden om daar niet te rijden. Ik zou onderhand ook wel weer eens zin hebben in zomaar een rit. De laatste weken alleen maar WW ritten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komend weekend Rob, naar Veenendaal ;-)

      Ik wil wel een keer inventariseren voor een langere wedstrijd, hoeveel animo daarvoor is. Als er meerdere leden van de NVHPV voorstander zijn kan de vereniging daar toch moeilijk omheen? We zien wel!

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Robert-Jan, zaterdag zit ik inderdaad in Veenendaal. Er wordt een lekker windje voorspelt, dus dat wordt flink malen.

      Verwijderen
  2. In die hoge kantoortoren in Hoofddorp word ik morgenochtend weer verwacht op de 16e verdieping. Uitzicht bij helder weer van Alkmaar tot Rotterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lekker rit met zoveel herkenningspunten. Ook voor mij. Alleen het inmiddels bekend gewordende tunneltje bij Schiphol ken ik niet. Zou bijna benieuwd worden al ben ik geen fan van vliegvelden.
    De geschiedenis van Cyclevision gaat nog verder terug. Sloten was het begin van een mooi verhaal. Niet Lelystad zoals vele denken. Ook Zandvoort hebben we geregeld aan gedaan. Zoals je inmiddels wel begint te begrijpen heeft elke baan zijn eigen sfeer en karakter. Sloten is voor het publiek wat op het binnenterrein kampeert erg leuk. Wel veel verkeerslawaai 'snachts, maar dat kan aan mij liggen als boerenpummel. Verder wel verlopen vooroorlogse historie wat om een likje verf schreeuwt.
    Dat bruggetje is niet mijn favoriet. Hoe laag ook. Inmiddels rij ik wat sneller, dat kan net het verschil maken dat ik er nu overheen vlieg inplaats van zwoegen zoals vroeger. Ik deed het ook met de roeifiets toen trouwens.....
    Tipje, (kan het niet laten) kijk uit met uitstappen in de storm. Je fiets kan vliegen. Bind de kap of kraag vast met een touwtje. Als hij vertrekt komt hij niet ver en kan je blijven zitten...PET-flessen mee me water onder je stoel (als het past bij jou). Laag liggend gewicht. Niet neer nodig? Laat ze leeglopen. Ik zwijg. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het tunneltje is niet bijzonder Theo, gewoon leuk om een keer doorheen te rijden omdat anderen dat ook deden. Ik zou er geen doel van maken.
      Het verhaal van Reinier over de 6-uurs race werkt aanstekelijk. Het lijkt mij geweldig om daar een keer een langere wedstrijd te rijden. Ik ben geen sprinter, meer een man van de lange adem. Vroeger toen ik nog zwom was de 1.500 meter vrije slag mijn favoriet. Kokend kwam ik dan het water uit, zo heet had ik het, ondanks het water van "maar" 26 graden. Zo zal het ook ongeveer gaan met zo'n lange wedstrijd. Ymte gooide zijn kap af omdat het te warm werd las ik. Ik hoop dat de NVHPV het kan oppakken. Zelf organiseren en dan meedoen is een beetje vreemd denk ik.... Dan maar een wilde rit ervan maken ;-)

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
  4. Inderdaad een mooie baan Robert-Jan, en een prima idee om eens een wedstrijd voor de "uithouders" te organiseren.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot die uithouders reken ik mijzelf wel ja. Een race van zes uur vraagt natuurlijk om een hele andere aanpak. Beter verdelen en niet 1 uur lang onbeperkt gas geven. Ik hou je op de hoogte!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Thanks Quezzzt! Northwave maakt wel vaker dit soort prints. Ze hebben ook ooit een geraamtepak gehad. Pikzwart met witte botten erop, waanzinnig!

      Verwijderen
  6. Hi Robert-Jan, leuk rondtje gereden. Ik heb sinds kort ook een quest en ik las dat je vlak bij mijn woonplaatst reed.

    Groet, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John, leuk om te horen. Zo aan je achternaam te horen kom je uit de bollenstreek. Nieuwe Veloteurs zijn altijd welkom. 27 december Oliebollentocht in Tilburg, al opgegeven?

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
  7. Ik kom niet uit de bollenstreek maar uit Oude Wetering. Ik heb mij nog niet opgegeven voor oliebollentocht, ga je er heen fietsen?
    Ik heb er nu ongeveer 1000 kilometer mee gereden.

    Gr, John

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De eerste jaren dat cv in sloten doorging was het wegdek zeer slecht vond ik. Het laatste jaar was het wegdek van nieuw asfalt voorzien en was het zalig om te rijden. Heb toen de 6 uurs op mijn fujin gedaan en had een gemiddelde van 33.83.Alleen die brug was er op laatste teveel aan. De locatie voor cv op sloten vond ik niet zo leuk, geen plaatst voor caravans en dergelijke en de binnenbaan is voor mij te kort(word duizelig) maar zeker interesse voor nog eens over te doen.

    Groeten Rudi Cools

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wahahaha leuk dat je het tunneltje gevonden hebt,vont je hem ook zo koud??

    BeantwoordenVerwijderen