zondag 15 december 2013

Doelstelling 2013: halen of niet?

Op het moment van schrijven staat de teller van Q284 op 39.685 kilometer. Graag had ik dit jaar meer kilometers gemaakt om zodoende boven het aantal kilometers van 2012 uit te komen. Toen stopte de teller op 28.238 kilometer hetgeen een jaarkilometrage van 13.113 kilometer opleverde. Tot op heden heb ik "slechts" 11.447 kilometer weggetrapt in 2013. Met nog slechts 16 dagen in 2013 resterend zou ik dus nog 1.667 kilometer moeten wegtrappen om op 13.114 kilometer uit te komen.

2013 kent voor mij nog 10 werkdagen, alle late diensten van 13:30 tot 21:30, ideale diensten om met de fiets te forensen. 21:30 als eindtijd betekend doorgaans 23:30 thuis, nog net op tijd thuis om op tijd in bed te belanden, vraagt echter wel discipline... Van die 10 diensten is de laatste, op 31 december, een absolute no go om te fietsen. Ik wil niet op 31 december om 21:30 in de Quest kruipen en tussen het beginnende vuurwerk naar huis fietsen. Van de 10 fietsbare werkdagen blijven er dus 9 over. Van die 9 fietsbare werkdagen zit een cluster van 4 aaneengesloten werkdagen. 4 dagen achtereen fietsen (120 km. per dag) geen geen enkele vorm van herstel voor mijn spieren mits is de discipline kan opbrengen om om de dag een hersteltraining te fietsen... Sorry, mijn Quest kent maar een stand: vooruit, en zo snel mogelijk...

Maar goed, met 9 fietsbare werkdagen kan ik nog 9 x 120 km. = 1.080 km. erbij trappen, niet voldoende om op 13.114 km. uit te komen. Dan kondigd de OBT2013 (Oliebollentocht, voor de mensen die dit begrip niet kennen) zich aan. Fietsend naar Tilburg plus de OBT zelf en retour naar huis levert ongeveer 300 kilometer extra op waarmee ik op 1.380 km. uitkom... in 15 dagen... Er zijn maanden waarin ik die 1.380 km. niet eens in een hele maand haal... Meer mogelijkheden om kilometers te maken zitten er echt niet in dit jaar. Ik zal er vrede mee moeten hebben dat de eindstand van 2013 lager zal zijn dan de eindstand van het jaar ervoor. Daarentegen is het weer een mooie motivatie voor 2014, hoger uitkomen dan 2012. Mocht ik die 1.380 in een halve maand wel halen dan weet ik zeker dat een verbetering van 2012 peanuts moet zijn!

6 opmerkingen:

  1. Je bent niet de enige, ik zou nog meer dan 3000 km moeten rijden dit jaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar mensen zich toch allemaal druk om kunnen maken :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Robert-Jan,

    Aangezien het mijn eerste "volle jaar" in de VM is heb ik dit probleem niet, ik zet nu de standaard voor volgend jaar. Maar inderdaad is het niet iets om je echt druk over te maken, je weet toch nooit wat je tegenkomt in het lopende jaar. Gewoon fietsen als je zin hebt, en daar van genieten is het beste! Aan de andere kant leuk om een doelstelling te hebben, dat ook weer wel. Aan het einde van dit jaar ga ik ook even de statistiek opmaken van de afgelegde kilometers, voor het eerst sinds jaren heb ik nu ook de Scott kilometers weer bijgehouden, om zo het totaal eens te bekijken voor beide fietsen. Je krijgt het nog te lezen!
    En hoe het ook uitkomt bij jouw maakt niet uit, als je maar lekker gefietst hebt! Je lag er ook even uit met je reparatie, dus die kilometers heb je ook niet gemaakt. Dat soort omstandigheden heb je dikwijls niet zelf in de hand. Had ik ook na de crash, 9 dagen stilstand, het is niet anders.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had toch ook wel een doel voor 2013. 10.000 kilometers wilde ik halen. En, aangezien ik daar al ruim overeen zit, doe ik het rustig aan de rest van het jaar. Ben vermoeid van drukte op het werk en zweef rustig het jaar uit......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pin je niet vast op je doel, maar geniet van het rijden. Dat is toch al een mooi doel op zich?

    BeantwoordenVerwijderen