zondag 1 december 2013

Opnieuw werkzaamheden

Een poos geleden riep iemand mij toe: "Jij sloopt ook alles" en ik moet hem toch een beetje gelijk geven... Watskeburt?

Op 11 november reed ik 's-ochtend's mijn gebruikelijk ww-rit naar Utrecht. Doordat ik regelmatig twee rugtassen meeneem in de Quest is een incidenteel licht schuren van het achterwiel in de wielkast mij niet vreemd. Echter nu kwam het schurende geluid steeds vaker terug, zelfs voelbaar. Dus na 60 kilometer op werk aangekomen toch even gekeken wat nu precies het probleem was. De kont opgetild en het achterwiel gevoel maar deze voelde niet losser aan als anders. Ook de uitlijning in de wielkast was niet anders als anders. Ik dacht dat het te wijten was aan een van de rugtassen die misschien iets te hard tegen de wielkast had gedrukt en ik besteedde er verder geen aandacht aan. Tot ik 9 uur later weer in de fiets stapte en naar huis wilde rijden. Wederom een heftig schurend geluid. Dus na drie bochten toch de Quest op de kant in het gras gelegd en opnieuw onderzoeken wat er aan de hand was. Tassen eruit, stoel omhoog, kettingschermen eruit maar nog steeds niets te zien. Totdat ik de Quest weer op zijn wielen zette en zachtjes op de muts duwde. Het ophangpunt van de swingarm op de achterbrug verdween bijna geheel in de wielkast.....


Dat werd dus linea recta terug naar werk om de fiets te laten overnachten en naar huis met de trein. De volgende dag ging ik met de auto en de aanhanger naar werk om de fiets op te halen. Inmiddels had ik bij Velomobielonderdelen.nl een bestelling geplaatst met materialen voor herstel.

Quest op de aanhanger. Met passen en meten past er zelfs een tweede Quest naast. Met nog de mogelijkheid om een derde Quest op het dak van de auto te vervoeren kunnen we er nog eens op uit trekken...

Thuisgekomen kon de Quest gelijk de woonkamer (annex werkplaats) in om de schade goed te analyseren. De bestelling van Wim was inmiddels ook gearriveerd. De montageplaat die op de wielkast geschroefd is blijkt zich zijdelings en bovenlangs flink door het materiaal van de wielkast te hebben gevreten. Waarschijnlijk heeft het deels te maken met het feit dat de carrosserieringen aan de binnenzijde van de wielkast (dus de kant waar het achterwiel doorheen draait) niet goed recht aangetrokken kunnen worden. Wie de wielkast van binnen goed inspecteert zal zien dat er een naad in het middel loopt waardoor de ringen een beetje scheef getrokken worden. Op de volgende foto's kun je dit duidelijk zien. De plekken waar het materiaal "witter" is, zijn de plekken waar de ringen door het glasvezel getrokken zijn.

Binnenzijde wielkast, duidelijk te zien dat er een naad in het midden loopt. De plekken waar de ringen zich in het glasvezel hebben gevreten zijn duidelijk zichtbaar. 

Op de lichte plekken was de montageplaat "in" de wielkast getrokken.

Ook hier weer duidelijk zichtbaar, de naad in het midden van de wielkast. 100% aanliggen van de montageplaat is hierdoor niet mogelijk.
 Om te beginnen ben ik de plek die hersteld moest worden gaan schuren. Natuurlijk om ervoor te zorgen dat het reparatiemateriaal goed kan binden met de wielkast, maar ook om de totale omvang van de schade goed te kunnen beoordelen. Na het schuren was de omvang van de beschadiging goed zichtbaar. Het deel glasvezel dat zich achter de aluminium montageplaat bevond kan niet meer teruggeduwd worden in z'n oorspronkelijke plek. Omdat ik er zeker van wilde zijn dat de montageplaat en de carrosserieringen 100% vlak zouden aanliggen in de gerepareerde toestand besloot ik voorzichtig te plamuren en daarna goed vlak te schuren. Natuurlijk niet zomaar plamuren, maar eerst vaststellen of de plamuur niet zou reageren met de epoxy die ik van Wim had gekocht. Dit bleek gelukkig niet het geval ;-)

Geplamuurd en glad geschuurd. Nog duidelijk zichtbaar zijn de originele gaatjes voor de montageplaat.
Omdat de montageplaat weer op exact dezelfde plaats gemonteerd moet worden (vanwege de uitlijning van het achterwiel) moest de juiste volgorde van de werkzaamheden aangehouden worden. Vanuit de binnenkant van de wielkast waren de montagegaatjes nog duidelijk zicht- en voelbaar. Vanuit deze positie kon ik ze dus weer opboren op exact de juiste plek. Daarom zou ik eerst de buitenkant (de zichtkant) van de wielkast lamineren met een stuk carbonvezelmat. Een mat van 20x23cm. bleek voldoende te zijn om ook de ronding en een stukje van de zijkant van de wielkast mee te lamineren. Door het stuk carbon een stuk groter te maken dan de "voetafdruk" van de montageplaat kunnen de krachten beter over het oppervlak verdeeld worden. Hierdoor wordt de constructie nog een stukje steviger en stijver. Ook naar onderen heb ik de carbonvezelmat een stukje laten doorlopen, wederom voor een klein beetje extra stevigheid en stijfheid. Na goed drogen was het mogelijk om vanuit de binnenzijde van de wielkast de gaatjes op de juiste plek terug te boren. Zie de foto's hieronder voor een duidelijk beeld:

Nog nat...

Na 24 uur goed droog en opgeboord.
Nadat de zichtzijde klaar was en ik zeker wist dat de montageplaat zou passen ben ik met de binnenzijde van de wielkast verder gegaan. Van het schuren, plamuren en nogmaals schuren heb ik helaas geen foto's, wel van de carbonvezelmat (wederom 20x23cm) die erin gelamineerd is. Het resultaat staat weer hieronder:

Binnenzijde wielkast.
 Wederom na goed drogen (en 4 uurtjes verwarmen) kon vanaf de zichtzijde de gaten doorgeboord worden waarna de montageplaat weer op z'n plek gemonteerd kon worden. Nieuwe boutjes, ringen (groter voor een betere verdeling van de krachten) en moertjes gemonteerd. De onderstaande foto's geven het eindresultaat weer:



Hierna kon de swingarm weer gemonteerd worden, het achterwiel weer terug op z'n plek en uitgelijnd, en de Quest schoongemaakt worden. Alle kettingschermen ook weer netjes op hun plek en klaar voor een proefrit.

Resultaat!

De eerste meters voelen goed. De achterkant reageert weer zoals het hoort, omhoog-omlaag in plaats van links-rechts. De Rissedemper staat nu wel iets te hard en ik laat er wat lucht uitlopen waardoor hij iets beter veert. Waarschijnlijk heeft de Quest een tijde "gedempt" op de beschadigde wielkast. Het aller, aller, allergrootste verschil is merkbaar in de bochten. Voorheen had de Quest nogal de nijging om een beetje "om te gaan" in de bochten. Dat gevoel is nu totaal verdwenen. Na een paar bochten is het gevoel duidelijker en de bochtensnelheid ligt echt substantieel hoger doordat er minder "rol" in de Quest komt. En tot op heden (600 kilometer verder) is dat gevoel nog steeds. Echt en enorme verbetering!

Tips

Voor het werken met carbon, epoxy en plamuur kun je prima tips vinden op YouTube. De epoxy die Wim levert is reukloos, ondanks dat ik weet dat het beter is om binnen in huis niet met epoxy te werken was het prima te doen. Ramen en deuren open (wel extra stookkosten) voor een beetje trek. Verder is het belangrijk dat je bij het lamineren ervoor zorgt dat er geen luchtbelletjes in je werk komen. Werk je met een kwast om de epoxy aan te brengen, dan krijg je bijna onherroepelijk luchtbelletjes in je werk. Met een warme föhn kun je deze laten "ploppen" maar beter is nog om met een speciaal rollertje de luchtbelletjes voorzichtig uit je werk te rollen. Dit soort rollertjes kun je in de vakhandel vinden. Wil je werken met een vachtrollertje om de epoxy aan te brengen, laat je dan goed voorlichten, niet elke roller is geschikt. Sommige rolletjes zoals de goedkope bouwmarktrolletjes smelten weg door de epoxy. Als laatste tip nog een manier om je carbonweefselmat netjes recht te knippen. Leg je matje netjes uitgevlakt voor je. Verwijder 1 streng door hem met een pincet voorzichtig uit het matje te trekken. Je houd nu een perfecte lijn over om je matje te knippen. Uiteraard moet deze streng wel op de lijn liggen waar je wilt knippen, niet een willekeurige streng. Zie onderstaande foto's.


1 streng uit het matje getrokken resulteert in een perfecte rechte lijn om te knippen
Wellicht dat jullie iets hebben aan deze uitleg en kunnen jullie het zelf ook proberen. Voor het werken met epoxy, glasvezel of carbon geldt: neem de rust en de tijd, zorg voor het juiste schoonmaakmiddel en probeer eerst op een onopvallende plek. Zeker aan de binnenkant van je velomobiel kun je weinig fout doen. Jezelf "inlezen" op fora, YouTube of bij leveranciers van materialen levert een schat aan informatie. Succes!

14 opmerkingen:

  1. Hallo,
    ich habe statt 4 Unterlegscheiben ein Aluminiumblech mit 4 Bohrungen in entsprechender Größe. Das dürfte noch mehr Halt geben.
    Gruß Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Robert-Jan,

    Prima beschrijving van je werkzaamheden en mooi gedocumenteerd met foto's! Zeer bruikbaar voor mensen die iets dergelijks zelf meemaken, dan kan dezelfde procedure gevolgd worden ter reparatie. Ook weer een mooi voorbeeld van zelfredzaamheid, petje af voor het resultaat!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jemig RJ , wat heb jij een tijd over man , En geweldig dat je ook klusruimte hebt want anders had je al weer een paar keer in Dronten gestaan.
    Ben je er al een beetje achter wat de oorzaak(en) van deze verschillende mankementen kunnen zijn want anders komen ze misschien terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Gerrit,

      Als ik tijd over heb ga ik fietsen. Zodra er iets hersteld moet worden dan gaat dat voor. De keuze om het zelf te herstellen heeft ook te maken met het feit dat de fiets dan twee keer op de auto moet en dat het mij twee keer 230 km. met de auto kost. Plus de tijd dat ik niet kan beschikken over de fiets (volgens mij altijd langer dan je zou willen). Per saldo is zelf doen dus goedkoper, en als je de juiste materialen en technieken gebruikt is het resultaat ook goed.
      De oorzaak is mij niet helemaal duidelijk maar mij gewicht (inmiddels nog maar 97 kilo) zal er ongetwijfeld mee te maken hebben....

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  4. Echt netjes gedaan Robert-Jan, je zegt dat je het achterwiel weer hebt uitgelijnd ( logisch door het veranderen van de hoogte van het plaatje ) maar kun je in het kort vertellen hoe je dat doet en met welke referentie punten ???

    Groet,
    Marcel
    Q676

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Het uitlijnen van het achterwiel gebeurt met de rechter swingarmbevestiging. Ik zal er binnenkort even een berichtje aan wijden.

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  5. Dag Robert-Jan,
    Ziet er prima uit. Veel sterker dan het origineel, vooral stijver. En stijfheid geeft snelheid. Als je nu ook de ophanging aan de rompzijde versterkt met een paar strookjes schuim en carbon, wordt ie nog merkbaar stijver. Een paar strookjes schuim kun je gratis afhalen in Enkhuizen. Ook wil ik het wel in een envelop stoppen.

    Oops, hoe blijf ik je nu voor? :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een Velotilt Wim! Hoe staat het met de vorderingen? Gaat het nog lukken om voor het einde van het jaar een demo klaar te hebben?

      Bedankt voor je compliment. De rest van de vierkante meter carbon hou ik, ik heb nog wel een project op stapel.... Mijn Quest is inmiddels ook met een verstevigingsrib uitgerust, die stukjes schuim mogen in Enkhuizen blijven, bedankt voor het aanbod!

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  6. Hi Robert-Jan,
    Deze maand komen we wel ver met de VeloTilt. Of we rijden is nog even de vraag.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben erg benieuwd, zodra de Velotilt op z'n pootjes staat kom ik graag een keer een stukje sturen. Met het juiste gereedschap moet ik toch voor je kunnen blijven (... eens)

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  7. Je sloopt misschien wel, maar weet het ook weer te repareren! Weerom onder de indruk. Groet, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wilco! Het is fijn om de fiets zo steeds weer een beetje beter te leren kennen. Zo wordt ook steeds duidelijker waar de fiets verbeterd kan worden.

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  8. Ziet er goed uit Robert Jan, duidelijk verhaal. Ook duidelijk gedocumenteerd zeer bruikbaar voor andere velomobiel rijders.

    Groet,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel John! Mocht je dus nog eens iets aan de hand hebben, je weet me te vinden!

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen