vrijdag 6 december 2013

Vrijdagmiddagbericht

Ligfiets.net heeft er een, dus waarom ik niet? Ik had al een tijdje een aantal dingen die ik wilde melden maar vond het niet de moeite waard om er een heel artikel aan te wagen. Daarom giet ik alles in een "verzamelbericht" zoals dat ook op Ligfiets.net gebeurt.

Wegbelijning

Enige tijd geleden is de gemeente Woerden begonnen met het vernieuwen van diverse stukken wegdek. Twee van die stukken liggen op mijn ww-route. Het betreft een stuk van 's Gravensloot en bijna heel Breeveld. Beide stukken waren echt aan vervanging toe. Grote stukken waar enorme hoogteverschillen in het wegdek waren, met de velomobiel goed voelbaar. Ook enorme scheuren of bulten of kuilen zorgden ervoor dat je soms moest slingeren om niet gelanceerd of gekanteld zou worden.
Het stuk Breeveld is vanaf de Steinhagenseweg tot aan de spoortunnel geheel voorzien van nieuw asfalt en tegelijkertijd keurig over de gehele afstand voorzien van keurige belijning. De kanten staan nog wat op maar ook dit is inmiddels netjes aangevuld met zwarte aarde. Een verademing om hier nu te fietsen!
 
Het andere traject is het stuk 's Gravensloot. Hiervan is slechts de helft gedaan omdat de andere helft al eerder gedaan is. Het betreft hier het stuk tussen Kruipin en Nieuwendijk. Helaas is hier nog geen belijning aangebracht, zelfs niet op de snelheidsremmende heuveltjes die midden op het asfalt aangelegd zijn. Hopelijk gaat dat wel snel gebeuren want 's-nacht's met tegenliggers is het bijna niet te doen om de berm goed in te schatten. Ook hier is het nu een verademing om de Quest hier de sporen te geven, ookal geldt hier een snelheidsbeperking van 30 km/uur.


E-one

Op Facebook volg ik al een tijdje een klein bedrijfje uit Valkenburg. Zij zijn druk doende om een elektrisch aangedreven, volledig gesloten voertuig te ontwikkelen en op de markt te zetten. Ze zijn nog druk in de ontwikkelingsfase maar ze hebben inmiddels een rijdend exemplaar waar ik een stukje in mocht rijden. Een leuke ervaring waarbij het zelfs in de verte een beetje het gevoel van velomobielrijden benaderd. Qua positie, qua bochtgedrag en qua zicht rondom. Zelfs de klein spiegeltjes doen denken dat je in een velomobiel rijdt, maar dan zonder de inspanning te hoeven leveren.






Dit bezoek aan E-one en de proefrit wil niet zeggen dat de Quest eruit gaat. Sterker nog, de Quest blijft, het is eerder de scooter (Kymco Dink) die eruit zou gaan. Omgerekend loopt de E-one onder gunstige condities 1 liter op 840 km. Met andere woorden: Voor het bedrag van 1 liter euro 95 kom je met electriciteit bijna 840 kilometer ver in dit voertuig. Er valt heel veel over te vertellen maar wil je echt weten van de hoed en de rand, de heren van E-one vertellen je graag over hun visie op E-mobiliteit. Bezoek ook eens hun website (in ontwikkeling).
Overigens nog wel leuk om te melden, en iets dat wij als Veloteurs wel herkennen: Bandenkeuze beïnvloed wel degelijk het rijbereik! Stond de E-one eerst op 20" scooterbanden, na het monteren van 20" Schwalbe Crazy Bob's (54-406) reden ze bijna 10 kilometer verder op een enkele acculading, 42 km. i.p.v. 32 km!

Nieuwe banden

Banden zijn altijd een veel beschreven onderwerp. Sinds begin vorige maand had ik de voorwielen weer op de Schwalbe Marathon plus gezet, het achterwiel ging verder met een Big Apple. Bijna direct merkte ik (weer) hoeveel meer moeite het kost om de Quest op gang te brengen. Met moeite kon ik een constante kruissnelheid van 38 km/uur bereiken. Dat de dalende buitentemperatuur daar deels debet aan is weet ik maar de banden zorgen voor het overgrote deel van de snelheidsdaling. Merkbaar vermoeider kwam ik aan op werk of thuis. Vorige week was ik er echt klaar mee. Daarom staat de Quest nu op Schwalbe Shredda's voor en een Schwalbe Thunder Burt achter. De Shredda's zijn al op diverse weblogs beschreven en ge-reviewd. De Thunder Burt is echter een vreemde eend in de bijt. Volgens Schwalbe is de Thunder Burt de snelste MTB-band verkrijgbaar. Qua profiel heeft'ie veel weg van de Furious Fred, een licht profiel in het midden van het loopvlak en een mild profiel aan de zijkant van het loopvlak. Met 369 gram is het echt een lichtgewicht onder de 26" banden. De binnenbanden zijn (uiteraard) afgetankt met Joe's Super Sealant zodat een eventuele lekke band snel gedicht wordt (of onopgemerkt blijft)
Zodra er de nodige kilometers gereden zijn met de Thunder Burt zal terugkomen op deze band voor een review, de eerste indruk is echter gelijk aan de Furious Fred. Weinig nieuws onder de zon dus.

Van Connexxion naar Qbuzz

Ook hier geldt: Wie mij volgt op Facebook wist het al maar vanaf 8 december zal ik niet meer werkzaam zijn op de verkeersleiding van Connexxion. Het vervoersgebied BRU (Bestuurs Regio Utrecht) wordt vanaf die datum bediend door Qbuzz. Dat betekend dat een deel van het personeel dat in Utrecht op de verkeersleiding van Connexxion werkzaam was, overgenomen wordt (over gaat) naar Qbuzz. Ook voor mij viel die beslissing zo uit. Na een periode vol spanning en onzekerheid kwam uiteindelijk het verlossende woord dat er ook voor mij een plekje was op de nieuwe Regionale Verkeersleiding van Qbuzz. De standplaats blijft nagenoeg ongewijzigd, Utrecht wordt nu Nieuwegein. Nieuw is voor mij de discipline "Tram". Daarvoor heb ik vorige week een intensieve training gekregen waarbij het rijden op de sneltram ook hoort. Een zeer bijzondere ervaring (Quezzzt kent het gevoel wel...) waarbij het ontbreken van een stuur het meest tot de verbeelding spreekt. 
 
In de cabine van de SIG-tram

De Weense tram

De reisafstand is een paar honderd meter langer, de reistijd een paar minuten korter. Helaas is de lokatie met het openbaar vervoer iets lastiger te bereiken maar per Quest (en per Kymco Dink) nog steeds prima te bereizen. De auto zal ik vermoedelijk nog steeds minder als 10 keer per jaar gebruiken om te forensen.

Bedankt voor het lezen, er volgt later ongetwijfeld weer een nieuw artikel!

11 opmerkingen:

  1. Afwisselend en onderhoudend stukje, leuk! Interessante ontwikkelingen op e-gebied, waar zou die ruit van gemaakt zijn? En hoe is het uitzicht in zoiets? Hoe hard gaat dat nou? Je zit in elk geval droog en uit de wind, tot zover lijkt het inderdaad op een velomobiel.
    Proficiat met je nieuwe werkplek, altijd prettig om te mogen mee verhuizen naar een nieuwe baas!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Robert-Jan,

    Heb ondertussen de site van E-One even bekeken, de snelheid was daar vermeld. Interessant produkt, dat zou best eens kunnen aanslaan denk ik.
    Ook nog een redelijke prijs voor het gebodene lijkt me.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een zeer innovatief product en de mannen van E-one zijn nog druk doende met het fine-tunen van de E-one. Bandenkeuze, verlichting, spiegels, nog lang niet alles is in het uiteindelijke stadium.
      Persoonlijk had ik het idee dat de E-one op 45 km/uur een goede opvolger zou zijn voor mijn Kymco Dink. Qua onderhoud, qua gebruikskosten een stuk vriendelijker voor de portemonee, beter voor het milieu en beter beschermd tegen de elementen. Echter de bureaucratie waar ze tegenaan lopen zorgt ervoor dat een snellere versie teveel voeten in aarde heeft. Ik blijf dus voorlopig om de dag Questen en Kymco-en... De kilometers lopen hard op met 120 km. ww-verkeer per dag maar het blijft nog steeds leuk!

      Verwijderen
  3. De eerste minuten een groot voertuig rijden zonder stuur voelt idd alarmerend kan ik me herinneren :-)))

    Ik vraag me trouwens af wat steeds moeten wisselen van werkgever met je doet, prettig of goed voor je lijf ( waarschijnlijk een mate van chronische stress ) kan dat niet zijn. De EU wil dat ook voor het spoorvervoer, maar dat is ze ( gelukkig ) nog niet gelukt.

    Maar goed Qbuzz dus, da's in feite ook NS :-))

    Een overdekte electrische brommer dus....ja die zullen op dezelfde problemen stuiten met ontwikkelen als wij ervaren bij duisternis en regen/sneeuw waar een lichtbron op schijnt....en wij kunnen het viziertje nog open gooien..

    Maar misschien leidt dat wel des te eerder tot oplossingen voor iedereen.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja Quezzzt, en jij mag er gewoon in rijden, voor mij was het snuffelen aan de materie waar mijn collega's mee rijden, regelgeving, techniek etc. Uiteindelijk blijf ik gewoon achter de knoppen van de verkeersleiding zitten. En inderdaad, we zijn nu ineens een soort collega's geworden... ;-)
      Voor wat betreft de E-one en hun cockpitruit, ja zij lopen tegen dezelfde problemen aan. Op dit moment wordt er geëxperimenteerd met een coating, ruitenwissers op een kunststof ruit betekend onherroepelijk het einde van de "doorzichtbaarheid". Overigens kan de volledige ruit ook onder het rijden open maar dat gaat enorm ten koste van de stroomlijn. Ik begreep wel dat er aan een zomer en winterkap gedacht wordt. Een beetje a la Velotilt...
      En als iedereen dit soort oplossingen met elkaar deelt dan kan er uiteindelijk een aantal mooie producten ontstaan!

      Verwijderen
  4. Ziet er mooi uit daarbij Woerden, ik pak meestal het fietspad langs het spoor, geen bochten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Behalve aan het begin en het einde... Haakse bochten en dat is niet mijn ding. De bochten op Breeveld vallen best mee, kunnen met 40+ genomen worden! Voor mijn ww-route is het Breeveld echt sneller dan het lange rechte eind langs de spoorbaan...

      Verwijderen
  5. Tsja, banden. Het blijft een soort eeuwige zoektocht naar de perfecte band. Er hangt hier in de garage al een leuke voorraad aan de wand!

    Even wat anders. Ik zie dat jij je lamphouder ruim voor de spiegel hebt gemonteerd. Heb je dat met klittenband gedaan? Ik gebruik de spiegelplek nu, en dat bevalt niet zo omdat de body teveel vervelend belicht wordt...

    Sportieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk vrijdagmiddagbericht. Vanaf nu elke week ;-)
    Dat concept van die E-one is wel grappig, alleen met een max. snelheid van 25 km/u zal het niet zo 'snel' ;-) een concurrent worden van een HP-VM. Goed, je hoeft je dan helemaal niet in te spannen maar dat is nou juist het leuke in een VM: inspanning. In mijn geval zou ik (als ik dan al een max. gemiddelde van 25 zou halen in een E-one) meer dan een uur langer onderweg zijn op een ww-ritje - niet echt een optie. Wat me wel opvalt is dat ze bij deze (betrekkelijk) lage snelheid wel een vierpuntsgordel inbouwen. Nou heeft deze wel een gewicht dat meer dan 2x hoger is dan een Quest maar of het echt nodig is? Ik zou dan liever in mijn Quest zo'n gordel willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De E-one is ook geen competitie voor de VM, maar als er een 45 km/uur versie zou komen zou ik de scooter er resoluut uit doen. En daar was het om te doen! Helaas zijn er nog geen plannen in die richting hoewel ze er al wel 65 km/uur mee hebben gereden! Wetgeving en bureaucratie werken de ontwikkeling tegen...

      Verwijderen
  7. Leuk afwisselend stuk RJ! Ik ga zeker bij EON kijken. Doet denken aan Twike http://www.twike.com/nl/home/home.html groet, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen