woensdag 18 december 2013

Winterbanden???

Twee maanden geleden, vlak na de race Lelystad-Enkhuizen-Lelystad, verwisselde ik de Kojak voorbanden en de Furious Fred achterband voor Schwalbe Marathon Plussen vóór en een Schwalbe Big Apple Plus achter. Ik kon er maar niet aan wennen. de banden zijn wellicht de meest lekbestendige in hun soort, ze rollen ook verschrikkelijk zwaar. Op een gegeven moment was ik er klaar mee. De reistijd tussen Leiden en Utrecht schoot zomaar een kwartier omhoog. Per saldo dus een half uur per dag, gemiddeld anderhalf uur per week. Ik ben niet vies van "extra" fietsen maar als dat betekend dat ik voor een vroege dienst een kwartier eerder mijn bed uit moet, dan zet mij dat aan het denken.

Lekbestendigheid is in de wintermaanden geen overbodige luxe. Zeker als het echt vriest dan wil ik niet in mijn bezwete fietskleding langs de kant van de weg een band moeten wisselen. Maar ik wilde ook geen snelheid inleveren ten opzichte van het begin van de herfst. Ik besloot het over een andere boeg te gooien. Voor lekbestendigheid is het belangrijk dat scherpe deeltjes niet direct het diepste loopvlak van een band raken. Er moet dus een licht profiel op de band zitten. Verder moeten de banden vooral licht van gewicht zijn en soepel rollen. Bij voorkeur ook een beetje breedte en hoogte hebben voor extra comfort. En zo kwam ik uit de de Shredda voor de voorwielen en de Thunder Burt voor het achterwiel. De binnenbanden heb ik "afgetankt" met Joe's Super Sealant. Ik hoop er de winter mee door te komen zonder zorgwekkende lekken.

Inmiddels zijn er een kleine 500 kilometer onder de banden door gegaan. De 44 mm. Shredda's geven veel grip in de bochten en tijdens het remmen. Wel lopen ze net als de F-lite's en de eerder door mij gebruikte 47 mm. Marathon's aan in de wielkasten. Hoe groot het verschil met die banden is is moeilijk te zeggen maar alle bochten kunnen nog steeds genomen worden zonder te steken. Omdat de Shredda toch een dunnere band met dunnere wangen is is dit wel iets om in de gaten te houden i.v.m. doorslijten. Robert Frischemeier uit Duitsland  reed bijna 12.000 kilometer met de Shredda's dus dat beloofd wat!



De achterband is weer van een ander kaliber. Werd tot voor kort voor wedstrijden gekozen voor een Schwalbe Super Moto of een Schwalbe Furious Fred, komt Schwalbe nu met een superlichte MTB band die sneller zou zijn dan de Furious Fred. De band luistert naar de naam Thunder Burt! Deze band zou qua grip dicht tegen de Racing Ralph leunen terwijl de rolweerstand lager is dan die van de Furious Fred! En qua gewicht is het al helemaal een lichtgewicht. 395 gram brengt'ie slechts op de weegschaal. Met de band op de maximale druk van 4,0 bar rolt'ie superlicht en accelereert'ie verschrikkelijk snel. En op glad asfalt is het net of je opstijgt, de banden zingen het uit van plezier! De grip van deze band is inderdaad van een hoog niveau. En doordat het "slechts" een 54 mm. brede band is loopt'ie ook nooit aan in de wielkast, iets dat bij een Furious Fred of Super Moto wel het geval kon zijn.




Ik realiseer me dat dit absoluut geen winterbanden zijn als ik kijk naar lekbestendigheid. Toch denk ik dat met een lekkere slok Joe's Super Sealant in de binnenband de winter best getrotseerd kan worden. Over een kleine 1000 kilometer zal ik er weer eens iets over schrijven! Tot later!

7 opmerkingen:

  1. De Thunder Bird kende ik nog niet. De Shredda uiteraard wel. In het begin hoorde ik minder postieve geluiden, maar de laatste tijd alleen maar echt positieve.
    Ik heb ook ooit met een oude versie van de M+ rondgereden. Nou, het leek net of er een anker buiten mijn fiets hing. Mijn kruissnelheid ging met bijna 5km/u naar beneden. Dramatisch gewoon.
    Nou zegt men dat de nieuwe M+ veel lichter lopen. Ik heb het er echter niet op gewaagd en onder de XS liggen dan ook GreenGuards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal je draaicirkel aardig vergroot zijn Wim , de greenguard is in de smalste maat toch nog 40 mm altijd nog 8 mm meer dan bijvoorbeeld de kojak. Om toch een smallere band te rijden heb ik voor de winter toch gekozen voor de M+ , de draaicirkel is al groot genoeg vind ik.

      Verwijderen
    2. Klopt Gerrit. Mijn XS is net een tanker. Bij ongeveer elke iets scherpere bocht hoor ik de banden aanlopen.

      Verwijderen
  2. Banden blijven inderdaad vraagtekens oproepen. Dezelfde band van een ander jaar kan echt andere kwaliteiten vertonen, dat heb gezien met de PM's in negatieve zin, met de Marathon plus in positieve zin en eigenlijk met de 20 inch kojaks ook in negatieve zin (hoe nieuwe hoe snelller lek). Ook heel bijzonder vind ik dat ik al ruim meer dan een jaar rond rijd met Furious Fred achter, zonder sealant en nooit lek: een band waar de niet-lekbestendigheid prominent wordt genoemd!. Achter ben ik in die 10.000 en kilometers sowieso maar 1 keer lek gereden, een kojak was dat. Voor heb ik wel degelijk enkele moeilijke periodes gehad, maar eigenlijk stelt het op het kilometrage niks voor. Op mijn ATB rijd ik met Furious Fred tubeless. Fietst prachtig, maar het is wel werk om toch 2*per jaar opnieuw te vullen. Ik zou het op de Quest ook willen, maar om daar nu weer een nieuw wiel voor te laten spaken gaat ook wat ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik rijd dit jaar ook de winter door met een furious fred 50mm. Wel heb ik er sinds kort een michelin protek max binnenbandje in zitten. Fiets nog steeds heerlijk licht, en waarschijnlijk lekbestendiger dan ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met de Greenguards ervaar ik niet echt een lagere kruissnelheid maar wel een langere reistijd wat volgens mij door het extra gewicht van de banden+dikke biba's komt tov de veel lichtere F-lites/Super Moto + extra lichte biba's.

    Vooral de acceleraties naar kruissnelheid zijn langduriger - dat merk ik wel - en de beklimmingen over de fietsbruggen en andere obstakels ook moeizamer en langzamer. Het kan aan mij liggen, maar ik meen een extra anderhalve kilo heel erg goed te voelen in gedrag van de Quest. Maar wellicht is het ook een tikkie extra rolweerstand. Toch rolde de Quest bij een rolproef even hard ( 44 km/u ) de helling af als op F-lite/SM.

    Ik vind die extra reistijd ook vervelend en al die extra tijd opgeteld is het efficienter af en toe een band te verwisselen maar altijd iets langzamere gemiddelde reistijd is betrouwbaar en daar kun je rekening mee houden, een lekke band is niet te voorspellen en zou kunnen veroorzaken dat ik nauwelijks op tijd kom en me niet kan verfrissen of net te laat. In de zomer ben ik vliegensvlug met vouwbandjes eraf en erom floepen, maar of dat bij - temperaturen en bezweet lijf in de koude ook zo is ?

    Daarom accepteer ik de - in mijn ogen in de winter toch noodzakelijke - anti lek banden. In vloeistoffen heb ik wat minder vertrouwen, te vaak gelezen dat het toch niet voldoende werkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,

    Ik zit zelf ook te denken aan de thunder burt en de shredda's, hoe bevallen de banden tot nu toe?, en zijn deze aan te raden?

    BeantwoordenVerwijderen