zaterdag 4 januari 2014

Een goed begin!

Het jaar 2014 begint met 4 nachtdiensten. Van 2 tot en met 5 januari beman ik de trampost van mijn nieuwe werkgever Qbuzz. Op 3 januari heb ik overdag de voorwielen uit mijn Quest gehaald vanwege losse spaken en voor het reinigen van de remmen. Beide manco's kwamen we heel erg aan het licht na de OBT2013 in Tilburg. Spaken "knoepen" tijdens het maken van bochten en de remhevel van de linker rem wil niet goed terugkomen waardoor deze constant sleept. Aangezien niets lekkerder is dan een goed geprepareerde fiets toog ik 3 januari met goede moed per Quest naar Nieuwegein. Het waaide stevig maar ik had niet het idee dat het onverantwoord was om met de Quest te gaan.

Eerste storm van 2014

Achteraf gezien had ik het misschien toch beter niet kunnen doen want de wind bulderde door de Sinnerkap, trok aan het vizier en het zeileffect was zo groot dat ik bijna kilometers lang niet heb hoeven trappen om toch nog ruim boven de 30 km/uur voorgestuwd te worden. Soms voelde ik de Quest zo hard accelereren dat ik bijna het idee had dat ik trapondersteuning had. Ik denk dat ik tijdens de 60 kilometer naar werk meer angsten heb uitgestaan dan met de tocht met Reinier naar de OBT2013. 's-Nachts op het nieuws hoorde ik dat de eerste storm van 2014 een feit was en dat er windsnelheden gemeten waren van 169 km/uur! Brrrrr, dan wil je niet in je Quest liggen. Vooral de laatste 4 kilometer van De Meern naar Nieuwegein langs het Amsterdam-Rijnkanaal waren angstig. De wind pal van rechts, het Amsterdam-Rijnkanaal links, ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als ik met Quest en al het kanaal in geblazen zou worden. Gelukkig kwam ik heelhuids aan in Nieuwegein.

Bij het oprijden van het Remiseterrein in Nieuwegein werden de laatste 50 meter gekenmerkt door een zwalkend gevoel. Bochten naar links liepen niet en het voelde alsof de Quest dweilde. Ik herkende het gevoel gelijk als een lekke band want aan de net opnieuw opgespannen wielen kon het niet liggen, die hielden zich juist prima. Bij stilstand stond de Quest inmiddels op zijn rechter oor geleund. De eerste lekke band van 2014 was een feit. 60 kilometer in het nieuwe jaar, nu al een lekke band. Joe's No Flat Super Sealant had zijn werk niet goed gedaan. Achteraf bleek dat het gaatje daarvoor gewoon iets te groot was. Toen om 02:00 alle trams binnen waren en alle bussen ook kon ik mijn band even herstellen. Heerlijk warm, binnen, gewoon op mijn werkplek. Mijn collega Erik was de beroerdste niet en schoot er een plaatje van, bedankt Erik ;-)

Foto: Erik Rouwenhorst. Op de achtergrond in de gang, Da Hood van Sinner
Iedereen veel veilige kilometers voor 2014, weinig lekke banden, en tot de volgende blog!


3 opmerkingen:

  1. Ook voor jou veel veilige kilometers gewenst en verder alle goeds voor 2014!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert- Jan

    Ik heb verwisselbare ruitjes in mijn kap en dat werkt goed , ook naar de OBT heb ik er veel plezier van gehad.
    Het model is te zien op mijn blog .

    Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het al spannend om met de Versatile te rijden bij windsnelheden van +-110km/h. Bij zo'n wind moest ik met de ellebogen het deksel dicht houden en constant remmen omdat hij maar bleef versnellen.

    BeantwoordenVerwijderen