zaterdag 15 februari 2014

Cycling Zandvoort 2014

Wie wil dat nu niet, fietsen op het circuit van Zandvoort? Of de uitdaging met jezelf en anderen aangaan tijdens een 24-uurs race? Voor beide gevallen is er één evenement: Cycling Zandvoort! Cycling Zandvoort wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd op (uiteraard) Circuitpark Zandvoort. Tijdens het weekend van 17 en 18 mei zullen er diverse activiteiten georganiseerd worden op en om het circuit. Een dikke banden race voor de kinderen, een spinningmarathon, ploegentijdrit en een heus off-roadparcours. Maar in mijn ogen is het koningsnummer natuurlijk de 24-uurs race. Zowel solisten als ploegen (bedrijventeams, toerklasse, sportklasse) mogen meedoen. Mij persoonlijk trekt de 24-uurs race.
 
Bron: cycling Zandvoort
 
 
Net zoals bij de Elfstedentocht in Friesland, stond vorig jaar bij Cycling Zandvoort deelname van ligfietsers ter discussie. Het bestuur van de NVHPV heeft dit jaar met de organisatie van Cycling Zandvoort gepraat om de angst voor ligfietsers weg te nemen. Daarbij is een eerste, voorzichtig succes geboekt. Deelname aan Cycling Zandvoort is voor ligfietsers tijdens de pre-ride op 26 februari 2014 toegestaan! Op de website van Cycling Zandvoort is te lezen dat er op 26 februari van 15:00 tot 21:00 uur mogelijk is om het circuit te berijden als voorbereiding op 17-18 mei. Er staat niet bij dat je de volledige 6 uur moet vol maken, kortere deelname lijkt ook toegestaan. Het lijkt erop dat 26 februari een mooie gelegenheid is om bijvoorbeeld verschillende banden te testen op het (vermoedelijk) grovere asfalt. Maar natuurlijk is het ook mogelijk een te testen hoe het met de duurconditie staat.
 
Op Facebook is de eerste notificatie van dit evenement door Marjon van der Kraats in de Ligfietsgroep gedaan. Daaruit vloeiden vrij snel al drie deelnemers. Jan van Steeg, Marjon van der Kraats en mijn persoon. Het zou leuk zijn als er nog wat mensen bijkomen zodat de ligfietsers ook goed vertegenwoordigd zijn. Er is wel opgeroepen om niet direct het onderste uit de kan te halen qua snelheid. Eerst maar eens de rechtop/fietsers laten kennismaken met de ligfietsers, en laten zien dat het helemaal niet eng of gevaarlijk. Zoals "wij ligfietsers" moeten wennen aan het rijden in een groep rechtop-fietsers, zo zullen de rechtop-fietsers moeten wennen aan onze aanwezigheid op het circuit. De kans is groot dat na een positieve ervaring op 26 februari a.s., deelname voor ligfietsers open staat voor 17-18 mei.
 
Zijn er nog meer mensen die 26 februari willen deelnemen aan de pre-ride op het circuit van Zandvoort? Ik denk dan vooral aan audax- en brevetrijders als Marcel Beekmans, Elmi Westra, Peter de Rond maar ook Cees Roozendaal, Victor Rinia, Gerrit Schoone en ieder ander persoon die regelmatig langere ritten rijdt.

8 opmerkingen:

  1. Dag Robert-Jan,
    Lijkt mij leuk om te doen, helaas ben ik verhinderd.
    Mijn wederhelft (jarig) geeft een feest.
    Veel plezier
    mvg Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben van de partij de 26e!! Hou er alleen aub wel rekening mee dat dit een testdag is en ik denk dat we het beste ervanuit kunnen gaan dat er met een vergrootglas op ons gelet zal worden. Het lijkt me ook niet verstandig om er meteen vol gas te gaan rijden met een velomobiel. Verliezen van een kliko is al vaker verkeerd gevallen bij wielrenners. Ik ga zelf dan ook niet met koepeltje of snelle banden fietsen, dat komt tijdens de 24h wel. Hou er trouwens wel rekening met erg veel hoogteverschil, waardoor Zandvoort ronduit zwaar is om te doen met een velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Robert-Jan, dat gaat mij niet lukken de 26e, ik moet dan voor mijn werk naar het buitenland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer Rob, maar de ervaring zal de volgende dag op mijn weblog en op Ligfiets.net terug te lezen zijn. Op basis daarvan kun je altijd nog beslissen om mee te doen op 17-18 mei mits de inschrijving voor ligfietsers open blijft.
      Een ding staat voor mij als een paal boven water, ik ga voor de 24 uurs race. Voor mensen die dat teveel van het goede vinden is het een idee om een estafetteploeg te vormen. Reinier van Rij heeft al aangegeven dat 8 uur voor hem max. is. Kijk maar wat je met die informatie doet ;-)

      Groetjes, Robert-Jan

      Verwijderen
  4. Een verzoek van Marjolein van Dillen om deze reactie van haar te posten.

    "Dank je voor de positieve post, ik hoop dat hierdoor meer mensen mee gaan doen. Het stuk nodigt in ieder geval goed uit.
    Eigenlijk hoop ik dat er velomobielen EN open liggers gaan komen op Zandvoort. En het stuk op ligfiets.net maakt hopelijk helder dat we, zeker voor de testrit, niet de snelste fietsers zoeken, maar eerder ervaren rijders."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zal ook aanwezig zijn. Niet om te rijden, maar als aanspreekpunt vanuit de NVHPV. Ik neem dan ook geen helm mee, maar mijn voorzitterspet :)

    Zandvoort is heerlijk fietsen, ook met een VM, zo hebben we met twee versies Cycle Vision kunnen meemaken. Voor de "klimmen" is het handig om al flink wat vaart te hebben vóór je omhoog gaat.

    Houd er rekening mee dat op deze baan vrijwel zeker helmen wel verplicht zullen zijn. Veel plezier en inderdaad: dit wordt ook een visitekaartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb een keer gereden op Zandvoort . Het was de eerste keer CV toen. De uurs en drie uurs race. Is me toen goed bevallen met de quest. Alleen het is voor mij ver weg. Moet ff kijken wat ik ermee doe.

    BeantwoordenVerwijderen