vrijdag 28 februari 2014

Trainen op Circuit Zandvoort voor de 24-uurs race

Woensdag 26 februari was er de gelegenheid om op circuitpark Zandvoort te trainen voor de 24-uurs wedstrijd welke op 17 en 18 mei gehouden gaat worden. Op zich niets bijzonders behalve dat de training nu ook opengesteld was voor ligfietsers. Het bestuur van de NVHPV heeft voor deelname gelobbyd en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Op Facebook, op Ligfiets.net en op mijn weblog werd oproep gedaan om vooral van deze gelegenheid gebruik te maken en zo te laten zien dat ligfietsers ook maar gewoon mensen zijn die van fietsen houden, maar dan in een andere positie. Zelf was ik aan de vroege kant, ik ben altijd liever te vroeg dan te laat. En daarbij wilde ik van de volledige 6 uur gebruik maken om te fietsen want wanneer krijg je nu de kans om op een afgesloten circuit zes uur onafgebroken te kunnen fietsen?


Om 13:45 stond ik voor ingang van het Parc Ferme, nog geen enkel teken van fietsers in welke vorm dan ook. Navraag bij de receptie leerde dat er rond half drie iemand bij de kantine zou zijn voor de inschrijving, en dat klopte inderdaad. In de tussentijd kon ik mooi mijn fiets alvast van de aanhanger halen en klaarmaken voor het circuit. Niet door allerlei weerstandsverlagende strips of kappen te monteren, maar door het verwijderen van gewicht dat op de baan niet nodig is. Sloten, bandenplakspullen, gereedschap, alles wat ik normaal gesproken tijdens het forensen bij me heb werd verwijderd. Alleen twee reservebandjes en een pompje moet genoeg zijn. Natuurlijk vulde ik de tas met wat repen en ging de Camelbag ook in de fiets. Verder kreeg de GoPro Hero3 die door mijn collega ter beschikking was gesteld een plekje op de rechter koplampsteun en plaatste ik een vergroot windscherm i.p.v. de racekap.

Een paar minuten voor 3 ging de pitbox naar de pitstraat open en mocht ik het circuit op. Een hele aparte ervaring met de fiets. Breed asfalt dat achteraf lang niet zo grof bleek te zijn als ik van tevoren dacht. Het was nog stil op het circuit, een wielrenner was mij voorgegaan maar was al in geen velden of wegen te bekennen. Blijkbaar had'ie de gaskraan gelijk opengedraaid. Eerst maar eens het circuit verkennen want de laatste keer dat ik op dit circuit reed was tijdens de Bleekemolen Experience, jaaaaaren geleden. Na de Tarzanbocht, de Gerlachbocht en de Hugenholzbocht wolgt de eerste klim. Zeker voor Velomobielrijders is het zaak om een fatsoenlijke aanvangssnelheid te hebben want hier ondervind je echt nadeel van het extra gewicht dat naar boven getorst moet worden. Boven aangekomen kun je je opmaken voor een afdaling vanaf de Hunserug en de Rob Slotenmakerbocht om weer een goede aanvangssnelheid te hebben voor het Scheivlak (wederom klimmen). Daal je eerst met 50+ km/uur, dan is het mogelijk om met ruim 35 km/uur boven op het Scheivlak aan te komen. Dan kan er weer gas gegeven worden naar de Marlboro bocht en snelheid houden tot de Renaultbocht. Deze laatste is een bocht die met de velomobiel goed aangesneden moet worden om snelheid te kunnen houden. Vervolgens de Vodafonebocht en dan een rechts stuk naar de Audi S-bocht. Ook voor deze laatste geldt: Goed aansnijden anders kost het je snelheid (of je gaat om). Hierna volgen nog de Kumhobocht en de Arie Luyendijkbocht, beide geen bijzondere bochten, ze kunnen op volle snelheid gereden worden. Na de laatste bocht kom je op het rechte einde en kun je even een beetje bijkomen en rustig met 40 km/uur pedaleren voor een nieuwe ronde.



Opvallend is dat het grote verschil tussen rijden met een tweewieler en rijden met een driewieler op het circuit. Waar rijden met een tweewieler het mogelijk maakt om de hele binnenbocht te rijden, moet je met een velomobiel echt de ideale lijn volgen. Bochten moeten dus aangesneden worden volgens de regel "buiten-binnen-buiten". Dat wil zeggen van de buitenkant van de bocht naar het midden van de binnenbocht om vervolgens weer uit te waaieren naar de buitenkant van het einde van de bocht. Als je die kunst goed beheerst dan kun je bijna zonder te remmen het circuit rijden met een velomobiel. Het leuke is dat dat "buiten-binnen-buiten" rijden ervoor zorgt dat je bij de Tarzanbocht harder de bocht uitkomt dan dat je erin ging. Maar ook de Hugenholtzbocht vlak voor de eerst klim kun je met bijna 40 km/uur nemen! De Renaultbocht is de meest listige bocht, als je deze te vroeg insnijd kom je bedrogen uit en daalt de snelheid onder de 40 km/uur. Audi S is zoals de naam al zegt: een s-bocht: Een bijna haakse bocht naar rechts gevolgd door een lange bocht naar links. Goed meehangen in de bocht en je kunt deze bocht uitkomen met 40 km/uur.

De zonsondergang tegemoet
Na het invallen van de schemering gingen de koplampen aan. Steeds meer roodgekleurde linten slingerden over het circuit naar boven en naar beneden. Zeker toen het echt donker was merk je wat goede verlichting doet. Hoewel de velomobiel met een redelijke lamp is uitgevoerd geef ik toch echt de voorkeur aan de extra verlichting die ik op de neus heb gemonteerd. En omdat het een afgesloten circuit is waarbij je geen tegenliggers hoeft te verwachten, kun je je koplampen lekker hoog zetten en zodoende ver vooruit kijken. Helaas moest ik het doen zonder de lamp aan de rechterkant van de Quest omdat de camera daar zat. Bochten naar rechts waren daardoor lastiger in te schatten. Gelukkig het ik een goed nachtzicht van mijzelf en kon ik soms de lichtjes van mijn voorganger volgen om in te schatten waar de volgende bocht begon. Mocht ik besluiten om 17 en 18 mei mee te rijden met de 24 uur van Cycling Zandvoort, dan moeten er nog wel wat grotere accu's komen om een hele nacht vol te kunnen houden. 

Al met al erg leuk om met de velomobiel een keer mee te maken! Het samenspel met de overige deelnemers was ook prima. Ik heb geen onvertogen woord gehoord, en er hebben zich geen incidenten voorgedaan. Sterker nog, het was vaak leuk om even een babbeltje te maken onderweg, om de jongste deelnemer aan te moedigen vanuit de Quest, of om gewoon te verliezen van een "vader-met-bakfiets-met-kroost" op de meet. In mijn ogen is het circuit breed en lang genoeg om veilig te kunnen inhalen en om elkaar de ruimte te geven die nodig is. Deelname door ligfietsen in het algemeen en velomobielen specifiek lijkt mij dan ook geen enkel probleem (hoewel mijn opvatting daarover natuurlijk "gekleurd" is). Ik kijk terug op een zeer geslaagde middag/avond waarbij ik 5 uur en 47 minuten op het circuit heb doorgebracht en waarbij ik 202 kilometer heb afgelegd, een gemiddelde snelheid van 35,7 km/uur! In totaal waren er 7 of 8 velomobielen en 1 open ligger (Mick??)

Enkele deelnemende velomobilisten: v.l.n.r. ik, Remke Geldermans, Jan van Steeg, Arie (sorry, volledige naam niet bekend) en Marjon van der Kraats.



Zie ook: Geelomobiel

15 opmerkingen:

  1. Heel mooi verslag Robert-Jan. Ik lees weer veel kennis van zaken tussen de regels door.
    Zandvoort is niet zo nieuw voor ons liggers. Diverse Cyclevisions zijn er gehouden.
    'Apex' rijden is een tweede natuur voor mij waar ik nauwelijks meer bij nadenkt. Slim om te kiezen voor zonder kap rijden. Meehangen kan hogere bochtensnelheid opleveren. Gezien de vele bochten is dat op 6 uur of 24 uur grote winst in besparen van je energie door vasthouden van je snelheid.
    Die eerste klim kan je idd nekken. De bochten voorafgaand zijn moeilijk op hoge snelheid te nemen. De vraag is welke snelheid moet je minimaal houden om efficiënt boven te komen? Ik reed toen nog met een Alleweder, daarmee was het gewoon stoempen. Ik reed me uiteindelijk in de kramp bij de finishlijn en verloor alleen maar snelheid in de daarop volgende bochten. De 2 keer dat ik er was stond er een stevige wind (7 bfrt). Iets om rekening mee te houden.
    De Quest zal vast makkelijker tegen de bult opgaan. (eigen...)Gewicht besparing is belangrijker denk ik dan aerodynamica op dit circuit.

    Wist niet dat de NVHPV gelobbyd had. Hele goeie zaak! Onvermoeibaar die mensen.
    Heeft dan nu eindelijk die mix plaatsgevonden op het circuit die toen met Cyclevision maar niet wilde vlotten met andere fietsers?

    BrandweerQuest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brandweer, tijd niets van je gehoord, goed om weer iets te lezen (horen?) van je!
      Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik "slechts" 3 uur met het Schermerschermpje heb gereden, daarna werd het wat frisjes en heb ik toch gekozen voor het comfort van de Sinnerkap. In het donker liggen de snelheden toch iets lager waardoor meehangen in de bochten niet echt noodzakelijk is. Verder zal de snelheid tijdens een 24-uurs race lager zijn dan tijdens de 6 uur die we nu gereden hebben. Meehangen kan in de Renaultbocht en de Audi-S bocht inderdaad wat snelheidswinst opleveren!
      Ook leuk om jouw eigen ervaring te lezen, jij hebt er dus ook meerdere keren gereden, dat schept een band (fietsband??) Ik ben benieuwd waar onze wegen elkaar weer kruisen. Germersheim? CycleVision?

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Haha! Dacht van me af te zijn? Mooi niet. Je moet nog even de archieven van Mooi Geel nalezen. Daar staan ook wat bandensporen van mij. Ik heb je daar genoemd. Ik zit nog met smart te wachten op een bijdrage van jou over trainen, conditie, hartslag e.d. Had je beloofd.....(op je blog of liefst in Ligfiets& eigenlijk.)

      Verwijderen
  2. Geweldig !!
    Zoals ik toen al zei op FB: volgens mij heb jij een top dag gehad ...
    En ja, zoals hierboven zo onwijs lekker geschreven, je hebt een super dag gehad ..
    Nu op naar de 24uurs race en ook dat gaat je vast lukken ...
    Heel veel plezier en ga er voor !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Liz,

      Ik heb inderdaad een superdag gehad, absoluut voor herhaling waard. Maar er gaat ook nog een hoop training en testen aan vooraf. Als je mijn weblog blijft volgen lees je ongetwijfeld meer!

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  3. Heel mooi en vlot te lezen verslag Robert-Jan ! Ik heb ook met interesse naar de video gekeken en daar kan je dan wel degelijk merken dat er een aantal venijnige hellingen in het parcours zitten die op termijn allicht erg zwaar worden bij een race over langere tijd. Anderzijds denk ik dat het voor een geoefend sporter als jij gewoon een uitdaging is die je aankan als je ze aanpakt met een beetje gezond verstand ! Hopelijk worden ligfietsen en velomobielen toegelaten op de 24-uursrace en dan vermoed ik dat dat voor jou één van de sportieve hoogtepunten van 2014 zal worden. Het genot dat je al gehad hebt tijdens de 6-uursrit kan men je in elk geval al niet meer afnemen en daar doe je het ten langen laatste voor... het genot en het plezier ! ! ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Bedankt voor je positieve reaktie, trouwens, jouw reakties zijn altijd positief, opbouwend en ook een genot om te lezen. Voor 17-18 mei ben ik nog in dubio. Zelfstandig 24 uur racen op het circuit als solist, of een klein team samenstellen van max. drie rijders. Voor beide valt iets te zeggen. Zoals ik ook in de reacties bij "Geelomobiel" schreef, ik heb nog veel te leren op het gebied van "ultracycling" en met Jan van Steeg naast me kan ik putten uit een bijna oneindige informatiebron. Starten voor de 24-uurs race betekend dat ik de lat erg hoog leg voor mijzelf hoewel ik wel vaker 12 uur+ in de Quest gelegen heb. Ik ben er nog niet uit wat ik doe maar je leest het (als vaste lezer) vast wel ergens!

      Sportieve groet en hopelijk tot in Germersheim!

      Robert-Jan

      Verwijderen
  4. Mooi verslag,
    Ik hoop dat de organisatie daar diverse fietsvormen aan bod laten komen. Kan het fietsen alleen maar ten goede komen. Willen ze er een wedstrijd van maken kunnen ze net als bij de "zeiljachten" een handicap (in tijd) aan geven... maar bij de meeste van ons is het prestige zaak tegen jezelf en tegen je collega's... ofwel een leuk sportief fiets gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cees,

      Ik hoop inderdaad ook dat de organisatie deelname door ligfietsen toestaat, het is een geweldige mix van sportieve mensen die allemaal een passie hebben: fietsen. En of dat nu liggend of zittend gaat, dat is ieders eigen keuze. Verder denk ik dat het voor het publiek (en dus zeker voor de sponsors) aantrekkelijk is om meer publiek langs de baan te hebben. We gaan het allemaal meemaken!

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
    2. Het verbaasde mij al dat we als liggers welkom zijn samen met andere fietsers. Goede zaak dat er weer licht gloort aan de horizon qua mixen.
      Denk niet dat je het tegen elkaar op moet nemen. Zelfs binnen de ligfietswereld zijn de verschillen al groot. Ik las op het blog van Geelmobiel dat Marjolein daar ook was met instruktie vooral afstand te bewaren met inhalen en blijven glimlachen. Niet gelijk kopschuwmaken.
      De laatste Cyclevision op Zandvoort is er vanuit de NVHPV heel veel (over meerdere jaren) moeite gedaan om een samenwerkingsverband te krijgen tussen liggers en zitters. Zelfs steppers en handbikers er bij betrokken met wisselend succes. Daar hebben we een soort knipperlicht relatie mee.
      Ze waren er toen allemaal wel op 'ons' fietsfeestje, maar van een mix was er nauwelijks sprake. De werelden bleven helaas strikt gescheiden. Zowel op terrein verdeling (zitters voorterrein, liggers pitboxen) als de wedstrijden en het vrij rijden op het circuit. Steppers bleven massaal weg. Ieder had zijn eigen deel op de dag geclaimed en er was niet of nauwelijks interesse voor elkaar. Waar dat aan lag? Niet aan het Cyclevision comité en Jack. Die was daar maanden intensief mee bezig om die kennelijk verschillende werelden samen te krijgen. Met slechts dit als teleurstellend resultaat. Heel jammer.

      Samenwerking kan wederzijdse bevruchting zijn. Wij hebben iets nieuws te laten zien. (technisch en sportief) en de wielerorganisaties zijn groot zodat er deuren open gaan voor ons en groot en breed publiek aangetrokken kan worden. Een divers programma met diverse disciplines, liggers, steppers, handbikers en racefietsers is toch alleen maar nog interessanter voor het publiek om te komen zou je zeggen. Helaas, het mocht niet waar zijn.

      Het wil maar niet lukken afgelopen jaren. Nu is er dan dit evenement. Mag wel een doorbraakje genoemd worden in de impasse die er was. Ben benieuwd waar dat toe gaat leiden.

      Verwijderen
  5. Robert-Jan, ik ben ook nog opzoek naar een teamgenoot mogen er ook twee zijn. Kijken of we 1,000 kilometer kunnen rijden in 24 uur. (Zie mijn blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Robert-Jan,

    Prachtig verslag en dito video! Het lijkt me een fijne ervaring om op het circuit te rijden, heel apart met de hele weg voor jezelf zonder tegenliggers. Prima gemiddelde ook over de tijd dat je gereden hebt!
    De 24 uur lijkt me nog een hele kluif, misschien Rob's uitnodiging maar aannemen? Teamgeest is ook mooi, al kan ik me indenken dat 24 uur wel een mooie uitdaging is.
    Wat je ook beslist, het gaat je vast prima lukken!
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb wel wat gemist!
    De 24 uur lijkt me een flinke onderneming. Maar met juiste voorbereiding zal het te doen zijn. Een pit-crew die zorgt voor je natjes en droogjes zul je ook nodig hebben. Er komt dus heel wat bij kijken.

    Eerst maar eens afwachten of deelname voor ligfietsen definitief is! Je verslag geeft in ieder geval het beeld dat het wel goed zal komen.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De video laat "achteruitrijdende" racefietsers zien. Aan de ene kant heb je bewezen dezen niet te hinderen wat volgens mij een van je doelstellingen was maar aan de andere kant heb je misschien daarmee ook ego's gekrenkt en weerstand opgewekt ipv tolerantie bewerkstelligd.

    Het is een ingewikkelde verhouding met racefietsers, ze zien ons wel degelijk als soortgenoten - groeten vaak als een soortgenoot - en in gedrag op het fietspad zijn we dat vaak ook, maar velen van hen, vooral als ze wedstrijden rijden, kunnen toch niet verkroppen dat hun glorie voor een deel wordt weggenomen door de veel snellere fietsen zonder dat daar perse een veel sterkere rijder in zit. Dat vinden ze onsportief en oneerlijk. Niet voor niets zijn lang geleden ligfietsen direct verboden op de tour de France nadat een ligfietsstroomlijn rijder als eerste over de finish kwam.

    Historisch gezien is het niet raar als wat jij wilt toch alsnog niet doorgaat. Maar er zal nooit wat veranderen als mensen het niet opnieuw blijven proberen. En dat doe je bewonderenswaardig. Het zou ook bewonderenswaardig zijn als de wedstrijdleiding dit durft te proberen.

    Maar ik snap best de vrees.....nieuwe technologieen hebben de neiging als ze doorbreken en populair worden de oude wijzen te verdringen. De gedachte eraan hun wielersport ingrijpend te zien veranderen zal wel niet zoveel tegenstanders opleveren als rijders die hun overwinning niet in belangrijkheid verminderd willen zien omdat ze niet als eerste over de finish kwamen, of dat nu officieel telde voor de uitslag of niet.

    Een boel tegenstand om te doorbreken...minstens een even grote prestatie als 24 uur fietsen ! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Robert-Jan
    Fijn om te lezen dat ook jij hebt genoten van de inspanningen van Marjolein om deze deur op een kier te krijgen. Achter de schermen is er inderdaad vanuit het NVHPV bestuur, in het bijzonder door Marjolein, heel veel tijd en energie gestoken om de ligfietsers ook op de baan te krijgen.

    Zelf heb ik "maar" twee rondjes op het circuit gereden (in het donker). Ik ben vanuit mijn werk (Vlaardingen) alleen "even" langs gegaan om mijn voorzitterspet te laten zien en daarna naar Gouda terug te fietsen.

    Ik kwam dus vooral voor de public relations en kan bevestigen: de sfeer was uitstekend en zat wederzijdse belangstelling. Jullie allemaal bedankt dat je op zo'n positieve manier hebt bijgedragen.

    BeantwoordenVerwijderen