dinsdag 18 februari 2014

Wegwerkzaamheden

Van tijd tot tijd krijgt iedereen ermee te maken: wegwerkzaamheden. En als je zoals ik een ww-route van 60 kilometer hebt is de kans dat ik ergens moet omrijden aanzienlijk. Maar dat ik op 60 kilometer woon-werkverkeer te maken krijg met maar liefst 5 omleidingen, dat is toch wel uniek.
 
Gelukkig reed ik vorige week ook al een aantal keer met de fiets naar Nieuwegein, zodoende was ik goed op de hoogte. Vandaag was het dag 1. De eerste omleiding ligt op 14 kilometer vanaf huis. De Galgweg te Hazerswoude is afgesloten vanwege het aanleggen van een nieuwe duiker in de Oostvaart. Van 17 tot en met 21 februari is de weg gestremd rond de brug waar de Galgweg overgaat in Spookverlaat.
 
6 kilometer verder ligt de hefbrug Gouwesluis in Alphen aan den Rijn. Hier worden de definitieve herstelswerkzaamheden uitgevoerd nadat in 2012 de hefbrug werd aangereden door een vrachtauto. De hefbrug was als gevolg van die aanrijding meerdere malen in storing. Hopelijk hebben we na 24 februari zodra de werkzaamheden eindigen, geen storingen meer aan de hefbrug Alphen aan den Rijn.
 
Om beide afsluitingen te omzeilen rij ik via Hazerswoude, Gemeneweg naar Boskoop. Op de voor mij bedachte omleidingsroute krijg ik te maken met een.... omleiding.... De Zijde ligt weer overhoop in verband met de aanleg van een rotonde ter hoogte van de Boezemweg. Wederom omrijden dus. Uiteindelijk kom ik via de hefbrug van Boskoop en Reijerskoop en de Wijkdijk in Bodegraven. Daar wil ik zo spoedig mogelijk mijn ww-route weer oppakken maar wat denk je...
 
Afsluiting Wilhelminastraat... Gedurende drie weken, startend vanaf half februari laat de gemeente snelheidsremmende maatregelen aanleggen. Ik zal daar toch niet opgevallen zijn met te hoge snelheid? Ter plaatse geldt een maximum snelheid van 30 km/uur maar volgens mij rij ik toch altijd wel een paar kilometer per uur te hard :-$ Het gevolg was dus weer een paar straten omrijden om uiteindelijk toch nog op de juiste route terecht te komen.
 
De laatste "omleiding" ligt om de hoek van mijn werkplek. Er wordt langdurig duurzaam onderhoud uitgevoerd aan de Galecopperbrug (brug over het Amsterdam-Rijnkanaal). Daardoor moeten de fietsers een keer vanaf het fietspad naar de hoofdrijbaan (busbaan) en weer terug naar het fietspad. Jammer want het is goed gas geven op dit fietspad. Volgens de planning duurt dit nog wel een jaar.
 
Normaal gesproken is mijn ww-route 59 kilometer enkele reis, vandaag kwam ik uit op 65 kilometer. En ondanks de vele opstoppingen, scholieren, verkeerslichten en de grotere cranklengte (moet nog ingekort worden) kwam ik op een redelijke 35,1 kilometer per uur uit. Over een uurtje begin ik weer aan de terugrit. Van een collega kan ik een GoPro3 lenen, leuk voor volgende weer op het circuit van Zandvoort. Wellicht dat er een filmpje geschoten kan worden. Deze is dan later weer te zien op dit weblog.
 
Laterszzz
 

3 opmerkingen:

  1. ik had vorigjaar een omleiding in een omleiding dat was bazar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, als het tegenzit kom je degelijke opeenstapelingen van omleidingen een paar keer per jaar tegen. En meestal in gebieden waar je totaal niet bekend bent.

      Verwijderen
  2. Neem de bocht bij de Prins Clausbrug niet te hard langs het kanaal. Bij de Galecopperbrug geniet ik wel van de enorme machines die er staan om de brug te verhogen en te verbreden.

    BeantwoordenVerwijderen