zondag 23 maart 2014

17 dagen niet gefietst...

Jawel, jullie lezen het goed, 17 dagen heb ik niet met de Quest gereden. De reden daarvoor is dat de swingarm wederom door de wielkast was getrapt en fietsten dus onmogelijk was. Vermoedelijk heeft de verstevigingsrib en de Risse Astro-5 demper er iets mee te maken. Ook bleek ik nog een ouder model kledinghanger te hebben. Wel met de verstevigingsdriehoekjes, maar met een kleinere wanddikte. Werden de kledinghangers voorheen van een buis met wanddikte 1,5 mm. gemaakt, tegenwoordig gebruiken ze 2,5 mm. wanddikte. Na haar laatste ritje op 6 maart en na constatering van het euvel heeft ze (mijn Quest) de nodige verwensingen gehad. Zelf proberen te herstellen zag ik dit keer niet zitten en dus heb ik een afspraak gemaakt in Dronten bij de Velomobielwizzards. En omdat er nog was andere zaken waren die aangepakt moesten worden heb ik gelijk alles door de mannen van VM.nl laten doen. Een kleine opsomming:

  • Achterbrug aanhechting met wielkast herstellen en verstevigen
  • Nieuwe kledinghanger monteren (wederom gescheurd)
  • Standaard VM.nl-achterdemper monteren
  • Rechter voorwiel spaak plaatsen en wielen controleren
  • Sporing voorwielen controleren
  • Tiloog plaatsen
  • Nieuwe LED-achterlichten monteren
  • Nieuwe reflectieplaat achterop
  • Nieuw "voorderrailleurboompje" aanlassen
  • Crankarmen montagegat boren op 145 mm. (extra montagepositie voor pedalen)
  • Boven- en onderdeel van de stroomlijn opnieuw uitlijnen en kitten

Vanochtend was het dan weer zover, ik kon eindelijk weer fietsen! Ik wilde perse vóórdat ik weer zou gaan forenzen, de Quest even goed berijden zonder tijdsdruk. Mochten er nog zaken aangepast worden dan kon dat nog voordat ik weer tussen Leiden en Nieuwegein ga rijden. Het was weer even wennen om mij in mijn Quest te laten glijden. Het eerste dat opviel was de gewijzigde positie van de pedalen. Door de kortere afstand tussen hart trapas en hart pedaalas staan de pedalen in de uiterste stand naar voren, dichterbij de rijder. In de uiterste stand naar achter staan ze verder weg van de berijden (dit ten opzichte van de oude montagepositie van de pedalen). Na alles te hebben geïnstalleerd kon de rit beginnen. Omdat ik van werk een week vrij was geweest had ik een schoon uniform in de Quest gelegd en dat zou ik even naar Nieuwegein brengen. Het oude uniform kon ik dan weer mee naar huis nemen zodat dit gewassen kon worden. 

Kortere cranks


De eerste meters voelden heel raar aan. Alsof ik op een kinderfietsje reed. Mijn voeten maakte beduidend kleinere rondjes ten opzichte van de langere cranks en ook de cadans was voelbaar toegenomen hierdoor. Dat klinkt een beetje raar want eigenlijk is het zo dat het makkelijker is op een hogere cadans te draaien met kortere cranks. Ook duidelijk voelbaar was de moeite die het extra kost om op gang te komen. Met langere cranks is het gewoon makkelijk accelereren, maar moet er wel eerder doorgeschakeld worden (omdat een hoge cadans lastiger is met langere cranks). Dat levert gelijk deze interessante voor mij geldende aanname op: Met kortere cranks rij je op den duur een kransje lichter op je cassette. En dat is natuurlijk prettig omdat je snelheidsbereik daardoor in feite toeneemt. Je kunt op elk kransje net wat langer doortrappen en uiteindelijk bereik je met een groter kransje dezelfde snelheid als bij langere cranks op een kleiner kransje. En dat alles puur doordat je met kortere cranks makkelijker toeren draait. 

1:22:55


De rit naar Nieuwegein ging voorspoedig, erg voorspoedig zelfs. Tussen Bodegraven en Woerden (mijn "dragstrip" wist ik zelfs een gemiddelde snelheid van ruim 50 km/uur te noteren over een afstand van ruim 8 kilometer. In Woerden zelf zijn nog wat werkzaamheden waardoor ik een stukje anders moet rijden als normaal, maar onderaan de streep lijkt deze route zelfs sneller te zijn dan de gebruikelijke route. Een blijvertje dus voor de "buiten-de-spits-uren". Aangekomen in Nieuwegein heb ik geen acht geslagen op mijn fietscomputer, maar thuisgekomen en na het uitlezen van de Polar kwam ik tot de verbazingwekkende ontdekking dat ik in 1:22:55 naar Nieuwegein was gereden. Teruggerekend naar gemiddelde snelheid bleek dit op 42,11 km/uur uit te komen. Waren die reparatie van mijn Quest en die 17 dagen niet fietsen toch nog ergens goed voor ;-)

Tevreden


Al met al ben ik zeer tevreden over alle werkzaamheden die door Velomobiel.nl verricht zijn. Het blijft echter telkens een afweging of ik de Quest naar Dronten breng of dat ik een en ander zelf aan onderhoud doe. Zeker in het geval van niet-kunnen-fietsen slaat de balans wel erg ver door naar zelf doen. De Quest wegbrengen met de auto en weer ophalen met de auto kost gewoon twee keer een halve dag "werk" om nog maar niet te spreken over de kilometers die met de auto gemaakt moeten worden. Het leuke van het zelf verrichten van werkzaamheden aan de Quest is dat je je fiets erg goed leert kennen. Toch kom je weleens tot de conclusie dat je zelf de kennis, kunde, materialen of gereedschap gewoon niet hebt om het zelf te doen. Dan is het fijn dat er een club handige jongens rondloopt in Dronten die je fiets weer pico bello in orde maken. Het leek namelijk wel of ik met een nieuwe Quest reed, en dat is natuurlijk een compliment waard.

10 opmerkingen:

  1. Het heb allemaal wat te lijden , maar gelukkig je fietst weer.
    Kom je ook nog 18-n om de ronde van Texel even mee te fietsen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot op heden heb ik nog geen verlof gekregen Matthijs :-(

      Verwijderen
  2. Hoi Robert Jan

    Ff nieuwsgierig waarom standaard achterveer laten monteren?

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Robert-Jan,

    Dat is lang, 17 dagen niet fietsen! Nou is het niet iets wat je gelijk verleerd, maar conditioneel heeft het je niets gekost blijkbaar, gelijk een nieuw record? Netjes!
    Ik kan me indenken dat het af en toe lastig kiezen is als je in Nederland woont, zelf doen of laten doen. Niets beter als de vakman uiteraard, maar zelf doen heeft ook de voordelen die je al noemt in je bericht. Voor mij is de keuze niet zo moeilijk, ik neem dan ook genoegen met mijn eigen kunde, of ontbreken daaraan, zolang ik het spul rijdende kan houden ben ik tevreden. Het ontbreekt inderdaad wel eens aan ervaring, of de juiste spullen om het zo goed mogelijk te doen. Tot nu toe kan ik er mee leven.
    Als ik het goed begrijp heb je nu 2 gaten in je crankarmen? Dat bied keuzes! Dan zal hoge frequentie trappen inderdaad makkelijker worden.
    Dat ervaar ik ook met de ovalen tandwielen, het toerental gaat zondermeer 8 tot 10 klappen omhoog, en dat vind ik prettiger fietsen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom kortere cranks? en hoeveel korter zijn ze dan? da's toch alleen voor fietsers met kortere benen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 145mm is wel echt kort.

    In de XS zit standaard een crankset van 155mm en dat scheelt al enorm met een standaard crankset van 175mm.

    Is er een speciale reden om zo'n korte crankset te willen?

    Dat de mannen van vm.nl goed werk leveren kan ik ook zeker beamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kleinere cranks laten toe de voetengaten permanent dicht te kunnen maken wat nogal wat luchtweerstand scheelt met de lelijke grote gaten waarmee menig standaard velomobiel komt.

    Ideaal is een vlakke dichte bodem, maar stroomlijnvormen die niet ver uitsteken onder de neus is ook prima. Met kleinere cranks voorkom je enorme bakken onder je neus die vastlopen op snelheidsdrempels.

    Enige consequentie is dat je moet uitstappen bij een bocht die je niet haalt omdat je niet meer kunt "flintstonen" maar dat zal ervaren rijders die hun eigen velomobieltype goed kennen niet snel of zomaar overkomen.

    Verder is de vermogenstoevoer van kleinere cranks naar het achtewiel regelmatiger ( vaker een wegduw/trek puls omdat de trapcirkel kleiner is, sneller is en dus vaker voorkomt ) en is een kleinere beenbeenbeweging meer in lijn met ideale spiercontratietijden wat het vermogen kan verhogen.

    Enige minpuntje is verlies van koppel bij wegrijden vanuit stilstaan, maar dat moet prima op te vangen zijn met aangepast gebruik van versnellingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met kortere cranks geen voetengaten meer? Dat ligt wel aan het type VM. Ik heb 155mm cranks en grote voetengaten in mijn XS.

      Verwijderen
  7. ^^ Ventilatielucht kun je bekomen door de koplampen tijdelijk te verwijderen, of met enig hobbywerk ze naar achter kantelbaar te maken zodat je ze kunt wegklappen als je geen licht maar meer (koel) lucht nodig hebt....

    Alternatief kun je die koplampgaten iets groter maken of kleinere lampen toepassen ( hoeven ze niet weggeklapt of verwijderd ) en in het geval van iemand zonder vrees kan een luchtinlaat in de neus erbij maken, bijvoorbeeld in de punt van de neus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 17 dagen niet fietsen... dat is best heel lang!!! pfff zucht.. ik ga "straks" ( ergens in september ) 2,5 week naar calgary canada ... best lang quest-loos....

    BeantwoordenVerwijderen