dinsdag 4 maart 2014

Wilde rit: Dutch mountains

Nou ja, eigenlijk klopt de titel niet helemaal want "The Dutch mountains" zijn behalve een geweldig nummer van The Nits (de toetsenist heet ook Robert-Jan... toeval??), eigenlijk de heuvels in het zuiden van Limburg. Toch kun je in het Nederlandse duingebied soms pittige heuvels tegenkomen, zeker als je een Quest velomobiel naar boven moet trappen. Vandaag had ik een roostervrije dag, de dag ervoor ook en de dag erna ook. Dat betekend tijd voor een wilde rit. Een wilde rit is voor mij een rit die anders is dan de gebruikelijke forensenritten. Doorgaans heb ik drie maal per week, 60 kilometer heen en 60 kilometer terug hetzelfde uitzicht. Maar soms is het heerlijk om ook eens een ander uitzicht voor de neus te hebben.

De dag begon frisjes met 6° C en nagenoeg windstil. Het zonnetje scheen er lustig op los maar toch kregen de wolken af en toe de gelegenheid om het ook even voor het zeggen te hebben. Omdat ik nog steeds in het bezit ben van de GoPro Hero 3 van mijn collega Marco, heb ik de camera nog maar een keer gemonteerd zodat ik wellicht weer een leuk filmpje van mijn fietstochtje kan plaatsen (later meer hierover). En omdat er op een wilde rit geen tijdsdruk ligt gaf mij dat de gelegenheid om diverse cameraposities uit te proberen. Ik wilde beginnen met de camera op de muts achter mijn hoofd maar dit bleek al gauw geen succes omdat er wel erg veel van mijn hoofd te zien was. De eerste positie werd dus weer voor de rechter spiegel. Blijkbaar monteerde ik de zuignap nu andersom waardoor de camera meer trilde dan de vorige keer. Dit is helaas ook te zien in de beelden (die later volgen). Gedurende de rit heb ik de camera nog een keer omgedraaid, naar achteren gericht. Als laatste positie verhuisde de camera naar de neus van de Quest maar ook dit leverde teveel trillende beelden op.

De planning van de dag was om via Wassenaar naar de duinen te rijden, beginnend bij de beklimming van "de Klip". Daarna het fietspad door de duinen volgend tot Bloemendaal en vanaf daar "onder" de duinen weer terug naar huis. Diverse RISsen heb ik op de film vastgelegd maar eigenlijk waren ze geen van allen partij, geen van allen ondernamen een poging om bij te blijven. Omdat het nog vroeg in het jaar is zijn er nog niet veel fietsers in de duinen, maar ook de doordeweekse dag werkt daaraan mee. Wel aardig wat buitenlanders, voornamelijk Duitsers, in de Zuid- en Noord Hollandse kustdorpen. Voor de terugweg vanaf Bloemendaal had ik nog een verplichte stop op het programma. Een groot, geel hek waar ik al meerdere keren langs was gekomen moest toch een keer op de gevoelige plaat vastgelegd worden met de Quest erbij. Ik vond het wel een aardig idee om er een "raad je plaatje" van te maken op Facebook. Uiteindelijk was het de Belg Peter Jast die het correcte antwoord als eerste gaf na 10 minuten intensief Google-en. Hieronder volgen de foto's:





Het gele hekwerk ligt langs de Elswoutlaan en vormt een (afgesloten) verbinding met Landgoed Elswout bij Haarlem. (bron: http://regionarrat.blogspot.be/2013/04/de-bruggen-van-elswout.html). Het langdgoed en het duingebied erachter zijn zeker een bezoekje waard om eens een lekkere zondagse wandeling te maken. Onderzoek op Google Maps leert dat het wandelgebied eigenlijk op een steenworp afstand van het Circuitpark Zandvoort ligt waar ik vorige week nog met een aantal andere veloteurs rondjes draaide.

De film die nu op de achtergrond geconverteerd wordt volgt een andere keer in een ander blogbericht. Tot later!!


42.708

7 opmerkingen:

  1. Wederom een leuk verslag van een fietsdag waar je blijkbaar weer erg van genoten hebt. Daar komen dan nog eens de heel mooie foto’s van je Quest in combinatie met dat gele hek bij, knap gedaan ! Ik wil je wel eens eventjes iets melden, met name het feit dat ik weliswaar in België woon maar... geen Belg ben ! Jaaaaaren geleden, met name in de oorlog ontmoette mijn vader mijn moeder in Antwerpen, daar ben ik het gevolg van (laatste van de 4) en ik heb besloten de nationaliteit van mijn vader te behouden. Vandaar ben ik dus een buitenlander, met name een Oostenrijker ! Dit alles terzijde natuurlijk, ik wou gewoon even dat je het wist. ;-) Trouwens, bedankt om te vermelden dat ik het raadseltje als eerste oploste ! ! !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert-Jan,

    Geinig, dat hek is precies in VM-geel! Een overschotje?☺
    Leuk verslag!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Adri,

      Ik dacht aanvankelijk ook dat het het "Verkeersgeel" was, oftewel RAL1023. Helaas, van dichtbij bleek mijn Quest toch net een tintje donkerder terwijl'ie toch echt gewassen was ;-)

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  3. Hoi RJ, erg leuk die foto's met het gele hek.

    Hartelijke groet, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Jij woont ook nog relatief in de buurt van dit hek, al woon je aan de andere kant van het kanaal. Mocht je eens door de duinen rond Zandvoort/Bloemendaal fietsen, het landgoed is het bezoeken waard. Maar ook de duinen er rondom. Goede omgeving om eens flink te onthaasten ;-)

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  4. Hoi Robert-Jan,

    Ik herkende het hek meteen. Het is bij mij om de hoek. Wat een leuke plek voor een foto!

    Elswoud staat bij mij bekend om de kleurige hekken en bruggetjes.

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,

      Inderdaad, bijna bij jou om de hoek, en bijna letterlijk op een steenworp afstand van het circuit! Als ik richting Noord-Holland ga, en dan bedoel ik de kop van Noord Holland, dan hoort de Elswoutlaan steevast tot mijn route, gewoon omdat het hier zo heerlijk fietsen is.

      Sportieve groet en hopelijk tot 17/18 mei op Zandvoort als alles doorgaat.

      Met vriendelijke groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen