maandag 7 april 2014

CyclingZandvoort: een kritisch geluid

Woensdag 9 april a.s. bestaat er wederom de mogelijkheid om een aantal uur op het circuit van Zandvoort te fietsen. Van 17:00 tot 22:00 is de baan open voor racefietsers, E-bikers, tandems, mountainbikes maar ook open ligfietsen, velomobielen en roeifietsen. Gedurende deze 5 uur kunnen ALLE fietsers gebroederlijk naast elkaar gebruik maken van de volle lengte (4300 meter) en de volle breedte (tussen de 10,4 en 18 meter) van de baan van Circuitpark Zandvoort. Tijdens de vorige editie van de open training ging het er gemoedelijk aan toe. Vaders met kleine kinderen reden hun rondjes terwijl ze voorbijgestoven werden door kleine pelotonnetjes renners. Op hun beurt werden zij weer ingehaald door een enkele velomobielrijder. Dit alles met inachtneming van elkaars veiligheid en respect voor elkaars rijpad. Er werd dan ook geen klacht gehoord, niet tijdens het evenement zelf, niet achteraf, ook niet op Facebook noch op de website van CyclingZandvoort zelf.


Het viel daarom rauw op mijn (ons?) dak toen bekend werd dat de organisatie van Cycling Zandvoort "ons" ligfietsers niet wil toelaten tijdens het evenement "De 24 uur van Zandvoort". Officieel heb ik van de organisatie nog geen publicatie gezien maar in het reglement staat nog steeds dat ligfietsen niet toegestaan zijn (artikel 7.1 van de Algemene voorwaarden). Behalve dat het voor ligfietsers uitermate jammer is dat ze niet kunnen/mogen deelnemen aan dit sportieve evenement is het voor het goede doel ook geen goede zaak. De 24-uur van Zandvoort is namelijk niet alleen bedoeld voor sporters die zich met zichzelf en andere sporters willen meten, maar ook als fundraiser voor de stichting SAM. Sponsoren mogen hun naam verbinden aan dit evenement en uiteraard betalen zij dat een bedrag voor. Ook de deelnemers betalen een bedrag voor deelname aan dit evenement. Na aftrek van alle kosten van dit evenement zal het overgebleven geldbedrag geschonken worden aan Stichting SAM.
 
Bron: Stichting SAM
 
 
Citaat website Stichting SAM:
Stichting SAM verzorgt een dolfijntherapie programma in samenwerking met het Dolfinarium te Harderwijk. De doelgroepen zijn kinderen met het Downsyndroom, autistische stoornissen en aanverwante syndromen, mogelijk in combinatie met spraak- en taal stoornissen. De dolfijntherapie is een aangepaste vorm van gedragstherapie waarbij de dolfijn zowel coach als beloning is.
De stichting streeft na dat geen enkel kind om financiële redenen deze therapie onthouden mag worden. Vandaar dat Stichting SAM naast het verzorgen van de dolfijntherapie sessies ook heel veel energie en tijd besteed aan het vergaren van fondsen om de ouders in ieder geval 50% van de kosten te doneren. Dit maakt onze stichting tot een unieke in de wereld van de dolfijntherapie!
Het Dolfinarium is er trots op dat zij aan dit mooie, goede doel een bijdrage kunnen leveren. Zij hebben de expertise en faciliteit voor de dolfijnen, Stichting SAM heeft de expertise en de organisatie met professionele hulpverleners om de kinderen te kunnen begeleiden. Onder deze begeleiding (professionele therapeut, dolfijnentrainer en observant) verbeteren de kinderen spelenderwijs hun communicatieve vaardigheden en neemt het concentratievermogen toe. Dat leidt tot een verbeterd zelfvertrouwen, een belangrijke steun bij het dagelijks functioneren van de kinderen.
De organisatie van "De 24 uur van Zandvoort"  heeft zich min of meer ten doel gesteld om zo veel mogelijk geld op te halen voor een goed doel (Stichting SAM), maar verbied tegelijkertijd een groep potentiële deelnemers om deel te nemen. Deze groep potentiële deelnemers brengen toch ook geld in het laatje? Deze groep potentiële deelnemers dragen de boodschap van het evenement toch ook uit naar derden? Geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame. Een positief geluid levert zeker een paar klinkende munten op. Denk aan het grote netwerk dat achter die paar deelnemers schuilt. Facebook, Google+, diverse weblogs, vrienden en familie, allemaal mogelijkheden waar de boodschap van dit evenement en de doelen van Stichting SAM uitgedragen worden.

HERHAALDE OPROEP: Ligfietsers unite! Kom woensdag 9 april tussen 17:00 en 22:00 allemaal naar Circuitpark Zandvoort en rij een paar rondjes mee. Voor de lol, of om het gewoon een keer geprobeerd te hebben. Maar bovenal om te laten zien dat ligfietsers ook mensen zijn die plezier beleven aan sporten en dit doen met respect voor de andere deelnemers. Deelname is gratis maar een donatie voor Stichting SAM wordt gewaardeerd! Tot woensdag! 

43.655

10 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Robert-Jan
    Dank je wel Robert-Jan voor het verwoorden van onze gevoelens
    George

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat je beter je inspanningen kunt richten op zo'n evenement voor ligfietsen en velomobielen (mee te helpen) opzetten. Uiteraard veel kleinschaliger maar misschien weet je genoeg rijders te interesseren dat er een kleine baan gehuurd kan worden.

    Je bent tussen de wielrenners zo welkom als een homo die wenst opgenomen te worden in een strenge stroming van de kerk.

    De wielrenners willen gelijkwaardig strijden met andere wielrenners, het publiek wil een strijd zien van wielrenner tegen wielrenner, atleet tegen atleet. Niemand zit te wachten op velomobielen die daar tussendoor zoeven, de spanning wegnemen, het moment verstoren en bijkans de atleten neerzetten als achteruitrijdende sukkelaars en zeer ongewenst als eerste finishen.

    Kleermaker blijft bij uw leest.

    Ik gun het je echt wel maar ik ken fanatieke wielrenners...diegenen die hun neus schoonspuiten als je langskomt, dat zijn de eerlijke types....

















    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Quezzzt,

    Natuurlijk prima dat wielrenners gelijkwaardig willen rijden tegen elkaar, maar daar is dit evenement niet voor bedoeld. De organisatie van dit evenement nodigt namelijk ook fixie-rijders en e-bikers uit om mee te rijden. Er is dus al sprake van verschillende competities. Verder is er sprake van estafettedeelname, 24-uur rijders, bedrijventeams, noem maar op. Er zijn dus al zoveel verschillende rijders dat er van een echte competitie onderling al geen sprake meer is.
    Zie het als een wedstrijd zoals die op de RDW-baan, ons allen wel bekend. Horen we daar dat Strada-rijders een eigen competitie willen omdat Quest-rijders een aerodynamisch voordeel hebben? Nee. Horen we daar dat Mango-rijders een eigen competitie willen ten opzicht van Strada-rijders omdat zij met een 26" achterwiel rijden? Nee. Iedereen rijd zijn eigen race en berust in zijn eindklassering. Dat je je eigen eindklassering afzet tegen soortgenoten en er een soort deelcompetitie van maakt, prima, maar de einduitslag wijzigt er niet door.
    Waar het om gaat is dat er een handvol ligfietsers geweerd wordt van een evenement zonder openbaar gemaakt, zinvolle, terechte reden. Als de trainingen zonder problemen verreden worden, er niemand klaagt en er zelfs mensen oprecht interesse tonen, waar wringt dan de schoen? Daar gaat het om.
    We wachten rustig af, morgen mogen we weer 5 uur rijden op het circuit, wellicht dat je tussen de bedrijven door ook nog komt?

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi RJ,

    Goed verwoord deze oproep, en je hebt helemaal gelijk. Als er in het reglement staat dat ligfietsers niet mogen deelnemen lijkt het mij dat daarvoor een geldige plausible reden aangevoerd kan worden. Maak die dan gewoon openbaar, waarschijnlijk kan die reden gelijk weerlegd worden.
    Iedereen heeft recht op deelname zeker als het voor een goed doel is lijkt mij. En een wedstrijd met verschillende onderlinge competities? Dat is altijd zo, zelfs in de vroegere wedstrijden die ik meedeed waren er al onderlinge competities, er blijft ten allen tijde niveauverschil, dat maakt ook niets uit.
    Succes op woensdag, ik zal er helaas niet bij zijn..........

    Groeten, Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alle evenementen waar (ex)wielrenners in het bestuur zitten hebben een hoge kans velomobielen te willen weren.

    Waarom ze andere fietsen toelaten en velomobielen niet ? Dat heeft puur met de snelheid te maken die velomobielen kunnen ontwikkkelen en de publieksaandacht die ze daarmee (weg)trekken. Het heeft niets te maken met veiligheid of baan gedrag. Het scheurende luchtverplaatsingsgeluid van een langsrazende velomobiel lijkt bovendien meer op formule 1 dan op fietssport.

    Maar zeker ook dat de wielrenners weten dat ze sterker en beter getraind zijn, en toch langzamer rijden. Velomobielen met de mindere atleet de show stelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is eigenlijk mijn vaste kano avond, maar ik begrijp dat je met een vrijwillige bijdrage voor stichting SAM een keer op circuit Zandvoort kunt fietsen? Dat wil ik mijn Strada eigenlijk niet voorbij laten gaan... Misschien dat ik dus toch nog kom! Alleen even lastig met eten aangezien ik rond 17:30 uit Amsterdam denk weg te fietsen. Via huis om te eten wordt al gelijk weer laat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er vanavond rond 18:30 (zwarte Strada met Oranje wieldoekjes)! Geen tijd meer gehad om mijn Marathon Plus (oude generatie) eraf te halen, dus voor een snelheidsrecord zullen we maar niet gaan :-) Hopelijk heeft iemand een pomp met drukmetertje bij zich en kan ik mijn laptoptas en douchespullen van mijn woon-werkverkeer ergens kwijt.

      Verwijderen
    2. Van 17:00 tot 21:00 uur zal ik er zo'n beetje zijn (met 1 supporter). En ik kom met de auto dus die spullen kunnen wel op de achterbank en de pomp gaat zekers mee! (groene quest:).

      Verwijderen
  8. Hey Robert-Jan! Waar ben je nou naartoe op facebook??? gr, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen