dinsdag 1 april 2014

Dragstrip Woerden-Bodegraven

Een dragstrip? Tussen Woerden en Bodegraven? Jazeker, voor mij wel! De N458 van Woerden naar Bodegraven heeft schitterend asfalt om lekker hard op te rijden, het fietspad is waardeloos en laat ik bewust rechts liggen. De hoofdrijbaan is voor krap 10 minuten mijn domein! Voor mij begin de "Dragstrip" op de kruising Rietveld - Zegveldse Uitweg. Daar gaat het gas erop. Omdat het donker is kan ik mijn snelheid niet constant aflezen (mijn teller zit rechts) dus ik fiets veel op gevoel. De snelheid kruipt richting de 46 km/uur zonder noemenswaardige inspanning. De hartslag op dat moment is 146 slagen per minuut, slechts een paar slagen boven vetverbrandingsniveau. Mijn Polar harslagmeter piept om de 5 kilometer en geeft dan de gemiddelde snelheid van de laatste 5 kilometer en de gemiddelde hartslag weer. 06:49 @ 147 bpm. Hoogste tijd om het gas open te trekken.



In mijn spiegel zie ik in de verte twee koplampen. Ter plekke geldt een maximum snelheid van 60 km/uur. Het doel: Voor deze koplampen blijven tot de rotonde Bodegraven Noordzijde - Broekvelderbrug. Gestaag loopt de snelheid op en gestaag naderen de koplampen in mijn spiegeltjes. 52, 53, 54 kilometer per uur, de koplampen priemen in mijn spiegeltjes maar komen niet voorbij. Mijn hartslag loopt op naar 164, 165 slagen per minuut, mogelijk ook door een verhoogde concentratie adrenaline. Nu is het erop of eronder. Een lang recht stuk waar inhalen prima te doen is voor de automobilist. Als'ie het wil doen is dit de plek. Ik schakel nog een tandje eraf en trap nu 53/12 met mijn 145 mm. cranks. Het zweet staat inmiddels op mijn voorhoofd, de snelheid loopt nog verder op tot ruim 57 kilometer per uur bij een hartslag van 174 slagen per minuut. Het bord "Bodegraven" wordt gepasseerd en de eerste middengeleider steek ik bijna rechtdoor over. Gewonnen! De automobilist had geen schijn van kans tegen de stroomlijn van de Quest, voortgestuwd door mijn oversized benen ;-)



Ik legde mijn "dragstrip" van 7,82 kilometer dit keer af in 9 minuten, hetgeen overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 52,1 kilometer per uur. Met een werktas achterin, en een driehoektas met reservemateriaal en gereedschap. Twee koplampen op de neus van de Quest, twee spiegels, geen wieldoekjes maar wel met Sinner racekap. Vóór twee Schwalbe Shredda's 44mm. (voortreffelijke banden) en achter het 28" achterwiel met een 28mm. Schwalbe Durano. Hmmmm, zou het dan toch nog wat worden met dit seizoen??

43.419

7 opmerkingen:

  1. Een hogere hartslag bij een gegeven snelheid is een bekend gevolg van kleinere cranks omdat je benen ( dus aantal spiersamentrekkingen ) ook meer toeren maken.

    Of dat voor of nadelig is ligt er natuurlijk aan hoe hoog je hartslag oploopt als jij een uur lang 57 km/u gaat fietsen. Als je duurvermogen wordt aangetast door een te hoge hartslag heb je niet de juiste cranklengte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great speed! You are in much better shape than me. Of course I still ride in the snow with studded tires. Nice to read your report.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zal iedere speedfreak wel zijn of haar dragstrip hebben. De mijne ligt tussen Kampen en Dronten (Hanzeweg). Ook super asfalt op een klein gedeelte na. Afgelopen zondag ging deze 7,7 km in 8:42 (avg 53,2) met alleen een mini-vizier en niet de snelste voorbandjes :)

    Alleen mijn max. hartslag zit dan op 166. Hoger heb ik hem überhaupt nog nooit gemeten. Ik zie je 9 april @Zandvoort wel met je oversized benen? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Piek je niet te vroeg Robert-Jan? Als je nu al zo hard gaat kan je op CV straks misschien over je top zijn :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi RJ, het lijkt wel of jij altijd met wind mee rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen