zaterdag 7 juni 2014

28" & radiostilte

2 maanden geleden sinds het laatste blogbericht is niet bepaald "des Robert-Jan's" en dat heeft zo z'n redenen. In de privésfeer gaat het niet goed, familieleden die in het ziekenhuis belanden en andere minder ingrijpende zaken zorgden ervoor dat het bloggen even stil ligt. De mensen die mij op Facebook volgen hadden het wellicht al gemerkt; Robert-Jan foetsie van Facebook. Omwille van de rust heb ik Facebook even "op zwart" gezet. Ook andere sociale media heb ik de rug (tijdelijk) toegekeerd. Zodra de rust wedergekeerd is kom ik wellicht terug op mijn beslissing om sociale media de rug toe te keren. Het fietsen blijft de komende tijd beperkt tot uitsluitend woon-werk ritten. Even geen wilde ritten, nee zelfs geen wedstrijden want het ontbreekt me aan energie en tijd om daar serieus voor te trainen. Tot zover de radiostilte.

Waar ik wel weer eens een serieus stukje over wil schrijven is het 28" achterwiel in mijn Quest. Tot anderhalve maand geleden lag er om het 28" achterwiel een 28mm Schwalbe Durano. Voor snelheid een prima band voor woon-werkverkeer en ook qua lekbestendigheid heb ik er geen negatieve ervaringen mee. Het comfort daarentegen is echt beduidend minder dan het 26" achterwiel met 50mm Schwalbe Kojak. Omdat de wielkast van de Quest niet gemaakt is voor 28" maar een 60mm dikke 26" Schwalbe Super Moto met dito rolomtrek wel past durfde ik het 28" experiment wel aan. Alle links naar dit experiment staan hieronder, speciaal voor de mensen die menen dat ik na het experiment niets meer geschreven heb over deze 28" conversie. Je kunt ook de zoekfunctie van blogspot gebruiken. Toets links bovenaan maar eens 28" in in het zoekvenster. Je vind er diverse artikelen over wedstrijden waarin ik het 28" achterwiel gebruikt heb

04-01-2013:  Conversie 26" naar 28"
04-02-2013:  Van 26" naar 28"
17-02-2013:  28" quest is een feit
03-07-2013:  Quest4Speed
12-07-2013:  Schwalbe One


Zoals ik zei; tot anderhalve maand geleden lag er om het 28" achterwiel een 28mm smalle Schwalbe Durano maar dat leverde een redelijk spartaanse Quest op. Inmiddels ligt er een 35mm brede Schwalbe Kojak omheen. Daarmee staat de Quest nu rondom op Kojaks. Standaard wordt de Quest (niet de Carbon-Top) geleverd met een 50mm brede 26" Kojak. De redenen voor 28" kunnen jullie lezen in een van de hierboven genoemde artikelen. De grootste verschillen zijn natuurlijk de geringere breedte en de grotere rolomtrek. Vooral dat laatste is duidelijk merkbaar:


Rolomtrek 26" Schwalbe Kojak 50-559:  2075 mm.
Rolomtrek 28" Schwalbe Kojak 35-622:  2185 mm. (+5,3%)

5,3% is niet een enorm groot verschil maar in combinatie met de kortere cranks die ik sinds kort rij kan ik één versnelling lager rijden. In plaats van 15t. rij ik nu 16t, of 14t. in plaats van 15t. Het voordeel, hoewel minimaal, is dat de ketting op een groter kransje minder gebogen hoeft te worden en daardoor minder weerstand geeft. De Kojak 35-622 lijkt in eerste instantie een stuk zwaarder te rollen dan zijn 50mm brede 26" broer. Accelereren kost beduidend meer moeite. Dat was natuurlijk een tegenvaller van de eerste orde, mede omdat de 28" versie van de Kojak voelbaar lichter (-130 gr.) is dan zijn 26" vouwbare broer. Echter, na het inrijden (+1000 km.) lijkt dat zware gevoel wat minder te zijn geworden en gaat accelereren een stuk makkelijker. Zelfs snelheden van ruim boven de 60 km/uur zijn al onder de band doorgegaan. Qua lekbestendigheid zal er geen verschil zijn met zijn bredere of kleinere broers, alle Kojak's zijn uitgevoerd met Raceguard (lekbescherming 4/6)



Deze 35-622 Kojak is wellicht een van de grootste banden qua rolomtrek welke in een Quest past. Dirk Drost heeft ooit nog een grotere band gestoken, een 37-622 Continental TopContact Winter. In mijn geval loopt de Kojak niet aan in de wielkast, zelfs niet bij maximaal inveren of stevig door de bochten gaan. Hoe groot de marge is weet ik niet. Wel heb ik de veerpoot van het achterwiel iets korter gemaakt omdat de achterkant van de Quest wel wat aan de hoge kant was met deze hoge band/velg-combinatie. Ten opzichte van de 50-559 Kojak staat de Quest bij ongewijzigde veerdemperlengte 1,7 cm. hoger op zijn achterpoot. Dat is natuurlijk nadeling voor de bochtenstabiliteit. Inkorten dus die handel. Zie hiervoor een van de bijgaande foto's waarop duidelijk te zien is dat de achterzijde aan de hoge kant is. Tenslotte niet onbelangrijk op te melden: de 28" Kojak moet goed op druk gehouden worden. Als de druk onder de 5,5 bar zakt dan begint'ie echt zwaar te rollen. Op de maximale druk van 6,5 bar rolt de Kojak lekker licht.

Mocht er in de toekomst weer iets te melden zijn op het gebied van 28" of andere vlakken dan lezen jullie dat hier. Tot die tijd zal het hier relatief stil blijven, net als op Facebook en andere sociale media. Tot later!
 
45.675

10 opmerkingen:

  1. Ten eerste heel veel sterkte met je familie omstandigheden. Heel begrijpelijk je prioriteiten te stellen. Eerst het echte leven, dan pas het virtuele leven. Misschien volg je mij wel tzt op dat gebied.... ;-)

    Over je grote wielen heb ik toevallig ook wat recentelijk ervaringen opgedaan.
    Ik stippel nu dagelijks mijn route van Koudhoorn naar Woudenberg vv. Daarvoor heb ik mijn oude trouwe 3x26 inch Quest weer voor van stal gehaald. Uiteraard heb ik niet de 28 inch die jij hebt, dus ook geen ervaring daarmee. Wel heb ik uitgebreide ervaring met Kojaks in diverse maten. Nu dus recentelijk Durano's rondom in 26 inch maat. De voorwielen gaat prima. Itt de 20 inch Durano's die ik op mijn Q491 had liggen. M'n kiezen rammelde los! Het achterwiel gaf net als jij aangeeft met Durano's een groot comfortverlies, maar voelde ook traag aan. Het leek of hij de weg niet goed volgde. Ik heb nl veel stukken met slecht wegdek in mijn WW-traject. Dat voel je aanzienlijk in terugval in snelheid en/of meer vermogen vraag.
    Na 3000 km was ik het zat en heb een 50 mm Supreme vouwband erom gedaan achter. Deze staat niet bekend als een vlotte band. Toch gaf die op alle fronten verbetering. Comfortabel, sneller dan Durano, makkelijker accelereer.(!) Eenmaal opgang blijft hij ook makkelijker rollen. OK allemaal gevoelswerk. Discutabel. Maar ben er tevreden mee. Scheelt me toch een Rissedemper. Daar was ik toch zwaar over aan het nadenken met de Durano.
    Eerst dacht ik dat de 50 mm brede Supreme niet meer zou passen na de aanpassing van de achterbrug, maar dat viel mee. Krap, maar het loopt niet aan.
    Overigens, jij hebt toch wel een Rissedemper? Dat staat niet genoemd in bovenstaand stuk. Dat kan verschil maken.

    Waar ik ook op gewezen ben bij Velomobiel.nl is dat de stand van de fiets niet alleen optisch is, maar ook verschil maakt in stroomlijn. Hij is ontworpen in een bepaalde stand. Wijk je daarvan af, dan veranderd ook de stroomlijn. Dus de juiste hoogte van de staart (in combinatie met de hoogte van de voorkant) kan net dat verschil uitmaken.

    Duurzaamheid van de banden is een raar iets. Veel maakt uit waar en hoe je rijdt. Ik heb met de Durano's nog niet een keer lek gereden. Wel een enkel ingevreten steentje, maar niet lek. Druk staat op 8 bar na een tip van Dirk. Die had ik te laag. De Supreme zit rond 3 bar. Heerlijk lichtlopend en comfortabel. Ik verlang wel weer terug naar een vette ballon achter en F-lites voor...maar ja dat kan nu eenmaal niet bij mijn fiets.

    Wel heb ik ook 155 mm cranks en met die grotere wielomtrek achter door de dikke band een prettig hogere traptoerental met een extra versnelling. Sterker nog. Ik haal mijn top voor deze fiets: 50 km/uur op het middenblad met nog een versnelling over. Het grote blad laat zich niet eens opleggen en draait werkeloos mee.

    Sterkte thuis
    BrandweerQuest

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert-Jan,

    Sterkte met de thuissituatie, dat heeft inderdaad prioriteit en vraagt al je aandacht. Later kan je weer oppakken als je dat wilt.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi RJ, ook van mijn kant natuurlijk alle sterkte ongewenst. Het virtuele is misschien niet echt, maar het kan belangrijk zijn je gedachten te verzetten en dan blijft een hobby ook belangrijk. Nogmaals sterkte, wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed even van je te horen Robert-Jan.

    De opmerking van Velomobiel.nl over de stroomlijn is nog iets waar ik niet bij stil heb gestaan. Een aandachtspunt dus! Al gaan met wedstrijden de Ultremo's eronder en dan zit je min of meer weer op de "standaard" hoek.

    Het lijstje van de door mij geprobeerde 622 banden ziet er zo uit:
    - 37-622 Continental Topcontact Winter. Deze band past probleemloos en gaat er de komende winter (als deze nog komt) er weer onder.
    - 37-622 Vittoria Voyager Hyper. Met deze band rij ik nu al geruime tijd. Qua rolweerstand een heerlijke band (gevoelsmatig...). Deze band hoor ik heel af en toe eens aanlopen. Met name bij het wegrijden op schuine oppervlakten/lage snelheid. Nu is mijn Quest 194 lang niet zo stijf als de huidige types. Ik vermoed dat dat daar mee te maken heeft. Grip bij nattigheid is wel wat minder. Nog geen lek gereden.
    - Schwalbe CX Comp 35-622. Deze pas niet
    - Schwalbe Durano Plus 25-622 past probleemloos uiteraard (nooit lek gereden) evenals de Ultremo ZX.

    Wat de Durano Plus heb ik dezelfde mening als jou/Corn D. Qua anti-lek prima, maar comfort is het minimaal, daardoor zelfs soms lagere snelheid. Vergelijkbaar met de Vittoria is de snelheid denk ik zeker lager. De Vittoria is min of meer vergelijkbaar met een Kojak qua type band. Ik rijd overigens met een Risse, en nog is de Durano geen pretje!

    Mocht ik opnieuw een 28 inch wiel moeten maken zou ik denk ik kiezen voor een piste-velg net als jij. Enkel omdat het er mooier uitziet. Het wiel met Mavic CXP33 velg heeft overigens geen krimp gegeven. Nog even recht als een jaar geleden.

    Groeten uit het Deense!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herstel. De CX-Comp 35-622 past wel. Een grotere CX-Comp, de 40-622 heb ik ook geprobeerd en deze past dus niet!

      Verwijderen
  5. Robert-Jan,

    De stilte was mij ook al opgevallen en ik maakte mij eerlijk gezegd toch wel zorgen. Gelukkig zag ik dat je eind mei wel je kilometers had opgegeven bij Velomobiel, dus ik wist dat je nog rondreed. Sterkte met het thuisfront en ik hoop dat iedereen snel weer gezond is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Robert-Jan,
    I have missed your comments both on your Blog and Face Book too! I hope all things improve in your personal life. Life is busy for me now, but I try not to let it get me down. There is always someone else who has worst problems than me somewhere. I have been following your 28" wheel and I might put one together next spring. Right now I am going fast enough.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi RJ, hoor helaas niets meer van je, maak me zorgen en ik denk regelmatig aan je. Nogmaals sterkte!!!!

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen