donderdag 23 oktober 2014

Update: Radiostilte

Een aantal maanden geleden schreef ik dat het al een tijdje stil was rondom mijn persoon. Helaas zal het nog langere tijd stil blijven. Na een ziekenhuisopname van bijna twee weken en een hernia-operatie zal het fietsen in de Quest nog lang op zich laten wachten. Al langere tijd ging het niet goed met mijn rug. Diverse sessies bij de fysiotherapeut maakte een en ander wel beter. Helaas bleek de schade inmiddels dermate ernstig dat werken, lopen en fietsen niet meer ging. Met een flinke scheefstand van mijn bekken en mijn rug probeerde ik de pijn op te vangen. Toen ik op een ochtend niet eens meer in staat was om mijn been op te tillen (functieuitval) was de maat vol en ben ik per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Na een lange periode van morfine slikken, telkens weer meer en meer, kreeg ik uiteindelijk een plekje op het o.k.-schema en werd ik verlost van de druk op de zenuwen die de uitstraling naar mijn rechterbeen veroorzaakte. 
Inmiddels ben ik weer thuis en kijk ik uit op een periode intensieve rust en fysiotherapie. Het meest frustrerende is nog dat ik merk dat ik qua conditie enorm heb moeten inleveren. Volgens de fysiotherapeut levert 2 weken platliggen op bed een achteruitgang van conditie en kracht op van 35%. Inmiddels heb ik bijna 4 weken platgelegen en heb ik misschien nog maar 50% van mijn oorspronkelijke conditie en kracht over. Simpele dingen als traplopen levert al vermoeide benen op, iets wat vier weken geleden ondenkbaar was. Ook het afkicken van de morfine gaat niet zonder slag of stoot. Koude koorts en regelmatig een kletsnat voorhoofd, lichaamstemperaturen richting 35 graden, allemaal heel vervelend.
Zodra ik weer in staat ben om te fietsen, begin ik vast wel weer een keer met bloggen, voor nu blijft het weer even stil hier...

20 opmerkingen:

  1. Hoi Robert-Jan,

    Wat vervelend voor je, ik zou er zelf ook niet aan moeten denken om zoiets te beleven. Ga er inderdaad maar van uit dat je zeker met de morfine inname en afwenning in acht genomen plus de bedrust wel minstens 50% ingeleverd hebt in conditie. Niet zo belangrijk nu, eerst afwennen en dan rustig revalideren, dat staat voorop! Hopelijk komt alles goed met je, ik wens je veel sterkte met je herstel!

    Sportieve groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert - Jan

    Wat een verhaal dit gun je niemand , beterschap neem de tijd voor een goede genezing.

    Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heftig verhaal. Neem de tijd, luister naar je lichaam en het opbouwen van conditie zal ongetwijfeld heel veel tijd kosten. Mijn ervaring is dat het ondanks de tijd en de energie toch weer op een acceptabel niveau kan komen.

    In 2003 werd bij mij CML geconstateerd en na een jaar was ik weer een beetje in staat om redelijk te functioneren. Nog een jaar later waren alle (bloed)waarden weer op een acceptabel niveau. Toen heeft het nog bijna 2 jaar geduurd om weer een beetje met het fietsen te gaan beginnen.
    In 2007 heb ik een fijne lichtlopende ligfiets gekocht en in 2010 ben ik begonnen met Roeifietsen. Mijn conditie is nu vele malen beter dan het ooit is geweest.

    Vanwaar dit verhaal? Ook al is of lijkt de situatie nog zo hopeloos en ellendig, door inzet en tijd kan het zich allemaal ten goede keren.

    Succes met je herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb inderdaad collega's horen vertellen over de intensiteit van dergelijke beknelde zenuwpijn en wat morfine doet. Gelukkig zijn die allemaal uiteindelijk weer gezond teruggekeerd en zitten weer zo goed in hun vel dat ze er grappen over kunnen maken ( de morfine vooral )

    Nog in de situatie zal het heel wat minder grappig zijn, maar het wordt weer beter....moet je toch nagaan dat er in de duizenden jaren dat er mensen rondlopen niets aan te doen was tot aan pakweg een paar decennia geleden....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Robert-Jan,

    Wat een vervelend verhaal. Sterkte met de revalidatie. Ik hoop je op een beter moment weer van je te horen. Heb je een idee van de oorzaak? Is het mogelijk fietsgerelateerd?

    Nogmaals sterkte, hartelijke groet,

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Robert-Jan,

    Sterkte de komende tijd.

    Groet,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sterkte, rustig aan, het komt wel weer goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg moedig om daar over te (willen) bloggen. Ik ben woensdag met de Limit op z'n zij gegaan door tegen een obstakel aan te denderen links. En heb daardoor een gebroken duim opgelopen.
    Zit in het gips maar is niet te vergelijken met jouw leed. Alleen geen trek om over te bloggen...Sterkte !
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Robert-Jan
    Rest and take it easy now. Your strength will come back in time. I have missed reading your blogs and you on Face book. I wish you a good recovery. Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goh.. Robert-Jan... wat een verhaal. En wat een nare (en vast onzekere) tijd voor je. Alle goeds en vanaf vandaag zie ik nog veel meer uit naar je eerste nieuwe fietsverhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe gaat het Robert-Jan?.weer hersteld?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Robert-Jan, wat een ellende kan een mens toch hebben gelukkig is je basis er en dat werkt alleen maar herstel bevorderend. Veel succes en doorzettingsvermogen de komende tijd!
    Ik heb vandaag de eerste kilometers gefietst na 9 weken en het viel mij mee. Natuurlijk heb ik geen morfine ellende gehad alleen mega veel paracetamol, ibuprofen en andere pijnstilling.Door zeer ernstig knieletsel kon ik mijn knie niet meer voldoende buigen zodat ik niet meer kon fietsen en ik kon nog maar slecht traplopen en lopen. Het gaat nu steeds beter en ik neem af en toe een sprong, maar meestal zijn het kleine stapjes verbetering vandaag kon ik wel janken toen ik de eerste meters, met weliswaar stijf gevoel in de knie op het BDP. afgelegd had. meteen en voorzichtig rondje om de wijk gereden. Morgen weer een dag nogmaals veel sterkte en houdt moed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Robert, ik wens je een snel herstel. Ik hoop dat je met een goed passende stoel weer snel kunt fietsen. Hersteltraining. Velomomobieleren is ook heel relaxend !

    BeantwoordenVerwijderen