maandag 21 september 2015

Velogical velgdynamo

Na mijn vorige blogbericht over de wielset met naafdynamo van Gingko, wil ik jullie deze dynamo met een alternatieve montagemanier niet onthouden. Het gaat om de Velogical velgdynamo, een dynamo die veel lijkt op de traditionele banddynamo zoals die (vroeger) op veel fietsen te vinden was.

Bron: Velogical

De Velogical velgdynamo is een zeer compacte dynamo die middels een bracket op diverse manieren op bijna alle fietsen gemonteerd kan worden. Op open ligfietsen zijn diverse mogelijkheden om deze dynamo te monteren, maar de vraag is: zou de velgdynamo ook op de veerpoot van een velomobiel gemonteerd kunnen worden? Het montageplaatje waarmee deze dynamo gemonteerd moet worden past ongetwijfeld probleemloos om de veerpoot van een velomobiel. Het probleem zal 'm echter zitten in de ruimte die overblijft voor de dynamo zelf. En als die dynamo al gemonteerd kan worden in de rechtuitstand van de voorwielen, kunnen de wielen dan alsnog hun complete stuuruitslag maken zonder dat de dynamo vastgedrukt wordt in de wielkast van de velomobiel? En als dat al mogelijk is, hoe zit het dan met de koeling van de dynamo? In een velomobiel (zeker met gesloten wielkasten) is koeling van de remmen soms al een probleem, doordat de velgdynamo nog hoger in de wielkast gemonteerd zal moeten worden zal de koelende rijwind deze dynamo mogelijk niet bereiken.

Bron: Velogical

De producent van de Velogical velgdynamo claimt dat de rubber ring die tegen de velg gedrukt wordt, 5000 tot 7000 kilometer meegaat. Er zijn verschillende modellen leverbaar, elk met hun specifieke toepassing. Er is een model "sport" en een model "trekking", afhankelijk van het beoogde snelheidsprofiel. Ook is er een model "special" voor bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden of dubbele koplampen.

Op de website van Velogical staan diverse meetrapporten over voltages bij verschillende snelheden bij verschillende meetmethoden. Niet elk rapport kan ik even goed interpreteren maar het lijkt erop dat het model "sport" bij 20 km/uur 6,25 volt levert. Bij 30 km/uur levert de dynamo ruim 9 volt en bij 40 km/uur zelfs 11,60 volt. Mensen met wat meer verstand van elektronica kunnen dit vast wel interpreteren of verklaren, voor mij blijft het abacadabra.

Een velgdynamo van Velogical kost € 150,=, en op aanvraag is er ook een model met omgekeerde draairichting verkrijgbaar. De vraag blijft echter, past een exemplaar ook in de wielkast van een velomobiel?



6 opmerkingen:

  1. Tegenwoordig heb je inductie LED verlichtingslampjes. Die gaan branden als er een mageet langs een spoel beweegt. Dat is geheel wrijvingsloos en het wordt ook niet heet.

    Nadeel is natuurlijk dat het heel weinig stroom oplevert.

    Ik vraag me dan ook af of je met meer spoelen en hogere wielsnelheid ( met een sneldraaiend 20 inch wieltje moet de opbrengst hoger kunnen zijn ) genoeg stroom zou kunnen krijgen idd bijvoorbeeld het accupakket te laden.

    Ook heb ik me afgevraagd of meerdere spoelen op 2 wielen dan genoeg stroom zouden geven. Of maak het gekker, op 3 wielen.....

    Natuurlijk stuit je dan ook nog op een economische beslissing.....de kosten moeten niet te gek worden in verhouding tot wat het kan leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert-Jan

    Dan pas je de wielkast toch gewoon even aan ;-)
    wel rekening houden met inveren

    Ik heb zelf geprobeerd een oude naafdynamo in mijn ketting lijn te plaatsen maar ik had te weinig ruimte

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijkomend: de hoek tussen de vork en het voorwiel van een gewone fiets is quasi constant. Omdat een velomobiel (of trike) niet kantelt, verandert de hoek tussen de veerpoot en de velg wel (laterale krachten). Dat is bijvoorbeeld waarom je geen velgremmen op een velomobiel kunt gebruiken. Hoe zal de dynamo hiermee omgaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien ook een optie om op het achterwiel te plaatsen ? Of, met een aanpassing aan de dynamo (tandwiel plaatsen ipv gewone wiel op de dynamo) via de ketting ? Laatste is misschien ook mogelijk met een ouderwetse dynamo (maar het zal ongetwijfeld extra weerstand opleveren)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gewoon eens uitproberen zou ik zeggen. Persoonlijk zou ik er op gokken dat de enorme hoeveelheid water die door de wielkasten gaat, een aanslag zou kunnen vormen, zeker op de bedrading.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Afgaande op het plaatje moet er wel een plekje te vinden zijn en als je hem aan het "vaste" gedeelte van de veerpoot zet dan beweegt ie mee met de stuurbewegingen. De prijs is stevig, vooral als je elke 5 a 7 1000 km je rubbers moet vervangen. Een extra "oplaad" versie is wel cool. Alleen, hoeveel vermogen levert ie? En hoeveel verlies levert ie, als hij warm genoeg wordt om gekoeld te moeten worden, is dat heel veel.

    BeantwoordenVerwijderen